IJSPEGEL RACES:<br>De kop is er af

SCHEVENINGEN (NED) - 17 oktober 1e IJspegel van 2004-2005. De Albatros vertrekt om 9.00 uur uit de haven van Scheveningen om de eerste wedstrijdbaan voor het seizoen 2004-2005 op de Noordzee uit te gaan leggen. De zee is vlak, de wind heeft een kracht van ongeveer 12 knopen en een richting variërend van 180 tot 210 graden.

De stroom staat nog in NO richting maar zal rond 10.00 uur draaien in de ZW richting. Dat houdt in dat gedurende de hele dag de stroom in de startrichting van de startlijn zal lopen. Zeker halverwege de dag als de stroom in kracht gaat toe nemen kan dat problemen bij het starten gaan geven. Bovendien is het springtij. De boevenboei komt tenslotte op 210 te liggen op een afstand van 1,7 nm.

In tegenstelling tot andere jaren wordt er deze keer gestart met vier startgroepen. De boten in deze startgroepen zijn ingedeeld op basis van verwachte prestaties en snelheidspotentieel (WB 6.1) Gezien regel 6.5 in de Wedstrijdbepalingen waarin staat dat het wedstrijdcomité een boot na de eerste wedstrijddag kan overhevelen naar een andere groep op basis van de criteria in WB 6.1 is er besloten alle klassen een eigen start te geven. Van elke boot zullen de doorkomsttijden bij de benedenboei worden genoteerd, dit gecombineerd met de finishtijd ontstaat er een aardig beeld over snelheidspotentiaal van elke deelnemende boot. De Startgroep vlaggen zijn Tango, Uniform, Viktor en Romeo, waarbij de Tango groep het snelst zal moeten gaan en de Romeo groep het langzaamst.

Om 10.45 staat het wedstrijdcomité gereed om te beginnen aan de serie starts. Dat er ook op de Albatros aanloopproblemen kunnen zijn blijkt als bij de eerste startprocedure bij het hijsen van de P de vlaggenlijn naar beneden komt zetten. Met een vertraging van 5 minuten wordt de procedure vervolgd.

De eerste starters zijn de boten uit de Tango groep, met de kleur geel als groepsidentificatie. Om 11.05 gaan negen boten keurig over de lijn om drie rondes te gaan varen. Ze worden om 11.10 gevolgd door de Romeo’s, die met zes boten voor twee rondes naar de bovenboei vertrekken. De Bolder, weer met nieuwe mast moet ook nog op stoom komen en start 8 minuten later dan de rest. Ondertussen is de Viktor groep al om 11.15 vertrokken en volgt de Uniformgroep om 11.20 uur.

Bij de Uniformgroep hebben we een te vroege starter. De Yellow Rose gaat te snel en moet terugkeren. Ondertussen regent het flink, en valt het op het startschip niet mee om potlood, papier en verrekijker droog te houden.

Karel met de houten poot uit de Tango groep en gele groepsidentificatie komt als eerste om 11.34 bij de benedenboei, gevolgd door de Mean Machine. Met een verschil van 4 minuten komt Woeste Willem als laatste van de groep om de benedenboei. Bij de tweede ronding is het verschil opgelopen tot 10 minuten en bij de finish is er een tijdsverschil ontstaan van 21 minuten tussen Karel met de houten poot die als eerste en Rosetta die als laatste over de finish lijn komt. En zijn de ronde tijden van Karel respectievelijk 29, 30 en 37 minuten. Woeste Willem maakte rondjes van 33, 36 en 45 minuten.

De Mummen zie je een hevige strijd met elkaar voeren. Jammer dat de International bij het laatste rak vergeet boei 3 te nemen.

Tijdens deze race is de wind aan het draaien geweest tussen de 180 en 245 graden.

In de Romeo groep met groene groepsidentificatie komt de Obsession om 11.47 als eerste bij de benedenboei en zal de Woodpecker 23 minuten later deze voor de eerste keer ronden. De Obsession finisht om 12.33 uur, de Woodpecker gaat terug naar de haven en de Mayra is 28 minuten later. De ronde tijden van Obsession zijn 37 en 46 minuten.

Bij de Victor groep met de oranje kleur aan de stuurboordreling komt de Prins van Oranje om 11.44 uur langs de benedenboei. De Twister volgt om 11.49 uur. Als laatste in deze groep zien we de En Passant om 11.59 de boei ronden. Verschil tussen de Prins en En passent is 15 minuten. Bij de finish zien we de Prins om 12.22 binnen komen, de Twister om 12.30 en En Passant om 12.55 uur. Verschil tussen de 1e en de laatste is 33 minuten. Ronde tijden van de Prins zijn 29 en 38 minuten, van de Twister 34 en 41 minuten, van de En Passant 44 en 56 minuten.

Bij de Uniform groep met blauwe groepsidentificatie komt de Vrijheid om 11.51 langs. De Maxime volgt als laatste om 11.59, heeft daarna ernstige spiproblemen en verliest veel tijd. Bij de finish is het verschil opgelopen tot 21 minuten. De rondetijden van de Vrijheid waren 31 en 37 minuten. Voor de Maxime 39 en 50 minuten.

Het comité is ondertussen druk doende om de draaiende wind het hoofd te bieden en sleept de bovenboei van 210 naar 245 om daarna te besluiten de boel weer terug te leggen op 210. Afstand naar de bovenboei wordt door de afnemende wind verkort naar 1,2 nm. Aan de startlijn wordt ook nog gesleuteld en ten slotte ligt het ongeveer weer hetzelfde als bij de eerste start. Met spanning wordt uitgezien naar de tweede reeks starten. De stroom is flink toegenomen en de wind neemt af. Hoe zal dit uit gaan pakken.

Omdat tijdens de eerste serie wedstrijden de diverse groepen erg door elkaar gingen lopen wordt besloten om de start volgorde van de groepen op snelheidspotentieel te doen. De volgorde wordt Tango, Uniform, Viktor en Romeo ( geel, blauw, oranje en groen).

De eerste start om 13.30 uur verloopt boven verwachting goed. De boten vertrekken mooi over de lijn en de pin end is goed over bakboord te bezeilen. De X-vlag komt niet uit de zak. Om 13.35 gaan de Uniforms. Ook zij hebben een mooie start. Bij de Viktors zijn er meer waaghalzen en twee boten zijn te vroeg. De Obsession heeft een herhaalde call over 72 nodig om zijn fout in te inzien. Gelukkig wordt er nog binnen de 9 minuten limiet gestart. De Romeo’s vertrekken om 13.45 met een goede start.

De wind neemt weer toe en al snel melden zich de eerste boten bij de benedenboei. Karel komt om 13.50 rond De laatste van de groep Split Image om 13.54. Bij de tweede keer is het verschil 6 minuten en bij de finish 9 minuten verschil tussen nummer 1 en de laatste van de groep Woeste Willem. De ronde tijden voor Karel zijn 20, 22 en 21 minuten. Voor de laatsten 24, 24 en 24.

Bij de Uniforms komt de Vrijheid na 24 minuten langs. De Beluga, Maxime en Grace O Malley zijn drie minuten later de laatsten van hun groep bij de benedenboei. Bij de finish is het tijdsverschil 9 minuten, heeft de Vrijheid rondjes gedraaid van 24 en 23 minuten en de Maxime 27 en 29 minuten.

De Viktors komen met de Twister om 14.04 beneden, 4 minuten later gevolgd door de laatste van de groep de En Passant. Bij de finish is het verschil 6 minuten. De Twister heeft rondes gedraaid van 24 en 26 minuten en de En passant twee van 28 minuten.

De Romeo groep met een start om 13.45 komt met de Isis om 14.13 beneden, vijf minuten later gevolgd door de Obsession, nog bezig met haar inhaalrace, die als laatste de benedenboei rond. Bij de finish is de Isis de eerste om 14.43 en de Mayra de laatste om 14.51.
De Isis draaide rondes van 28 en 30 minuten, de Obsession van 33 en 28 minuten en de Mayra 32 en 34 minuten.

Na deze finish kan de Albatros weer anker op. Zitten de eerste wedstrijden van het nieuwe seizoen erop. Op de kant wacht het team van Margriet Pannevis weer tevergeefs op protesten en nemen we na het sluiten van de protesttijd maar een drankje op deze mooie dag. Hjalmar, geassisteerd door een statige prijzenassistent, doet een vlotte prijsuitreiking. En na afloop drinken we allemaal op rekening van Vrolijk nog een biertje. Over twee weken zien we elkaar weer en ben ik benieuwd of er wijzigingen in de groepsindeling zullen zijn.

IJspegel Races

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments