60ste Sydney Hobart Yacht Race: Grote kopzorgen voor enkele maxi yacht kanshebbers

SYDNEY (AUS) - Op 26 december vertrekt de grootste klassieke zeilwedstrijd van het Zuidelijk Halfrond: de legendarische Sydney-Hobart. Wie herinnert er zich de beelden niet van drie jaar geleden toen de deelnemers aan de Volvo Ocean Race deze race in hun wedstrijdschema ingeschreven zagen en onderweg met een heuse tornado te maken kregen? De beelden vanop de ILLBRUCK liggen nog vers in het geheugen: daar dachten ze allemaal dat hun laatste uur had geslagen...Of de ramprace van 1999 toen meerdere deelnemers het leven lieten?

Het prestige dat deze wedstrijd uitstraalt is voor sommige eigenaars ook een goede reden om ontzaglijk veel geld uit te geven om met een boot op de proppen te kunnen komen waarmee de ‘line honours’ op zak gestoken kunnen worden. Hoe groter de boot, hoe meer kans immers. Maar nu de schepen voor de Sydney-Hobartrace een geldige IRC-meetbrief moeten kunnen voorleggen, en gezien de wedstrijdleiding een maximum-rating invoerde, hebben de architecten iets meer werk om een degelijke kanshebber van hun tekenplank te laten rollen.

De wedstrijdleiding ziet er sinds 1999 erg nauwlettend op toe dat niet alleen de veiligheidsmaatregelen aan boord tiptop in orde zijn, ze kijken ook elke meetbrief grondig na. Ze halen zelfs meerdere boten uit het water voor een controle-weging, en wat blijkt er dan zoal? Plots blijkt het opgegeven IRC-gewicht van zowel de KONICA-MINOLTA van Nieuwzeelander Stewart Thwaites (favoriet bij de bookmakers), de SKANDIA van Grant Wharington (die de vorige editie won) als de pocket-maxi AAPT van Sean Langman (die met de parachute-spinnaker) niet te kloppen, en de schepen overschrijden op deze manier de officiële IRC-limietrating. Zo is de 30-meter lange KONICA-MINOLTA 250kg zwaarder dan aangegeven, op de SKANDIA is er 400kg teveel en de AAPT blijkt 600kg lichter te zijn. Kopzorgen dus voor de eigenaars die tot vandaag 17u00 (lokale tijd) tijd hebben om hun meetbrief aan te passen en hun rating onder de limiet te krijgen willen ze nog mogen meedoen. Dat wil zeggen: ofwel in de zeilen snijden ofwel gewicht uit de boot (kiel) verwijderen om de waterverplaatsing aan te passen.

De CYCA (Cruising Yachtclub of Australia) bevestigde reeds dat ze na 17uur deze avond geen enkele inschrijving meer accepteert. Niet moeilijk gezien het IRC-meetbureau in London straks sluit voor de Kerstperiode… en er geen meetbriefaanpassingen meer kunnen gebeuren.

Rolex Sydney Hobart Yacht Race

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: