Levyah met Clubracer Team scoren tijdens NSR 2003!

  • Author: Ice
    Date: di, 10/06/2003 - 02:00

Scheveningen - Levyah een Spirit 425 (BEL) met het Clubracer Racing Team kampioen tijdens Houtrust Race en Yeoman Cup in de ORC 1 klasse. Een goede voorbereiding en dito training was een must voor deze races. De ORC 1 klasse bestond uit een bonte verzameling goed uitgeruste cruiser racers waaronder een Swan 46, Roger 38, X412, Gibsea 414 DK, First Class Europe, First 45F5, Rocket 31, Baltic 45, etc....

Houtrustrace
1 wedstrijd maar tijdens dag 1. Deze bestond uit 3 zeer korte ups and downs tussen nog 4 andere startvelden Dit vereiste de opperste concentratie van de bemanning tijdens de manoeuvres en tactiek.
Een goede start over BB aan de pin end bracht ons na enkele overstag-manoeuvers als tweede aan de boventon. Een Gybe set dwars door de achtervolgers naar de benedenton kon onze voorsprong nog meer vergroten. Vrije wind zoeken in het tweede kruisrrak was dan ook een must om niet in de gebruikte wind van onze rivalen onder spi te komen.
De tweede maal aan de boventon was het behoorlijk druk want het veld met de 4 klasses was al behoorlijk uit mekaar geslagen en kwamen mekaar deze keer allemaal tegen. Ditmaal een gewone Bare away om ons niet over SB vast te zeilen tussen de andere boten.
Het volgende kruisrak bracht ons niet veel verrassingen en konden de snellere Baltic Star (First 45 F 5) goed bijbenen.
Het verschil van 33 sec. tussen ons en Baltic Star was te weinig zodat we met 48 sec in CTT onze eerste Race in Scheveningen wonnen.
Opzet geslaagd: als eerste in de feesttent!

Yeoman Cup dag 1
Hier kwamen we voor! De Yeoman Cup is een serie van ups and downs verspreid over een gans weekend. Daar we al wat naam hadden gemaakt met onze score tijdens de Houtrust Race werden we continu op de startlijn in het vizier gehouden door onze rivalen. De eerste start waren we zo vol van adrenaline dat we te vroeg over de lijn gingen. In Guerillia stijl maakte we deze fout goed door als derde aan de boventon te komen. Spi Up en afkruisen met de stroom mee naar de benedenton. Dit 3 maal te doen en we konden onze naaste rivaal Hellifix een X-412 met 2 minuten en 16sec naar huis zeilen. Al moet deze wat sneller op handycap.
Race 2 was een totale blunder voor ons. De baanwijziging werd niet goed begrepen en we hielden de gele ton voor een oranje. Dit betekende een achterstand van meer dan 5 minuten op nr. 1. Hij was dan ook de enigste die het juiste parcours had gevonden want onze naaste rivalen zijn ons allemaal gevolgd. MOEHAHAHA!!!
De Hellifix won dan ook deze reeks en wij werden 2de.
In de derde race konden we dit dan weer volledig recht trekken door wederom de Line Honeurs binnen te halen met 57 sec voorsprong. Dit werd weer een 1ste plek en kwamen we als dagwinnaars uit de bus en kregen de leiders T-shirt tijdens de prijsuitreiking.

Yeoman Cup dag 2
De organisatie voorspeelde niet veel goeds want er zou een onweersbui overkomen met windstoten van 50 knopen en meer. We konden de wolkbreuk via het internet goed volgen en kwam zienderogen dichtbij. Alle boten in de haven moesten gaan schuilen op veiligere plaatsen. In een storm moet je namelijk niet 20 dik gaan liggen in een jachthaven. Dit gaf ons wat tijd voor modificaties aan de mast zodat de boothandeling er alleen maar beter op kon worden.
De gevreesde wind bleef uit maar we werden wel getrakteerd op een luidruchtig onweer en enige hectoliters regen.
Om 12u30 konden de races weer van start gaan. De leiderspositie gaan verdedigen was de opzet (- 1 punt op de 2de).
Alle concentratie op de Hellefix (X412) om deze te controleren.

Een save start bracht ons wel in de laatste rij aan de startlijn maar konden hierdoor snel wegklappen om te lee-bowen over SB. Het was ons niet te doen om het eerst over die lijn maar te gaan maar wel in een goede positie te varen 250 meter na de start. Dit bracht ons een spectaculaire ronding aan de boventon samen met de X412 en Swan 46. De Swan diende als trekker en wij werden de aanhangwagen. Full Speed!

In de helft van het downwindse rak nog enige perikelen met de Easy Living over SB waarop André Nelis stuurde. Na 4 x luid aanroepen van "Bakboord" nog geen krimp geven kan je bijna de kop kosten. Als je aan de wind over SB mekaar kort passeert moet je weten dat de boom over BB er ook nog aankomt. Ik had nog net de tijd om er omheen te sturen en "Kop in kas" was noodzaak voor hen.

In tweede downwindse rak moest het gebeuren. Met minder shiften op het voor de windse rak en stroom tegen was diep varen een noodzaak. Ondertussen hadden we de rest van het veld al zoek gezeild. De Hellefix ging net voor ons rond de boventon maakte een gybeset wat voor hen een totale disaster werd. Stroom tegen moet je niet gaan afkruisen en we wonnen met 5 bootlengtes.
De Yeoman Cup was binnen: opzet geslaagd!

Uitslag Yeoman Cup ORC 1:
1. BEL 4250 Levyah Spirit 42.5 (1 2 1 1)
2. NED 6647 Hellefix X-412 (2 1 2 2)
3. NED 3160 Popov Gib'Sea 414 (3 3 4 3)
4. NED 6403 Bobsleigh First Class Europe (4 6 6 6)
5. GBR 9731 Viva Zapata Teun Mast, Rocket 31 (5 7 5 5)
6. NED 6758 Baltic Star First 45 F 5 (9 8 7 4)
7. NED 5530 Big Fingers Charter, Rogers 38 (8 4 9 7)
8. NED 6937 Bacchus (1011) Chance 44 (6 5 8 9)
9. NED 6888 Vrijheid Swan 46 (DK) (7 raf 3 ocs)
10. NED 1499 Beluga Baltic 45 (dnf 9 10 8)
11. GBR 1279 Cede Maiori IOR 2Ton 68,0 (dnc dnc dnc ocs)

Foto: Van L naar R Popov & Levyah © 2003 North Sea RegattaVan L naar R Popov & Levyah
Foto's © Annemiek van Kinderen
Levyah

Meer foto's van Annemiek van Kinderen:
www.annemiekvankinderen.nl

Alle resultaten NSR 2003:
www.nsr.nl

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: