13 Knopen bootsnelheid aan de wind zeilen, met een monohull?

Natuurlijk kan dat, met de 93 voet lange super maxi zeiljacht BOLS Amsterdam, vertelt de persattaché aan de telefoon.

Ik twijfelde geen moment en ging onmiddellijk in op de uitnodiging. Op 25 september trok ik mijn stoute zeilschoenen aan en ging op stap met dit prachtige snelheidsmonster, gebouwd om records te breken en die dan vastleggen voor een eeuwigheid.

Zeil CV en gouden ClubRacer perspas naar het BOLS syndicaat zenden was voldoende om een overdosis bootsnelheid op te doen.

Vrijdagochtend 5u

Zeilpak & laarzen inladen en onderweg naar IJmuiden.
Een vriendelijke stem op de Radio vertelt niet veel goeds: "fille op de A2 richting Amsterdam 8 kilometer", hopelijk kom ik nog op tijd. Mijn stress-levels beginnen te stijgen. Toch nog even mijn contact aan boord bellen om te melden dat ik zéér waarschijnlijk een ½ uur te laat zal zijn.

9u: In James Bond stijl aan boord

Aangekomen in IJmuiden en geen BOLS te zien, ik ben te laat! Onmiddellijk bel ik mijn contact aan boord om te vragen of ze alstublieft willen terugkeren. Vriendelijk stem aan de andere kant: "het is niet erg Ice ze komen je ophalen met onze RIB".

Ik spurt mij naar de afgesproken steiger en jawel binnen de 5 minuten komt daar een RIB met 2 x 250 PK de haven binnen gevaren om mij in complete James Bond stijl aan boord te brengen.

10u30: Aan boord

Ik word door de ganse bemanning rondgeleid en krijg een korte veiligheids mededeling. Het schijnt dat dit nodig is daar dit high tech speeltje buiten alle normen, hard kan gaan.

Na het besnuffelen van het hele dek en bijhorend carbon beslag is er niks zo plezant om tijdens de hijs manoeuvres onderdeks te gaan en al de machinerie in werking te zien.

4 Grinders bediend door telkens 2 man zorgen ervoor dat het grootzeil gehesen wordt. Een complete set lieren die in verbinding staan met deze koffiemolens, met behulp van een gearbox onderdeks, komen in beweging en worden aangestuurd door de orkestleider; "GO, hold, second gear, ..." het grootzeil gaat langzaam de hoogte in. Niet veel tijd daarna hetzelfde verhaal met de genua en we zijn klaar voor het stoere zeilwerk.

11u: "She's all yours"

Ik ben de koning te rijk en krijg het carbon stuurwiel in handen waar ik al een ½ uur zat op te scheelogen. Nu was het serieus tussen zij en mij, zou ze me toelaten een onvergetelijk gevoel mee te nemen naar huis?

11u15: Aan de wind zeilen

"Close hault please" 2 Grinders halen de genua en het grootzeil in. De helling neemt lichtjes toe en jawel enkele seconde later ligt ze op 1 oor. Ik geloof mijn eigen ogen niet, ik klok aan de wind een snelheid tussen de 12 en 13 knopen.

Golven hebben bijna geen invloed en de boeg klieft zich erdoor heen. Soms voel ik een lichte trilling in het stuurwiel wanneer de boeg vanuit een dal in een golf snijdt. Het lijken net verkeersdrempels die geen effect hebben.

12u: Waar is IJmuiden gebleven

Na 3 kwartier aan de wind zeilen is er geen land meer te zien. Ik maak een korte berekening, binnen 6 uur kunnen we in Harwich zijn. Tijd om terug te keren en de snelheid nog wat op te drijven met de Gennaker.

De call wordt gegeven en in geen tijd is de gennaker aan dek. De voordekker maakt de gennaker vast aan de boeg en in de kuip begint men de schoten voor te bereiden. Iedereen komt aan dek voor dit manoeuvre.

HOIST! Met pure mankracht aan de mast gaat de gennaker de hoogte. Elastiekjes zorgen ervoor dat deze niet ongecontroleerd open gaat.

De lijschoot wordt aangehaald. Eén voor één springen de elastiekjes open en komt het imposante Bols logo te voorschijn. Bij elk elastiekje krijgt de BOLS een acceleratie schok; 14, 16, 18, 19, 19.5, 20, ... knopen. Ik kijk op de windmeter en ik zie hier grote verschillen, 21 knopen bootsnelheid met maar 13 knopen windsnelheid, een heerlijk gevoel. Niet vergeten te melden dat we hier onder een schijnbare windhoek varen van 90° en de werkelijke windhoek 165° graden is.

14u: Overdosis bootsnelheid

Na deze overdosis bootsnelheid is het tijd om te bekomen en dieper in te gaan op de specificaties:

Lengte over alles: 28,3 meter
Lengte waterlijn: 24,3 meter
Breedte: 6 meter
Diepgang: 4,8 meter
Compleet gewicht: 23 ton
Gewicht Kiel: 13,5 ton
Waterballast: 4,8 ton per kant
Bemanning: 16 to 20
IRC Rating: 1,720

Dit 92 voet lange carbon beest gaat records breken!

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: