SCARLET Telecom gaat te water...

De laatste race zit er aan te komen, en wat voor een race! We varen onze Figaro, de SCARLET telecom helemaal naar DAKAR in Afrika.
De laatste week stond het schip op de kant in La Rochelle (Frankrijk). Daar hebben we het onderwaterschip grondig aangepakt. De kiel ziet er t valt niet meer te zien dat we in de vorige race op het strand hebben gelegen. De roeren en een groot deel van de romp heeft een nieuw glad laagje antifouling gekregen en de romp glimt weer oogverblindend in de zon. De Hollandse kleuren komen weer goed tot hun recht en er zijn weer de broodnodige attributen geritseld om aan de zware eisen van de race organisatie te voldoen. Ook is er een satelliet telefoon gehuurd en weer een heleboel gevriesdroogd voedsel (Adventurefood) ingeslagen.

Double-handed
De boot moet 16 september in Saint Nazaire zijn zodat de organisatie voldoende tijd heeft voor de nodige veiligheidskeuringen, briefings etc. Het is een double-handed race die ik weer vaar met dezelfde co-schipper als in de eerste race van het seizoen; Marten-Jan Ringers. Een vriendelijk personage met goede zeil en wedstrijdervaring en afhankelijk van de wind, kunnen we het vast wel 22 dagen samen uithouden.

Het eerste deel van de race kan het zwaarst uitpakken. De Golf van ijn wispelturig gedrag zo aan het eind van het seizoen. Zodra er een stormpje opsteekt begint de zee zich te gedragen als een wasmachine. De oorzaak hiervan is het continetaal plat die op de zeebodem stijl omhoog komt. De enorme hoge golven die op dat breukvlak ontstaan doen menig zeiler even zal slikken.

Madeira
Eenmaal Kaap Finisterre voorbij heb je grote kans op zogenaamde Trade Winds. Een stevige wind, die ruim van achter in komt en de snelheid van het schip flink kan laten doen toenemen. We hebben één verplichte stop en dat is op Porto Santo te Madeira. Vandaar start de tweede etappe, 60 uur na de finish van de nummer 1. Uiteraard gaan wij er voor om daar bij de eerste aan te komen. De winnaar van een etappe kan rekenen op 25.000,= euro en dat is niet mis!

Het totale prijzengeld bedraagt zo’n 100.000,= en wordt merendeels betaald door de hoofdsponsor van dit evenement de Bank Privé European. Vandaar de naam van de race: Tropheé PB s gezegd de finish is in Dakar, Senegal en van daaruit worden de schepen per vrachtschip terug vervoerd naar Frankrijk. Het budget hiervoor is nog niet rond, maar zoals ik altijd maar zeg: Alles komt voor de Bakker.

foto © R. Prinsen

Uiteraard hoop ik dat jullie het weer gaan volgen, via mijn website www.sanderbakker.nl of via de race website www.trophee-bpe.com

Nou de zeilgroeten dan maar en tot spoedig,

Sander Bakker

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: