Oostende - Ramsgate. En terug...

  • Author: entityone
    Date: di, 03/06/2003 - 02:00

Bij de start van de race naar Oostende op donderdagochtend zorgde het wedstrijdcomité voor nogal wat verwarring bij de 30 deelnemers: door eerst de gele startgroep te laten vertrekken (tussenklasse), daarna de blauwe (kleine boten) en tot slot de witte (grote boten). Hierdoor waren enkele ‘gele schippers’ zodanig in de war -normaal nemen ze de tweede start- dat ze braaf wachtten op hun start nadat de grote boten reeds vertrokken waren. Eraan voor de moeite natuurlijk en meteen al 20 minuten achterstand op de ‘gele boten’ die wel correct gestart waren.

De 70-mijlsbaan (de langste die kon gekozen worden, ondanks de lichte wind) leidde de jachten via de Binnenstroombank voor de wind naar de Weststroombank, dan hoger reachend naar de Oostdijck, vervolgens weer voor de wind, en tegen stroom naar de Ruytingen Noord. Van daaruit met een knikje in de schoot naar de CS 5, waarna het met een flinke duw in de zij weer spinnakeren was tot aan de finish, met een ommetje langs de Broadstairs Knoll.

Even voor zes uur liep de grote Second Love Ramsgate binnen, nog voor het wedstrijdcomite de stoeltjes in de Temple Race Hut afgestoft had. Anderhalf uur later volgden eerst de Alegria, dan de Liesl, en snoepte NRJ-Ball nipt de vierde plaats weg voor de Shayan. Om half elf spoelde de Oostendse Nick als laatste over de finishlijn.

foto: SHAYAN (Ultimate 27) door Half Moon

IRC 1
Tenace
Shayan
Diabolic

IRC 2
Pied Piper
Breeze
La Fraise

IRC 3
Manea
Little Big Boat
Noordwind

CRC A
Boxer
Tom
Wellenbrecher

CRC B
Isatis
Jokken 3
Base Camp

En dan moest de hele vloot nog terug naar Oostende. Vrijdagavond reeds begon de wind haar koffers te pakken. En zaterdagochtend bij het opstaan zag iedereen dat de koffer helemaal vol zat. Geen spat wind meer had Eolus over gelaten. Ondanks het manifest gebrek aan wind werd vanop de Temple Race Hut de wedstrijd gewoon op gang geschoten. Pang, pang, en pang: de drie groepen op weg. Wellicht onder tijdsdruk van het ticket voor de ferry Oostendewaarts? Gevolg: ankeren. Bij het minste zuchtje snel anker op en proberen een meter te winnen, wat zich dikwijls eerder vertaalde in enkele meters achteruit: de stroom stond namelijk tegen... Een andere taktiek werd door Noordwind gedemonstreerd: gewoon even de boot op de bank parkeren en wachten tot de wind aantrekt. Veel efficiënter dan ankeren.

Dit lange wachten beu besloot menig schipper er dan maar de brui aan te geven. De moedigen bleven hopen, en ... kregen wind. Na de middag kwam een zwak windje de schepen van hun verplicht ankernummertje verlossen, en voerde de vloot kalmpjes weer over de Noordzee terug naar Oostende. Heeft nog iemand die olievlekken ter hoogte van de Bergues-boei gezien?

Om kwart na negen liepen de 63 voeten van de Second Love over de meet bij het Casino, rond half elf gevolgd door een schare grotere zeilers (Liesl, NRJ-Ball & Tom). Om half zes, een half uurtje voor de officiële sluitingstijd, gaf Colinoë de vermoeide en rillende wedstrijdcommissaris het verlossende teken dat hij mocht gaan rusten.

IRC 1
NRJ-Ball
Tenace
Liesl

IRC 2
Breeze
Pied Piper
Comme Tu Veux

IRC 3
Noordwind
Little Big Boat
Quintus

CRC A
Boxer
Tom
Gin Tonic

CRC B
Jokken 3
Isatis
Base Camp

Auteur:

  • entityone

Comments