VENDEE GLOBE:<br>Na vijf dagen varen weinig nieuws onder de zon

  • Author: entityone
    Date: vr, 12/11/2004 - 21:35

De 20 zeilers in de Vendée Globe zijn inmiddels vijf volle dagen op zee. Het klassement is sinds de eerste nacht weinig veranderd, op een paar kleine uitzonderingen na. Zo voert de PRB van Fransman Vincent Riou nog steeds de vloot aan. En passant verbeterde de Fransman ook het oude record van Yves Parlier door de afstand Les Sables - Canarische Eilanden in 4 dagen en 3 uur te overbruggen, twee volle dagen minder dan Yves Parlier er vier jaar geleden voor nodig had. Door de continu hard waaiende noordoostenwind zijn er tot op dit ogenblik nog weinig tactische slagen gemaakt, en blijft de wedstrijd een pure snelheidsrace.

In het kielzog van de PRB varen, toch al op dertig mijl, de tweelingschepen SILL & VEOLIA en de BONDUELLE. Tien mijl verder volgt Mike Golding met zijn ECOVER en nog eens vijf mijl verder zeilt Alex Thomson op de HUGO BOSS. De VMI volgt op 68 mijl van de PRB, en dan gaapt er al een groot gat tussen de eerste 6 en de achtervolgende groep, aangevoerd door TEMENOS (al op 160 mijl…).

Hoewel er tot nog toe geen opgaven te noteren vallen, toch zijn er al boten die wat schade hebben opgelopen: door één keer teveel plat te slaan, werden enkele scepters op de UUDS van Hervé Laurent afgescheurd, mat wat gaten in dek ls gevolg. De UUDS zocht bij de doortocht van de Canarische Eilanden iets stiller water op om de gaten te dichten. Op de VIRBAC-PAPREC (het snelle Farr-ontwerp van JP Dick) moesten de bovenste grootzeillatten vervangen worden na een ongecontroleerde gijp. Tot tweemaal toe moest het volledige grootzeil naar beneden, waarbij de schipper ook merkte dat er iets mis was met het lummelbeslag (verbinding giek-mast). Hij poogt het euvel te herstellen op zee. Raphael Dinelli zeilde een paar dagen geleden tegen een boomstam aan en wacht tot hij bij de Canarische eilanden is om de lekkende zwaardkast te dichten en om te duiken om te zien of er niet meer schade is. Op de TEMENOS wacht schipper Dominique Wavre de leuke taak om twee in elkaar gedraaide gennakers te ontwarren…

Op meteogebied staan de leidende schippers voor hetzelfde probleem: een iets windstillere zone kondigt zich aan en de vloot zal door het harmonica-effect iets dichter bij elkaar komen te liggen. Mike Golding weet echter dat "de eerste boten die deze zone aansnijden wellicht ook diegene zullen zijn die er het eerst uitzeilen". Het effect zal bijgevolg wel eens van korte duur kunnen zijn. Niemand verwacht echt grote veranderingen in de top van het klassement tot bij de Doldrums.

Klik op voor Franse of Engelse feedback…

foto © Yvan Zedda

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: