
LA ROCHELLE (FRA) - Tot zondagmorgen zal het druk blijven in de oude haven van La Rochelle waar een vloot van 70 deelnemers aan de Mini Transat ’03 zich klaarmaakt. Een opvallende verschijning is de witte boot van Peter de Smedt: de Huysman. Een naam waar de Fransen het niet makkelijk mee hebben. Met de zeiler ook niet want hij won vorige maand een selectiewedstrijd met twee uur voorsprong: de Open Demi Clé. En in de proloog tussen La Rochelle en Club Med La Palmyre in Royan werd hij zesde. Een ‘petit belge’ om mee rekening te houden.
"Ben ik klaar?" vraagt Peter zich retorisch af. Wat is dat: klaar zijn? Tijd dringt en ondanks de bijna voltijdse voorbereiding op deze race is er nog steeds iets dat nog beter kan." Hij heeft zijn boot volledig opgeknapt. Een week gewerkt aan het onderwaterschip om ieder storende oneffenheid weg te werken en na te kijken dat bijvoorbeeld het roer zonder haperen zal blijven werken, ook in de moeilijkste omstandigheden. Aan dek is het tuigage volledig nagekeken en kwam er een nieuwe uitklapbare boegspriet waarop een nieuwe grotere spinnaker kan gezet worden. De boegspriet komt nu 3,80 meter voor de boot uit, de spinnaker is de grootste die er ooit geweest is.Alle lopend want is nieuw. Lichter en sterker. "De boot heeft nog nooit zo scherp gestaan" zegt Peter de Smedt.
"In vergelijking met de nieuwste boten,met zwenkkielen en een andere rompvorm, draait de Huysman perfect in aan-de-windse en voor-de-windse koersen. Maar eens de wind dwars invalt en er dus gereached moet worden merk ik dat mijn intussen al niet meer zo nieuw ontwerp moeite heeft, dus moest er een turbo komen. De nieuwe spinnaker, dus. Gelukkig zorgt de klimaatsverandering ervoor dat de passaat niet meer zo stabiel waait als in de tijd van Columbus karvelen, dus is het mogelijk dat de vele onverwachte windrichtingen een voordeel gaan zijn.. Peter haalt zijn meteo-informatie bij een franse professionele weerkundige, die geeft voor de start voldoende gegevens voor de eerste week, nadien is hij aangewezen op de weerberichten op de radio zoals alle andere deelnemers. Assistentie van buitenaf is niet toegestaan.
In de strijd om de gewichtsbeperking moet Peter erg streng zijn. De keuze tussen bootschoenen of laarzen bijvoorbeeld is uitgevallen in het voordeel van de nieuwste laarzen met een ademende stof. En zo wordt ieder onderdeel gewikt en gewogen, efficiëntie tegen werkelijk gewichtsbesparing. Ook qua voedsel voorraad is Peter in de wolken. O.m. Uncle Bens heeft hem nieuwe voorverpakte gerechten meegegeven, dat is eens wat anders dan de standaard gevriesdroogde maaltijden die een groot gebrek hebben: eentonig van smaak. De voorrad power bars en soortgelijke Snickers is omvangrijk en voor de perioden van slecht weer, vooral verwacht tussen La Rochelle en Lanzarote, zijn er blikken ‘astronautenvoedsel’ aan boord. Een energy drink die ook aan patiënten wordt gegeven die niet mogen of kunnen kauwen.
Over zijn jongste prestaties is Peter de Smedt licht euforisch. De Demi Clé heeft hij gewonnen door zuiver meteorologische taktiek: een omwegje naar een windzone deed de truck. "In de proloog vorig weekend ging het bij de top hard om hard. Terwijl drie vierde van de vloot al blij was met een dagje proefvaren, gingen wij er voor. Als zesde eindigen is dan meteen een opkikker.
De Start van de Mini Transat is op 7 september in La Rochelle en gaat naar Puerto Callero (Lanzarote). 27 september start van daar uit de tweede etappe die de vloot over de Evenaar naar Salvador de Bahia (Brazilië) brengt. De race is uitsluitend voor solobemanningen op 6,50 meter lange boten.
foto: archief pit de Jonge
Meer info over Peter de Smedt en de Huysman op: www.huysmanyachtverzekeringen.be
Over de de Mini Transat: www.transat650.org
Verdere berichtgeving door Pit na de start, bij zijn aankomst in Lanzarote en in Bahia.