UIT DE KUIP:<br>Mission Impossible<br>NICORETTE pakt Line Honours

25 december 2004: Voor het eerst sinds 5 juli is het rustig op de werf midden in
Sydney, genaamd Woolwich Dock.
Het volledige team van de nieuwe 90 voets supermaxi NICORETTE heeft een dag vrij
gekregen om zich voor te bereiden voor de start morgen in de 60ste Sydney to
Hobart race.
De weerberichten zijn uitermate ongunstig, de jachten staat een snelle run te
wachten langs de Australische kust en daarna zal de hel losbreken in Bass Strait.
Zoals wel vaker is voorgekomen in deze race staat Bass Strait niet echt bekend om
zijn zachtaardigheid. Voor ons als ontwerpteam, Alex Simonis en ondergetekende,
een uitermate ongunstig vooruitzicht. De nieuwe boot is drie weken geleden
tewatergelaten en vanwege alle zeer gecompliceerde systemen aanboord is er veel
tijd besteedt aan het goed functionerend krijgen hiervan. Verder zijn de weergoden
de afgelopen drie weken ons uitermate mild gestemd, geen dag in deze drie weken is
er meer dan 15 knopen wind geweest. Kortom na drie weken zeilen zitten we er niet
echt op te wachten om een spliksplinter nieuwe boot Bass Strait in te sturen met de
wetenschap dat de boot niet goed is getest.

De schipper/eigenaar Ludde Ingvall is echter zeer overtuigd van de kunde van zijn
team en verteld op alle persconferenties dat we vooral veel tijd hebben besteedt aan
testen. Elke rechtgeaarde zeezeiler weet echter dat de zee geen "mercie" kent. Het goede nieuws over de afgelopen dagen is dat we weten dat de boot minimaal 11
knopen boot snelheid heeft in 5 knopen wind!

26 december 2004: Een fantastische zeildag, 15 knopen wind met straalblauwe
hemel. Geen ideale omstandigheden om alle zeilgekke Australiers enigszins in toom te
houden. Door de locale pers wordt geschat dat er meer dan driehonderd duizend
(300.000) op en rond het water zijn. Ik wist niet dat zeilen zo’n populaire kijksport
was, moeten we in Nederland toch nog wat aan doen denk ik.

Vijf minuten voor het startsein komt de nieuwe Nicorette met duizelingwekkende
snelheid naar de lijn toestormen, met meer dan 18 knopen bootsnelheid geeft de
bemanning even hun visitekaartje af aan KONICA MINOLTA en SKANDIA. Het is ook voor
het eerst dat de bemanning van deze twee boten Nicorette in actie zien. Een minuut voor het startsein maken alle jachten zich op voor een race die ze nog
lang zullen heugen.

Na het startschot begint NICORETTE langs de bakboord kant van het startgebied aan
een aandewinds rak. Schrik slaat de bemanning om het hart als ze zien dat de boot
enorm verleiert, Ludde had op de verkeerde knop gedrukt voor de trimtab van het
daggerboard waardoor deze de boot naar lei stuurde in plaats van naar loef. Snel
hersteld van de schrik werd de juiste knop ingedrukt en deed de boot wat ze moest
doen.
Na een spannend tacking duel wist NICORETTE de twee andere maxis achter zich te
laten bij de uitgang van de Sydney Heads, goede opsteker voor de bemanning!!

Echter vanwege het gebrek aan voorbereiding en training werd na 30 minuten al de
running spinnaker verspeeld, rond de voorstag, wat een uur vertraging opleverde. Gezien de enorme snelheden die deze boten kunnen ontwkkelen, had Nicorette
hierdoor al een achterstand van 8 mijl opgelopen ten op zichte van KONICA MINOLTA en SKANDIA.

Echter voor de start had Ludde al aangegeven zich niet al te druk te maken over
deze twee maxi’s in de begin fase van de race. Alles wat hij wilde doen was meer
te weten te komen over de eigen boot.
Skandia en Konica Minolta waren zeer druk bezig om een kat en muis spel te spelen
en dit heeft geduurd tot aan de kust van Tasmania. Wat het gevolg hiervan is
geweest is ruim in de pers beschreven. SKANDIA gekapseist en KONICA MINOLTA zo
zwaar beschadigd dat de boot in tweeen zou zijn gebroken indien ze door zouden
gaan naar Hobart.
Het snelheids potentieel van deze maxis is zo hoog dat er zeer goed omgegaan moet
worden met de heersende omstandigheden. Om met meer dan 11 knopen hoog aan
de wind van een 7 meter hoge golf af te denderen staat zo ongeveer gelijk aan
Michael Schumacher die met ruim 300 km/uur door de Tarzan Bocht op Zandvoort
probeert te gaan.
Beide boten dus uit de race en in overleg met ons is er besloten om zeer
conservatief naar Hobart te gaan en alleen te concentreren op Line Honours en niet
de double proberen te halen en daarmee te riskeren dat ze de boot zouden
beschadigen.

Woensdagmorgen 29 december om 5:10 am lokale tijd wordt Nicorette door een
armada van pers- en toeschouwersboten over de finishlijn geloodst. Blijdschap en
opluchting wisselen elkaar af als Nicorette eindelijk aanlegt aan de steiger.
Mission Impossible Completed

Voor ons als ontwerpbureau is dit de tweede keer dat we met Ludde en zijn team de
line-honours trophy behalen in de Sydney Hobart Race. Dit alles mogelijk gemaakt
door het enthousiasme en teambuilding spirit van een man: Ludde Ingvall.

Meer foto's en info:

www.rolexsydneyhobart.com
www.regattanews.com

foto's © Daniel Forster

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Voor u geselecteerd: