Vuurdoop voor minitransat BASE CAMP

Als voorbereiding op de mini-fastnet die over twee weken word gevaren Wilden wij (Peter shipper/eigenaar, Floris Opstapper mini-fastnet en Ondergetekende) de boot eens testen met het varen van een wedstrijd (Oostende - Ramsgate). Groot was dan ook onze vreugde toen er nog een andere mini-transat inschreef. Konden we eindelijk eens zien hoe goed onze snelheid wel is ten opzichte van een soortgelijke boot.

Na een paar laatste klussen/herstellingen woensdagavond konden we dondermorgen eindelijk vertrekken met een twintigtal andere schepen. Er was één boot die het startveld domineerde en dat was die .......60 voeter "Second love" gestuurd door Frans Maas.

Oostende-Ramsgate;

Met die mooie vlag (€11 en non-refundable) in de achterstag waren we weg. P2 bij de eerste boei en dan voor de eerste keer die genakker erop. Alles goed en P1 bij de volgende boeien. Bij de "weststroombank" moesten we naar boven om de "oostdijk" te gaan halen. Hoog aan de wind begonnen de grote jongens ons toch eindelijk in te halen.
Door het draaien van de stroom en van de wind hadden we toch nog een beetje meeval, nl de "code-0" kon erop. Oef, konden we meevaren met de grote jongens. Scheelt toch wel een paar meter die grote genua! Het was weer lachen geblazen toen we deze moesten rollen. Maar ja, oefening baart kunst beweren ze toch. Dan het grote afkruisrak naar de "Noord Ruytingen". En oeps daar gingen we de fout in. Spijtig genoeg hadden we gekozen om direct
een slag in zee te leggen waardoor we enorm veel verloren tov de boten die onder de oostdijkbank zijn gebleven. Groot was dan ook onze verbazing en teleurstelling toen we bij de boei de "Half Moon" in de gaten kregen. Even een momentje van wanhoop en dan terug ertegenaan. Genua gewisseld naar de grote en hop naar de volgende ton "CS5" waar we wisten dat de genakker erop kon. Tot onze grote vreugde bleek er toch niets mis te zijn met de snelheid van het bootje en haalden we nog drie boten in tegen Ramsgate.

Eerst binnen na de grote kleppers en derde in CRC-B. In alle commotie van aankomen en gepakt worden door de stroom zijn we de baan even uit het oog verloren en hebben de "North Quern" op 15 mtr gemist! Netjes gemeld op het wedstrijdformulier en gelukkig genoeg zonder gevolg gebleven.
Een mooie dag waar we veel geleerd hadden en ons toch weer laten vangen hebben door de zon! Vooral ondergetekende zag eruit als een kreeftje. Over het binnen varen geen woord, beetje genant om dat hier allemaal te vertellen.

Ramsgate-Oostende;

Gieren geblazen bij de start om 08.00. Bijna iedereen op anker en aan het ontbijten als de start wordt gegeven. En wat voor start. Tellen blijkt toch wel een beetje moeilijk te verlopen op een zaterdagmorgen. Dan volgt toch wel een beetje de ontnuchtering, de tijd loopt wel en we hebben alles in de wind. Geen Genakkers en "code-o’s" vandaag! Goed voor de jongens met de lage rating.Na een paar futiele pogingen waarbij we toch eens 100 meter wonnen tov van de boei begon om 11.00 alles te bewegen.
Spijtig genoeg waren er toen ook al wat opgevers en die hebben nog een leuke wedstrijd gemist.

Tegen een uur of twee zat de snelheid er wel in. Maar daar was die andere mini. Die bleef ons lekker volgen en hield ons zelfs bij ook al werd die alleen gevaren. Denken en nog eens denken en dat viel niet mee met die zon op ons hoofdje.

De race was er een om te vergeten, geen manouvers en rumbline varen. Pas aan de Bergues werd het leuk.
Samen aangekomen met een 31.7 begonnen we te koersen naar Oostende. Zien wie er sneller/slimmer is? Hier werd ook die ander mini wat kleiner op de horizon. De schipper die wat moe wordt?

Terwijl Floris allerhande posities uitprobeert om aan dek te slapen begon de nacht stilaan te vallen. En dat was lang geleden. Al die sterretjes die liggen te fonkelen, dat plankton dat weerkaatst, mooi is dat. Peter was nog zo gelukkig met zijn lichtfestijn in de kuip. Had dat nog niet gezien en vond het resultaat wel leuk. Toen was het weer bij de les blijven. De 31.7 ging overstag op de Oostdijkbank terwijl wij doorliepen naar de kust. Nog even de Smalle bank meenemen tegen stroom en dan hop naar de finish.

Plots telefoon om 01.00, blijkt er nog een feestje aan de gang te zijn in Breskens met een deel van het Levyah Clubracer racing team. Met pijn in het hart heb ik Luc dan toch moeten zeggen dat komen een beetje moeilijk ligt daar we nog een paar uren van de finish verwijdert waren tot grote hilariteit van iedereen daar aanwezig. Met een 15-tal minuutjes op de 31.7 kwamen we binnen waren om 02.30 ‘smorgens. We hadden ons huiswerk goed gemaakt. Spijtig wordt sportiviteit niet hoog in het vaandel gedragen op de 31.7 Onze vraag voor een sleepje in de haven bleek in dovemansoren te vallen. Dan maar zeilend de haven in.

Wat een finish voor toch wel een schitterend weekend.
Met toch weer als eerste te finishen na de grote jongens en P3 in CRC-B mogen we toch wel stellen dat we het nog niet zo slecht gedaan hebben. Veel geleerd voor de grote doop binnen twee weken.

Volgend jaar komen we terug, maar dan nog beter!"

foto: Base Camp door Half Moon

Auteur:

• Een correspondent

Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.