
De vakpers staat er lekker dik van. We kunnen er niet naast kijken, de TRANSPAC 52 klasse kent een explosieve groei de laatste maanden. Zijn de Spanjaarden en Italianen het nu eindelijk beu om elk jaar een nieuwe IMS boot aan te schaffen? Wie zal het zeggen. De feiten staven wel dat de nieuwe klasse fel omarmd wordt door het grote boten circuit wat normaliter in de IMS 500 klasse vaart.
Volgens de voorzitter van de TP52 klassenorganisatie Tom Pollack zullen er volgend seizoen maar liefst 17 TRANSPAC 52’s aan de Middellandse Zee en US Coast racen.
"There are any number of reasons why
this rush is happening. Maybe it is simply that the class has emerged at
the right time, when grand prix racing under IMS has come to the end of the
road in most parts of the world and its death knoll is sounding even in
Spain following the King's move into the new class."
Ook komt er nog bij dat verschillende eigenaars geen zin hebben om op de nieuwe Grand Prix Rule te wachten, ze nemen het heft in eigen handen.
"Guys who haven't been active in yacht racing for 10
years have suddenly got excited by the prospect of owning a boat where
there is longevity to it, where the rule doesn't change every year from
under your feet. Even the sponsors in Spain have got tired of buying a new
IMS boat every year - that gets expensive. It is much cheaper to swap a fin
and a bulb rather than it is to swap a hull"
Wat ook opvalt is dat alle zichzelf respecterende botenbouwer mee op de TRANSPAC 52 sneltrein stapt; Farr Yacht Design (US), Bakewell White Yacht Design (NZL), Ala Andrews Yacht Design (US), Reighel Pugh (US), JP Donovan Design(US) en als laatste maar zeker niet de minst innovatieve komt Owen Clarke Designdeze winter ook met hun TP52 (zie 3D foto)
Wat met het IMS in Nederland?
Nu is de hamvraag hoe lang gaat Nederland en het beetje Duitsland het IMS verhaal blijven volgen?
Wat zijn de drijfveren?
Moeten we hybride schepen gaan bouwen die in meerdere systemen gebruikvriendelijk aan de startlijn kunnen komen zonder schaamrood op de wangen?
Wij stellen deze vragen tijdens de IMS meetbriefhouders vergadering op 6 oktober 2004.
Ik blijf met Clubracer dicht tegen het vuur zitten, U blijft op de hoogte.