VENDEE GLOBE:<br>UUDS (Hervé Laurent) eerste opgever

  • Author: entityone
    Date: ma, 06/12/2004 - 15:37

Hervé Laurent, al aan zijn tweede Vendée toe, is de eerste opgever van deze editie. Tijdens een vliegende storm afgelopen weekend heeft zijn UUDS ‘iets’ geraakt (vis-drijfhout), of is de impact van ene uiteenspattende golf een van zijn twee roeren fataal geworden? In ieder geval, Herve heeft geen reserveroer bij en zet koers naar Kaapstad voor herstellingen. Exit UUDS. In Kaapstad gaat het nog druk worden de komende dagen: ook de HELLOMOTO van Engelsman Conrad Humphreys (de oude ECOVER) zeilt richting de Kaap om in een beschutte baai te proberen een nieuw rechterroer te steken, nadat het oude roer na een schok delamineerde en bijgevolg onbruikbaar werd. Conrad zou de eerste man ter wereld zijn die eigenhandig, zonder assistentie van buitenaf, deze klus zou klaren op zee. Hij heeft wel één voordeel dat de UUDS niet heeft: hij heeft een reserve roerblad bij, en de roeren van zijn HELLOMOTO zijn aangehangen roeren, daar waar die van de UUDS onder de boot steken. En dat is net iets gemakkelijker om te vervangen.Dan is het nog wachten op de HUGO BOSS, die momenteel in het centrum van een hogedrukgebiedje zit en enkel op fok naar Kaapstad hinkt. Alex heeft na druk overleg met zijn walteam besloten om toch maar een herstelling van het lummelbeslag te wagen. Hopelijk zeilt hij daarna weer snel genoeg om zijn slinkende voedselvoorraad niet nog meer aan te spreken…

Op het wedstrijdfront is er ook één en ander veranderd na het vorige bericht: beide koplopers BONDUELLE en PRB hebben uitstekend gebruik gemaakt van de verschillende weerpatronen en zijn nog verder uitgelopen op de drie achtervolgers: SILL & VEOLIA ligt al op 550 mijl, de VMI op 750 en de ECOVER ondertussen al op een dikke 800 mijl… De kop van de vloot bereikte vanmorgen de Crozet eilandengroep, en dat betekent dat ze ongeveer 1500 mijl sneller zijn dan de koplopers uit de vorige editie… Behoudens ongelukken ligt de weg naar de zege nu al breed open voor deze beide boten. De rest strijd enkel nog om de derde plaats. Aan boord van de VMI en de ECOVER hebben de schippers de voorbije week te maken gehad met een ernstige internet-panne, waardoor ze de broodnodige weersinformatie niet van het web konden plukken. Aan boord van de ECOVER is de computer er gisteren wel in geslaagd om weer een internetverbinding tot stand te brengen, tot grote opluchting van Mike Golding. Op de VMI moet Sébastien Josse zich verder behelpen met de Iridium-telefoon: het lukt hem wel om wat weersinfo te downloaden, maar alles gaat veel langzamer.

Achter deze drie is het ook drummen geblazen: de TEMENOS (op 1350 mijl) heeft sinds deze ochtend de VIRBAC van de zesde plaats verdreven. Deze twee worden op de hielen gezeten door een groep van drie (SKANDIA, ARCELOR en PRO-FORM) die ongeveer op dezelfde lengtegraad zeilen, maar een pak noordelijker. Die positie leverde hen tot deze ochtend een veel gunstigere bootsnelheid op, maar hield ook een langere route naar het volgende waypoint in. En ze zeilen nu met tegenwind, wat hen verplicht op te kruisen en nog méér mijlen af te leggen.

In de rubriek ‘Pech Onderweg" mogen we ook Raphaël Dinelli niet vergeten te vermelden: de man die al in twee Vendée Globes startte, maar er nog niet in slaagde één uit te zeilen. Ook deze derde keer zit het hem niet mee: eerst moest hij wegens geldgebrek de bouw van een nieuwe boot stopzetten en met zijn oude boot vertrekken, dan weer slaagde hij er pas enkele dagen voor de start in een sponsor te strikken, nu steekt een gebroken onderwant stokken in de wielen: een noodreparatie begaf het al na één dag en Raphaël heeft niet de nodige materiaal aan boord voor een tweede herstelling. Hij kan nu niet langer zoveel zeil zetten als hij wil als hij zijn mast tenminste niet overboord wil zeilen. Ook een open wonde aan één van zijn vingers (het voorluik klapte dicht op zijn vingers) speelt hem parten. Hij blijft echter doorzetten want "de Vendée Globe is een te mooi verhaal om er zomaar mee te stoppen: ik vind wel een oplossing".

foto boven © Hervé LAURENT - Sail Corporate - UUDS
foto onder: BONDUELLE aan de leiding © Benoît STICHELBAUT

Klik op voor Franse of Engelse feedback

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: