
VALENCIA - Grant Dalton zien we nu met een smile tot achter zijn oren. Zijn
team won de 3 races op maandag 11 oktober, tegen K-Challenge, Luna
Rossa en +39.
BMW Oracle en Team Alinghi moeten op dinsdag allebei
minstens nog 2 races winnen om kans te maken op de top
van het leidersbord. Dit is gebaseerd op de
rangschikking tot nu toe, Luna Rossa heeft het
gemakkelijkste schema voor dinsdag.
Luna Rossa droogt team Alinghi af. Beide schepen
gingen over de startlijn op volle snelheid, Peter
Holmberg op Alinghi naar de rechtse kant van de baan
en James Spithill die de linkse kant claimde. Beide
schepen liepen lang over bakboord met Holmberg die
langzaam hoogte won op Spithill die genoodzaakt was om
te klappen. Holmberg gebruikte zijn bakboord voordeel
om de Italianen elke keer terug naar de linkse kant te
dwingen en kon zo met 18sec om de bovenboei gaan. Op
het eerste voordewindse rak kozen ze op Alinghi voor
een symetrische spi terwijl Luna Rossa voor een
assymetrische spi opteerde. Assymetrisch bleek te
werken voor Luna Rossa en de Italianen liepen in. Het
verschil aan de 2de bovenwindse ton bedroeg 13sec, nog
steeds in het voordeel van Alinghi. Op het laatste
spi rak waren het de Italianen die eerst gijpten en
meer druk vonden op de linkse kant van de baan. Op
het moment dat Alinghi gijpte om te controleren
stormden de Italianen reeds naar beneden en konden
over de zwitsers lopen. Luna Rossa won deze race met
14sec.
Terwijl Alinghi en Emirates Team New Zealand elk in
hun match uitliepen op hun tegenstander had BMW Oracle
moeite om de Zuid Afrikanen achter zich te laten. Er
was een moment toen beide boten naar de finishlijn
liepen dat het leek of team Shosholoza Oracle achter
zich kon laten maar dit werd op het laatste verijdeld
door de Amerikanen.
In de laatste race waar Le Défi het opnam tegen +39
was het blijkbaar altijd het schip dat volgde dat wind
kreeg terwijl de leider zonder viel. Op het laatste
rak naar de finish waren beide schepen genoodzaakt om
de spi’s te droppen omdat de wind wegviel. Dit
gebeurde een paar meter voor de finishlijn. Schipper
Ian Percy op +39 was degene met het meeste geluk want
met het kleine beetje wind was het zijn schip dat
eerst over de lijn ging. Philippe Presti bleef
gefrustreerd driftend liggen. Ik hoorde by the way
gisteren op de schippersmeeting van de Antwerp race
dat onze eigen Bart Bomans Ian Percy ooit in OK
afdroogde...
In de laatste flight van de dag viel de wind helemaal
terug naar een 10 tot 12 kn wind en elk van de top 4
Teams won zijn race.
Louis Vuitton Act 2 - Resultaten
Round Robin Two - Flight 2
Match 1 NZL 81 verslaat FRA 57, delta 1:09
Match 2 USA 71 verslaat ITA 59, delta 1:45
Match 3 ITA 74 verslaat SUI 64, delta 0:14
Match 4 FRA 69 verslaat RSA 48, delta 0:58
Round Robin Two - Flight 3
Match 4 SUI 64 verslaat FRA 57, delta 3:23
Match 2 NZL 81 verslaat ITA 74, delta 6:18
Match 1 USA 71 verslaat RSA 48, delta 1:24
Match 2 ITA 59 verslaat FRA 69, delta 2:39
Round Robin Two - Flight 4
Match 3 USA 71 verslaat FRA 57, delta 2:06
Match 2 SUI 64 verslaat RSA 48, delta 1:17
Match 1 ITA 74 verslaat FRA 69, delta 1:08
Match 4 NZL 81 verslaat ITA 59, delta 3:17
Leidersbord
Team Naam: (Punten) Gewonnen matchen / gevaren
wedstrijden
Emirates Team New Zealand (10) 10 11
Luna Rossa (9) 9 11
BMW ORACLE Racing (8) 8 11
Team Alinghi (8) 8 11
LE DEFI (4) 4 11
K-Challenge (3) 3 11
+39 (2) 2 11
Team Shosholoza (0) 0 11
foto © Carlo Borlenghi/ACM
www.americascup.com/en/