PERSBERICHT ECOVER:<br>Helmut Lotti<br> peter van de ECOVER<br>fier op prestatie

VENDEE GLOBE - Mike Golding heeft eenzame Kerst voor de boeg in solozeilwedstrijd Vendée Globe Challenge. Op dit ogenblik ligt de Belgische zeilboot ECOVER in de derde positie in de Vendée Globe Challenge, de belangrijkste wedstrijd voor solozeilers. Momenteel zijn er nog 16 van de 20 vertrokken zeilboten in koers. Het leidend trio is momenteel op weg
naar Cape Horn, tussen Australië en de Zuidpool. Zeven weken na de start van de Vendée Globe
Challenge hebben de leiders al 12.000 mijl afgelegd.

De komende dagen heeft Mike Golding, nog in juni jl. winnaar van The Transat, maar één doel voor ogen:
het gat dichten met de leiders. Hiervoor zal hij eerst nog enkele obstakels moeten omzeilen. De komende nacht en morgen liggen vijftien ijsbergen in Golding’s vaarroute. Aan de huidige koers en snelheid zou Golding deze ijsbergen in het midden van de nacht moeten passeren. Bovendien vergen de extreme weersomstandigheden en de inhaalrace op zijn voorgangers veel van Golding’s krachten.

"De zee is voorlopig vrij rustig, het weer is echter zeer grimmig," zegt Mike Golding die dagelijks per satelliet in contact staat met de wedstrijdleiding. "De temperatuursschommeling is extreem. Het ene moment is het weer mild, het andere moment is het weer kil en koud. Ik denk al aan de komende ijsbergen, maar ik heb er
tot nu toe gelukkig geen gezien op de radar."

De Vendée Globe Challenge wordt beschouwd als "de Himalaya onder de zeilwedstrijden". Het is een nonstop
zeilrace van 23.000 mijl, die vertrokken is vanuit Les Sables d’Olonne in Frankrijk en elke vier jaar
plaatsvindt. De solozeilers varen over de Atlantische Oceaan naar de Zuidpool, varen vervolgens in een
cirkelbeweging omheen Antarctica en keren dan terug naar Frankrijk.

Aan de start verschenen 20 deelnemers. De Fransman Jean Le Cam aan boord van de Bonduelle staat
momenteel aan de leiding met 47,7 mijl voorsprong op zijn directe rivaal Vincent Riou met PRB. Mike
Golding met zijn Belgische boot ECOVER volgt op 330 mijl. Mike Golding is de jongste dagen opgerukt van
de vijfde naar de derde positie en wordt nog steeds beschouwd als één van de topfavorieten voor de
Vendée Globe Challenge, die dit jaar voor de vijfde maal plaatsvindt.

De ECOVER wordt gesponsord door ECOVER, marktleider in het domein van ecologische was- en
schoonmaakmiddelen. "Wij volgen samen met onze klanten en de medewerkers de escapades van Mike
Golding op de voet en zijn terecht fier over de prestaties van Mike van de jongste dagen" zegt Michaël
Bremans, gedelegeerd bestuurder van ECOVER. "Wij duimen volop voor de eindoverwinning. Langs de andere kant zijn wij met Kerstmis met onze gedachten bij Mike. Hij is dan exact 48 dagen op zee met zijn 60
meter lange zeilboot in fysiek en psychisch extreme omstandigheden. Vooral met Kerstmis zal de
eenzaamheid extra zwaar doorwegen. Ik had hem daarstraks nog aan de lijn en na de vooruitgang van de
laatste dagen, blijkt hij mentaal sterker dan ooit" voegt Michaël Bremans er nog aan toe.

www.ECOVER-sailing.com
www.ECOVER.com

Auteur:

• Een correspondent

Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Voor u geselecteerd: