En nog één: Holmatro tijdens de Vuurshepen/NSRace

Op de valreep krijgen we het wedstrijdverslag van de Holmatro (NED) ook nog binnen;
De voorbereiding was goed gepland, we waren al om 11 uur aanwezig op de Holmatro voor de laatste klusjes. Maar al snel bleek; hoe meer tijd, hoe meer klusjes. Uiteindelijk kregen we toch nog alle spullen die niet strikt noodzakelijk waren in de bus, voordat deze naar Engeland vetrok. Na een haastige avondmaaltijd van kroket patat en frikadel konden we op weg naar de start.

Vuurschepen Race
De start was wat chaotisch, zoals gebruikelijk, maar redelijk goed. En al snel wisten we uit onze start groep weg te zeilen de vrije wind in. Geheel volgens de juiste tactiek zochten we toen de kust op voor een stroom voordeel. De directe tegenstand lieten we dan ook direct achter ons, en we gingen als eerste om de boventon. Met een knik in de schoot en het staysail (2e voorzeil binnen de genua) liepen we al snel de laatste boten in die 10 minuten eerder waren gestart.
Bij de volgende boei werd er gewisseld naar de lichte VMG spinnaker, helaas bleef deze haken achter de sluiting van de buitenschoot tijdens het hijsen, wat een scheur van 4 meter tot gevolg had. Spinnaker weer naar benden en de zwaar weer spinnaker erop. Niet echt het juiste zeil voor deze zeer lichtte wind, waardoor de Holmatro niet echt goede voorgang meer maakte. Na een uur plakken had Hans de spinnaker weer in model (en was de rol tape op), en liep de snelheid weer bijna een knoop op. Met een heel licht briesje (6-8 knt) gingen we de nacht in.
Met iedereen aan de lage kant in de reling, geconcentreerd sturend en gedurig trimmend, maakte we een redelijke voortgang. De navigatie lampjes van het veld verdwenen dan ook langzaam achter ons in de nacht.
De tactiek bracht ons naar de Engelse kust, waar we de stroom mee en meer wind zouden hebben. Toen de zon langzaam boven de horizon klom ontwaarde we een bootje, en na een kijkje door de verrekijker bleek dit de Karel met de houten Poot te zijn. De "verrekijker" was overigens een model uit Safari park Beeksebergen, en de discussie loopt nog of het ding nu wel of niet vergrootte. De gehoopte wind bij de kust kwam wel, maar niet zo hard als gehoopt, en uiteindelijk waren we te laat om de stroom echt mee te hebben onder de kust.
Na een aantal gijpjes verdween Karel (met de foute boot) langzaam uit zicht, helaas ontwaarde we nu ook een aantal ander zeiltjes schuin voor ons aan de horizon. Uiteindelijk bleek dit helaas Xiphias te zijn, die ruim 10 minuten voor ons de boei om ging richting Harwich. Voor een stroom voordeel werd de kust op gezocht, en met een zeer goede downwind snelheid en de juiste gijphoeken wisten we de Xiphias nog voor de finish in te lopen. Hierdoor was de Holmatro als eerste boot over de lijn, maar op gecorrigeerde tijd werden we helaas tweede in onze klasse, omdat de Spanwil IV te dicht achter ons over de lijn ging.
Na de finish waren er gemengde gevoelens, weliswaar hadden we de Xiphias nog net voor de finish gepakt, maar we hadden helaas niet gewonnen.
De geplakte spinnaker werd in Harwich bij de zeilmaker afgeleverd waarna we onze weg over de rivier vervolgde naar de jachthaven. Na een biertje bij de jachtclub werd er gegeten in Pinmill, waarna we na twee dagen wakker eindelijk konden gaan slapen. De volgende dag werd er uitgebreid uitgeslapen en nog wat geklust aan de boot. Eind van de middag volgde de prijsuitreiking bij de jachtclub onder leiding van Frans Sluyter, wat wederom een groot succes was. De volgende dag was het weer vroeg op om te starten, en stonden we om 0800 klaar met onze zeer kleine tasjes en laarzen of schoenen om te vertrekken.

North Sea Race
De startlijn was behoorlijk lang, en de pin end was zeer duidelijk favoriet, waardoor het daar al snel een drukte van jewelste was. Door een communicatie fout was onze start zeer slecht, en koste het behoorlijk wat moeite om vrije wind te vinden. Toen we eindelijk weer een beetje goed lagen in het veld maakte helaas de navigator een fout, waardoor we de boei aan de verkeerde kant voorbij voeren. Na al enige argwaan hierover aan boord begonnen ze op de Satori ook nog heftig te zwaaien, en toen besloten we om sowieso maar om te keren. Hierdoor bleef de schaden beperkt tot zes minuten (de Tonerre maakte overigens dezelfde fout, maar was aanzienlijk meer tijd kwijt). Hierdoor lagen we opeens weer ver achter op onze directe concurrenten.
Na de tweede boei ging het staysail weer omhoog en begonnen we aan onze langzame opgang naar voren. Na nog een stukje spinnakeren wisten we Satori en Foxy weer te achterhalen, waarna we Xiphias binnendoor inhaalde bij de boeironding. In het volgende rak wisten we een kwartiertje uit te lopen op Xiphias, waarna we het lange windstille rak naar het noorden ingingen.
Dit rak kostte ons de hele nacht, en helaas bleek bij zonsopkomst dat onze concurrenten ons in de nacht voorbij waren geglipt. Bij de boei moesten we ons melden, maar helaas was de navigator de sailing instructions kwijtgeraakt, dus was het een kwestie van alle marifoon frequenties proberen tot we iets bekends hoorde.
Na ons gemeld te hebben begon het lange rak naar IJmuiden. In het begin was het een tactisch spel van weinig wind en stroom, waarbij we matige voortgang maakte. Later draaide echter de wind tegen de verwachting in naar het noorden en nam wat toe, hierdoor werd de koers richting IJmuiden bezeild. Op den duur kregen we Foxy in het oog en wisten deze nog voor de boeironding bij IJmuiden in te halen.
Na de ronding zagen we ook Xiphias weer, waarop direct de achtervolging werd ingezet. Na wederom een tactische koers onder de kust waar meer wind en betere stroom was, wisten we tot naast de Xiphias te komen. Toen viel 6 mijl voor de finish alle wind weg, en hadden we alleen nog 2,5 knoop stroom mee. De finish lijn bleek helaas niet zo ruim bemeten te zijn als de startlijn, waardoor het nog twee zeer spannende uren werden om door de finish lijn te spoelen, en niet erlangs. Gelukkig bracht een heel klein zuchtje wind ons op de juiste plek, en finishte we nog met enige voorsprong op de Xiphias.
Helaas hielde alle boten achter ons wel enige wind, waardoor het completen veld in elkaar schoof, dit was gunstig voor de langzamere boten maar peg voor ons. Hierdoor verdween onze voorsprong op de boten achter ons, en eindigde zij op gecorrigeerde tijd voor ons. Uiteindelijk was de Holmatro wel weer als eerste IMS boot over de lijn en wonnen we het IRC klassement (Engels handicap systeem), maar we werden helaas maar vierde in onze klasse.

foto: © Fotostudio Ronald van der Horst

Meer uitslagen:
www.nsr.nl

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: