Verslag Grevelingencup vanaf de Club Regatta

Zaterdagochtend varen we de "Club Regatta van Ouddorp naar Brouwershaven. We hadden besloten om aan het derde weekend van de Grevelingencup mee te doen want er zou IMS gevaren worden en het evenement telt ook mee voor de Verbondsbezem. Jammer dat we dus niet ook in Breskens konden zijn dit jaar.

Om 9.30 uur was er een palaver in het clubhuis en kregen we te horen dat de IMS klasse niet als eerste maar als laatste zou starten om 12.20 uur, dit gaf ons een uur extra ruimte.

Onze stuurman (Leon) liep inmiddels een beetje te balen want hij had gehoord dat de concurrenten de afgelopen week wel hun boot uitgebreid op de kant hadden gezet. Zouden we dan niet in dat extra uur dat ook nog even kunnen doen? De man van de kraan werd gebeld maar kon pas om 11.15 uur.
Terwijl iedereen de haven uitvoer richting startlijn en de eerste ORC startgroepen reeds vertrokken waren, trokken wij toch de stroppen onder onze boot door. Uiteindelijk kwam de man van de kraan en binnen 5 min werd de boot, al helemaal opgetuigd, uit het water getild. 15 minuten lang beleefden wij een America's Cup droom. Terwijl de rest van het veld al aan de startlijn lag werd onze boot nog even schoongespoten. Gladder dan glad dreef de Club Regatta amper 20 minuten later weer in de haven.

Als een speer voeren we naar de start. Er stond maar een klein windje maar dat is voor ons al gauw genoeg. De start ging erg goed en misschien was het de juiste tactiek of toch de gladde bodem, maar we lagen verschillende rakken voorop of voeren gelijk op met Checkmate uit IMS (1-2). Na 3,5 uur viel de wind helemaal weg en werd de baan ingekort. Op dat moment lagen wij 3e maar wij zagen een vlaag eerder dan de Touch of Glory waardoor wij als 2e finishten. Doordat we erg lang stil hadden gelegen was de voorsprong in tijd te weinig om voor de J-27’s "Jan Rap" en "Creekwater too" te eindigen op handicap, het verschil was 7 min. op gecorrigeerde tijd en zaterdag zijn we uiteindelijk 3e geworden in klasse IMS (3-4).

Zondag was de wind niet veel harder maar wel constant. Er kon dus gewoon gezeild worden i.p.v. drijven en het wedstrijd comité had een kortere baan gekozen. Om 11.20 zijn we gestart. De individuele terugroep ging er in en de vraag was; "wie is er te vroeg gestart". Na een flinke tijd te hebben gespard met Daikin Airco zeilden we steeds verder weg en kwamen we tussen de IMS (1-2) boten terecht dicht bij team Pandion. De wind bleef aardig constant en na ruim 3 en half uur finishten we achter team Pandion. Vervolgens altijd de grote vraag of onze concurrenten niet te dicht achter ons lagen en we zaten ook nog met de start in onze maag, waren we nou wel of niet te vroeg?
De prijsuitreiking gaf uitsluitsel. Club Regatta werd uiteindelijk toch 1e met maar 8 seconden verschil op nummer twee, Zeebeer. Daikin Airco werd 3e en daarna kwamen de J-27’s Creekwater too en Jan Rap op een 4e en een 5e plaats.
De Grevelingencup gaf leuke banen die er qua windrichting goed inlagen met een groot aantal up-wind/down-wind lussen. Onze complimenten aan de organisatie van de Grevelingencup, wij hopen dat jullie volgend jaar vaker dit soort wedstrijden onder IMS gaan organiseren!

Voor alle uitslagen natuurlijk naar: www.grevelingencup.nl

Auteur:

• Een correspondent

Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.