ORC CONGRES:<br> Voorgestelde IMS 2005 VPP veranderingen

Peter de Ridder van CHECKMATE III, is toegetreden tot het ORC en geeft ons een kort verslag van het ORC Congres gehouden in Kopenhagen van 4 t/m 9-11-2004.
Voor Nederlandse (een Noord Europeesche) vloot zijn de volgende VPP veranderingen van belang:

Nieuwe pipa-berekening:
In 2004 zijn voornamelijk op de Middellandse Zee en Oostzee een aantal boten uitgerust met een extreemgrote saildrive. De saildrive gaf een buitensporig gunstig effect op de rating. Dit voordeel is in 2005 gecorrigeerd.

Verandering in het "upwind aërodynamisch model":
Door uitgebreid onderzoek in 2004 is dit model verder verfijnd en zal alleen een effect hebben op de "aan de windse getallen" (dit was overigens een KNWV submission).

Verandering in de weerstandsberekening doordat een jacht schuin gaat:
Ook hier is geprobeerd om de extreem box-vormige rompen, die bij helling een verlenging van de waterlijn tot gevolg hadden, te corrigeren. Het zal dus voornamelijk effect hebben op dit type boten (Synergia, Rodman, IMS 50, Grand Soleil 42, 56 etc.)

Verandering in weerstand voor extreem dikke kielen:
Ook hier is gecorrigeerd voor het meting voordeel voor boten met een extreem dikke kiel zoals die het laatste jaar bewust toegepast zijn.

Verandering in crew righting arm:
Ook hier wordt gecorrigeerd voor niet welkome ontwikkelingen. In de Mediterrane zijn boten ontworpen met een dikke buik war de bemanning binnen zat te hycken. De arm werd op dek breedte genomen en zal vanaf 2005 op grootste breedte boot genomen worden.

Vernieuwde ouderdomsvergoeding:
De additionele ouderdomsvergoeding voor de IMS 600 klasse (alleen bij EK en WK) vervalt. De bestaande ouderdomsvergoeding wordt ongeveer verdubbeld was bij een boot van 10 jaar +/- 0,5% wordt in 2005 +/- 1,2%).
Voort zijn voor boten met een kantel kiel, verplaatsbare ballast etc. veel testen in 2004 uitgevoerd. De resultaten hiervan worden gebruikt voor optimalisatie van de VPP voor dit type boten.

Bovenstaande veranderingen houden in dat de vloot in 2005 op GPH de volgende wijzigingen te zien zal geven:

  • +/- 8 - 10 sec. sneller voor die boten die de "loopholes"probeerden (grote saildrive, dikke kiel, box-vormige romp, dikke buiken). Deze boten komen niet of bijna niet in Nederland voor.
  • +/- 0 - 4 sec. langzamer voor voornamelijk oude boten.
  • Het overgrote deel van de Nederlandse vloot zal tussen de +2 sec. en -2 sec. op GPH zitten.

Om de bovenstaande effecten voor de eigenaren niet te laten resulteren dat boten niet meer in bijvoorbeeld IMS 600 of IMS 670 klasse kunnen varen zullen de bandbreedte van deze klassen worden aangepast.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt vóór 01-12-2005 geconformeerd voor de IMS 500 en IMS 670 → 5 sec./mile en voor de IMS 600 → 7 sec./mile.

Verder is het interessant voor de Nederlandse zeilers om te weten dat het EK IMS is toegekend aan Stockholm, te houden van 29 juni tot 6 juli 2005. Het WK IMS 600 is toegekend aan Duitsland en zal worden gehouden in Neustadt van 20-08 t/m 27-08-2005.

Download hier de originele notullen (pdf) en bekijk ook de 2005 VPP test, waarschijnlijk staat je boot(type) erbij!

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments