VENDEE GLOBE:<br>Een grote OEF! vanop de ECOVER

  • Author: entityone
    Date: do, 02/12/2004 - 14:29

De 20 zeilers van de Vendée Globe zijn ondertussen al 24 dagen van huis. De eerste vijf van het klassement, in volgorde Riou, Le Cam, Jourdain, Josse en Golding hebben de afgelopen dagen de eerste echte depressie over zich heen gekregen. Tijdens een live-gesprek met het wedstrijdhoofdkwartier in Parijs vertelde Jean Le Cam dat zijn anemometer een tijdje 50 knopen aanwees… Deze depressie heeft er ook voor gezorgd dat drie achtervolgers terug konden komen en een pak van hun achterstand op de PRB en BONDUELLE hebben kunnen goedmaken. Zo dreef Mike Golding zichzelf en zijn ECOVER tot het uiterste: dankzij fantastische surfs aan 31 knopen en nauwgezet gijpen bij winddraaiingen, wist hij op twee dagen tijd 150 mijl terug te pakken. Hoed af!

Vincent Riou, die de laatste dagen de leiding had genomen, heeft met zijn PRB een slag naar het noorden gemaakt om zo in een betere positie de volgende depressie aan te vatten. Hij verspeelde zo wel zijn eerste plaats, maar hij denkt vooruit en is er vrij gerust in dat hij binnen enkele dagen weer helemaal vooraan zal zeilen. Zijn kompaan Jean Le Cam blijft met zijn BONDUELLE nauwgezet de rhumbline volgen (de kortste weg) naar het eerste waypoint. De koploper rond in de eerstvolgende uren de zuidelijke kaap van het Afrikaanse continent (wat ongeveer 4 dagen en 8 uur sneller is dan Yves Parlier 4 jaar geleden…) Tweehonderd mijl achter dit duo zet Roland Jourdain alle mogelijke zeilen bij om dichterbij et komen, iets waar de vierde in het klassement -Sebastien Josse & de VMI- zich bij de huidige weersomstandigheden niet aan waagt: hij speelt op zeker (‘heelhuids aankomen is belangrijker’).

Achter de vijf koplopers zeilt Alex Thomson met de HUGO BOSS (hij heeft de eerste depressie gemist) tussen twee depressies in, en door zijn erg zuidelijke positie heeft hij nu te kampen met tegenwind. Niet leuk voor de man, noch voor de boot, en zeker niet voor de snelheid: Alex maakt zich zorgen nu de eerste achtervolger VIRBAC-PAPREC ten noorden van de depressie zit: met ruime wind stuift hij tegen meer dan 15 knopen gemiddelde snelheid (bijna dubbel zoveel als Alex…) oostwaarts.

De depressie die over de vloot van de achtervolgers trok en voor sommigen nog steeds trekt, heeft ervoor gezorgd dat de derde groep weer is kunnen aansluiten: slechts 550 mijl scheiden nu de VIRBAC van de 19de boot in het klassement: Karen Leibovici en haar BENEFIC. Door rond het hogedrukgebied van St-Helena te zeilen zijn Hervé Laurent en Bruce Schwab erin geslaagd om vele honderden mijlen goed te maken: tactisch sterk gevaren, maar hun zuidelijke positie in de groep zou hen wel eens aan de zuidkant van de volgende depressie kunnen brengen, en dat betekent: tegenwind.... De gehele tweede groep maakt zich inmiddels op om die volgende depressie het hoofd te bieden: met kaartsnelheden van 40 knopen kan dat wel eens betekenen dat er hier en daar 50 tot zelfs 60 knopen op de anemometertjes zou kunnen afgelezen worden.

Minder goed nieuws kwam er van de PRO-FORM: schipper Marc Thiercelin gaf tijdens een radiogesprek toe dat zijn boot, terwijl hij sliep, uit het roer was gelopen en plat geslagen. De gennaker heeft toen zo hevig geklapperd dat de boegspriet afgerukt werd, en ‘en passant’ ook nog de preekstoel vooraan op de boot. Het zeil zelf is ‘total loss’. Zonder boegspriet zal het op ruimwindse koersen bij lichtere wind nog knap lastig worden voor de PRO-FORM.

foto © Mike Golding

Klik op voor Franse of Engelse feedback

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: