
VALENCIA - Na bijna 4 uur uitstel kon er eindelijk gestart
worden. In de eerste race zorgde Thierry Pepponet
voor opschudding toen hij Cup verdediger Alinghi
achter zich aan liet zeilen en met 23 seconde
voorsprong om de boven ton ging. K-Challenge kon
Alinghi bijna het gehele spi-rak van zich afhouden tot
aan de laatste gijp naar de gate waar K-Challenge haar
gennaker niet tijdig kon inschoten. Peter Holmberg op
Alinghi liet die kans niet onbenut en liep over de
Fransen om met 1sec verschil rond de beneden ton te
gaan. K-Challenge kon haar fout niet meer goed maken
en moest in Alinghi haar meerdere herkennen.
In de 2de match haakte Philippe Presti van Le Défi Ian
Precy in problemen aan de loefzijde van de startlijn
met nog 1 minuut te gaan voor het schot. Percy kon
zich loswrikken en liet zijn +39 de rechtse kant van
de baan opvaren om daar winst mee op te strijken.
Later switchten beiden van kant en kon Le Défi de
leiding overnemen om die niet meer af te geven.
De 3de flight was de match van de dag met Luna Rossa
in een heftig gevecht tegen Emirates Team New Zealand.
James Spithill controleerde Dean Barker een volle 5
minuten in de pre start en bevond zich in een sterke
lijwaardse positie van NZL-81. Hij kon Barker in die
benarde situatie houden toen beide schepen terug naar
de lijn vaarden waar hij Barker uit het startveld
loefde. Barker had geen keus en lag met de neus in de
wind totdat ITA-74 het startgebied vrij gaf. NZL-81
bleek terug in de race te zijn toen ze een positieve
shift mee pikten toen Luna Rossa de Kiwi’s even wat
ruimte gunden. Maar aan de bovenwindse boei waren het
wederom de Italianen die terug controleerden en met
30sec rond de boei gingen. De afterguard van Luna
Rossa nam enkele moedige beslissingen waardoor hij
NZL-81 een paar honderd meter vrij liet varen. In
zulk licht shifterig weer kan dat wel eens fatale
gevolgen hebben. Luna Rossa won verdiend met een
kleine minuut voorsprong.
In de laatste match was BMW Oracle gewoonweg te sterk
voor Shosholoza die de gehele race leidde.
Deze resultaten laten Cup verdediger alleen aan het
hoofd van het leidersbord staan met 3gewonnen
wedstrijden in 3 races.
Volgende races zullen doorgaan op donderdag met
flights 5 en 6, flight 4 zal later deze week gevaren
worden.
Louis Vuitton Act 2 - Resultaten
Flight 3
Match 1 SUI 64 beat FRA 57 delta 1:17
Match 2 FRA 69 beat ITA 59 delta 1:55
Match 3 ITA 74 beat NZL 81 delta 0:57
Match 4 USA 71 beat RSA 48 delta 4:01
Leiderbord
Team Naam: (Punten) gewonnen matches / gevaren races
Team Alinghi (3) 3 3
Emirates Team New Zealand (2) 2 3
BMW ORACLE Racing (2) 2 3
Luna Rossa (2) 2 3
LE DEFI (2) 2 3
K-Challenge (1) 1 3
+39 (0) 0 3
Team Shosholoza (0) 0 3
foto's © Gilles Martin-Raget
www.americascup.com/en/