
De Middlesea race stond reeds lang op het programma van RED MAX (63). Bas had een uitgelezen team van ervaren Belgische en Nederlandse wedstrijdzeilers aangevuld met enkele bezeten zeerotten.
Aan deze laatste RORC race van het seizoen kwamen 50 starters opdagen waaronder de ALFO ROMEO. De race vertrok uit Malta op 23 october om 11 uur,naar Sicilie,straat van Messina,vulkanisch eiland Stromboli als meest noordelijk punt ,langs Capo San Vito ( Sicilie) , de eilanden Pantelleria en Lampedusa als meest zuidelijk punt en terug naar Malta.Voor een afstand van 607 mijlen werd een maximum finishtijd gegeven tot 30 october 10 uur.
Bas was schipper , Franz co-schipper en de crew bestond verder uit Gwyn,Kris,John,Frank,Bert,Toon,Kees,Luc.
Per vergissing werd echter de noodknop ingedrukt...
Aan elk deelnemend schip werd een beacon meegegeven zodat on line de positie van alle jachten kon getoond op internet.Bas werd opgebeld om de beacon uit te testen.Per vergissing werd echter de noodknop ingedrukt.Zeer snel kwamen er op de jachtclub van Malta telefoons van Frankrijk binnen dat een zekere RED MAX in nood was. De situatie werd natuurlijk snel rechtgezet.
Eerste blijven was natuurlijk wat moeilijker,zeker met de weinige wind...
De in-de-windse start werd gegeven vanaf de indrukwekkende Royal Malta Yacht Club in het oude fort Manoel gelegen aan de haveningang van Marsanxett voor het historische Valetta. Als eerste vertrokken de twee reeksen met de kleinere jachten.In de. derde groep vertrok Red Max als "minst grote" in het select groepje van Alfa Romeo, Damiani Our Dream,Black dragon ,ex Kvaerner Innovation enConstanter (Swan 71’ USA). Het werd een unieke start.
De aanloop naar de startlijn over de ganse breedte van de vernauwende baai liet niet veel plaats voor deze super yachts die elkaar tot de rotswanden duwden, met spannende voorrangssituaties als gevolg. Bas en crew slaagden er in om, op het bulderend rokend kanonschot, als eerste over de startlijn te gaan. Alfa Romeo werd in de fout gedwongen door Damiani en mocht meteen strafrondjes maken.
Prachtig werk van Bas en de crew die vanuit de eerste positie unieke fotos konden maken van de boeg van de doodgeverfde kandidaat winnaars. Dat kunnen ze ons al niet meer afnemen.
Eerste blijven was natuurlijk wat moeilijker,zeker met de weinige wind.
Na 1 d 13u 40’ bereikten we de straat van Messina met ter plaatse geen of weinig wind.Na opkruisen langs noordelijke zijde tot aan de nauwe straat zelf ,met een breedte van 1 Mijl , kwamen we in een gevaarlijke situatie terecht tussen ferries,vrachtboten en een aantal van de racers en dat met bijna geen wind.Bovendien botsten de twee stromen in en uit de straat op elkaar in zodat er een gigantische draaikolk ontstond waardoor "Red Max" , "Innovation" en een tiental andere racers
in een carrousel terecht kwamen.Telkenmale diende een nieuwe poging gestart via
een lange aanloop route.De Kvaerner Innovation viel zo stil en dreef achteruit in het smalste drukste stuk van de straat.Super gevaarlijk.Kvaerner startte dan ook een licht flash om hun gevaarlijke situatie kenbaar te maken.Ze hadden toen al viermaal de carrousel van Messina gemaakt.Wij verlichtten ook steeds het zeil om ons meer zichtbaar te maken.De straat van Messina ,een straatje zonder eind?In de race instructies geen enkele guideline of toelating van gebruik motor in zo een situatie.Twee uren zijn we zo bezig geweest om te proberen tegen op de stroom te geraken en met ons vele anderen.Tot de " Guardia Costal"er in italiaans (no English spoken)een einde aan maakte met duidelijk bevel "motor aan en buiten",in het italiaans natuurlijk".We zullen zien hoe de race organisatie hier op reageert.
Steeds met weinig wind naar Stromboli in volle vulkanische aktiviteit die we rondden na 2d30’.
tijdig zeilen vervangen tot 5 maal per dag
En toen na drie dagen en de helft van de wedstrijd voorbij, in de voor RED MAX ongunstige omstandigheden, kwam eindelijk de wind. Achter de Capo San Vito ,westpunt van Sicilie, zagen we van ver de koppen opduiken.We waren voorbereid en Red Max genoot ervan eindelijk de wind te krijgen die zij nodig heeft,tot op 35 knopen kon ze zich uitleven.Daar gingen we dan ,passeerden een aantal concurrenten ,mooi zeilen, tijdig zeilen vervangen tot 5 maal per dag.Op Woensdag 27 october 13 na 4d 4u 40’ rondden we Lampedusa.
Vandaar recht op Malta spijtig genoeg terug met weinig wind en aankomst op Donderdag 28 october om 16 uur.Een race voor ons van 5d 4u en 30’.Alfa Romeo won de line honours,gevolgd door Black Dragon en Damiani our dream.Wij eindigden 13 e op de lijn.De rating voor de einduitslag was ons zoals alle grotere schepen echter minder gunstig zeker met de weinige wind.
Heel wat schade en een MOB gelukkig met goede afloop...
Alfa Romeo had dan nog een storm getrotseerd met wind tot 60knopen (?).Heel wat schade en een MOB gelukkig met goede afloop.
Winnaar na rating werd de Griekse boot Optimum 3 , een Farr 52.
Zijn we niet de eerste ,hebben we toch super gezeild en de team spirit er in gehouden dank zei het op Red Max heilige Happy Hour om 17 uur met een drankje ,een hapje en gepast muziekje en waar de verschillende wachten mekaar ontmoeten.
Een niet te vergeten belevenis,
Red Max team
Foto boven: Red max net na de start
Foto onder: Red Max voor Stromboli
Foto onder: Het Rolex Red Max team