VENDEE GLOBE:<br>Le Cam en Riou nemen de eerste trein

  • Author: entityone
    Date: za, 27/11/2004 - 15:43

Jean Le Cam en Vincent Riou zijn erin geslaagd om de eerste trein oostwaarts te nemen. Dankzij een briljante navigatie zijn zij de eersten die rond het hogedrukgebied van St.-Helena zeilden, voordat datzelfde hogedrukgebied achter hen de deur dicht deed. Helena smelt leukweg samen met een ander hogedrukgebiedje dat vanuit Zuid-Amerika aan kwam zetten: op die manier zorgen beide voor een windstille barrière pal op de weg van de Vendée Globe-zeilers.

BONDUELLE en PRB rijgen nu de mijlen aan elkaar en slaan zo een haast onoverkomelijk ‘gat’ tussen hen en de achtervolgers. Mooi gespeeld. Een primeur ook: beide kompanen zeilen boord aan boord, en vanmiddag - tijdens een hazeslaapje van de schipper- is zelfs het boordalarm van de PRB afgegaan omdat de ze haar boegspriet in de flank van de BONDUELLE dreigde te priemen. Stel u voor… Honderd mijl achter deze twee kunnen Roland Jourdain met zijn SILL & VEOLIA en Sébastien Josse met de VMI de schade nog enigszins beperken, maar Mike Golding (5de) en Alex Thomson (6de) hebben meer moeite gehad om zich uit de klauwen van het hogedrukgebied los te trekken: de ECOVER zeilt nu (eindelijk) aan aanvaardbare snelheden (10 knopen), maar ligt al wel 400 mijl achter op het leidersduo… Dat wordt stilaan veel. De HUGO BOSS heeft een westelijke gok genomen, maar ziet niet veel winst: 600 mijl achterstand, maar nog steeds zesde en theoretisch nog in de running voor de ereplaatsen.

Achter de eerste zes is miserie troef: de VIRBAC van favoriet Jean-Pierre Dick slaagde er in om slechts een zestigtal mijlen af te leggen in 24 uur, de TEMENOS deed niet veel beter met 78 mijl… En de toekomst ziet er niet echt rooskleurig uit, want het hogedrukgebied neemt alleen maar in omvang toe. Enkel Vendée-veteraan Marc Thiercelin slaagt er (tijdelijk?) in zijn PRO FORM aan de oostkant van de vloot op snelheid te houden en zeilde zo van de 12de naar de 9de plaats. De uitweg voor deze groep ligt in het westen, waar nog steeds iets meer wind staat: de UUDS van Hervé Laurent en de (jawel) OCEAN PLANET van Amerikaan Bruce Schwab lijken dat gezien te hebben: met een grote boog zeilen ze rond het pak voor hen en met wat geluk passeren ze binnen 48 uur langs de kassa…

De vijf bewoners van de staartgroep wijden inmiddels vele uren achter het scherm van de boordcomputer om de snelste koers door of rond (ééntje wil zelfs oostelijk) het hogedrukgebied uit te zetten. Anne Liardet, één van de twee vrouwelijke deelnemers, heeft dan weer met pech af te rekenen: er is iets mis met de elektrische voeding van de autopilots van haar ROXY, waardoor ze zeil moet minderen wil de boot op koers blijven: bij overbelasting weigeren de beide zelfstuurders immers alle dienst. Handig om te weten als ze straks de roaring forties inzeilt…

Klik op voor Franse of Engelse feedback

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: