
Zaterdag 7 juni 2003, afspraak om 08.45u aan de RYCO (waar de yachthaven voldoende diep is). 5 vaste liesl’ers (Bertrand, Ubrik, Wim, Bart en Tim) en Peter zijn aanwezig. Examentijd belet de andere leden aanwezig te zijn. De 6-koppige minimale wedstrijdbemanning is totaal gemotiveerd om bij dit lichte weer (9-11 knopen) het wedstrijdveld te domineren!
Na een half uurtje zoeken heeft iedereen de startboot tussen oostende en middelkerke gevonden, maar geen paniek want de start is door de lichte wind uitgesteld tot 11.00u.
Op het programma staat het olympische parcours: driehoek - lus - lus. Wanneer de boeien goed liggen en de wind voldoende betrouwbaar is, wordt de startprocedure in gang geschoten. Tijdens de eerste start ligt de Capella vlak naast de startboot en gaan zij een 10-tal seconden voor de andere boten over de lijn. Hierdoor liggen zij helemaal vrij en kunnen ze onmiddellijk overstag gaan en over stuurboord de zee invaren.Onze ambitie om het veld te domineren werd dus al onmiddellijk uitgedaagd.
10 minuutjes later is het aan ons om te starten, 3 boten in IRC1: Diabolic, Liesl en NRJ Ball. Een klein gevechtje met onze concurrenten levert ons de minst goede positie op tijdens de start. Aan de bovenboei liggen we reeds tweede op enkele seconden na NRJ Ball. Richting gijpboei laat de NRJ Ball zich wegduwen door de stroom waardoor we net voor hen de boei ronden. Helaas slaat tijdens de volgende rechte lijn het noodlot toe: Onze spival begeeft het! Plots hebben we een mega blauwe vlag naast de boot wapperen. Snel spi binnen halen, tweede val vastmaken en terug hijsen. "Oef, we hebben nog steeds een beetje voorsprong op NRJ Ball." We hebben echter een 15-tal secondjes verloren door heel deze actie, achteraf zal blijken dat deze ons zullen scheiden van de eerste plaats. Dan gaat alles snel. Tijdens datzelfde spirak worden reeds enkele boten van de tweede start ingehaald. Vervolgens de eerste lus. Onze snelheid blijkt nauwelijks hoger te liggen dan deze van NRJ Ball en Diabolic en onze dagambitie wordt opnieuw getart want ook in verbeterde tijd zouden we willen 1st aankomen. Na een klein loefmaneuver tegen een boot van een andere klasse liggen we vrij en plots begint echt alles mee te zitten. Tijdens het derde kruisrak pakten we windshift van 5 graden goed mee en we begonnen uit te lopen.
De snelle Capella kwam in zicht, de adrenaline steeg. Nog even snel een tegenstrooms spirakje zeilenen we ronden kort na Capella de benedenboei. We blijven iets langer over stuurboord zeilen waardoor we nog een shift meepakken en Capella een slag meer moet doen en de line honnors zijn binnen. Uiteindelijk hebben we een 4-tal minuutjes voorsprong op NRJ Ball en 14 op Diabolic. In verbeterde tijd worden we tweede op 11 seconden van NRJ Ball.
Spijtig genoeg wordt er die namiddag geen tweede race gevaren, het weer was nochtans geen argument om niet voort te doen. Waarschijnlijk zat de Roland Garros vrouwenfinale hier voor iets tussen.
Conclusie van deze dag: we beginnen de boot stilletjesaan te kennen. En… hij loopt hard!
Zondag 8 juni,
de Oostendebank Race: upward-leeward races voor het zwembad. Er hing echter wat onweer en regen in de lucht en de wind kon zijn richting maar niet beslissen. In 2 uur tijd is hij bijna 720° gedraaid.
Wat betreft de vaste teamleden is Bart er vandaag niet bij maar Dries weer wel, verder is Peter opnieuw aanwezig en zijn er ook Walter en Steven. Een 8-koppige bemanning, maar er wordt dan ook een beetje meer wind voorspeld.
Na een uurtje van uitstel, inzetten van startprocedure en opnieuw een uitstel, is er uiteindelijk een start waarbij ook IRC1 vertrokken raakt. De liesl is weg met een schitterende start naast de startboot en vlak voor zijn 2 concurrenten. Weinig wind, iedereen aan lij en ik plat op het voordek. Na 10 minuutjes werd opnieuw afgeblazen, een combinatie van weinig wind en een parcours met te bezeilde koersen, een nieuw uitstel dus. Tijdens het volgende uurtje varen een aantal boten binnen en in IRC1 blijft de liesl alleen over. Na een tijdje is er dan toch wat meer wind en ligt er een bezeild banaantje klaar. Bij de wind (rak 1), reachen (rak 2), halve wind (rak 3), reachen/halve wind (rak 4) en halve wind finishen. Tijdens rak 4 hebben we windvlagen tot 30 knopen opgemeten, de genua 3 heeft toen nog eens even buiten mogen komen.
Na deze manche van een uurtje zeilen zit het erop en wanneer we aankomen in de haven staat er uiteindelijk toch een constante stevige bries, een stralend zonnetje en een blauwe lucht.
foto: Liesl archief
Meer info over Liesl:
www.liesl.be