VENDEE GLOBE:<p>"Vincent le Terrible" de meester tacticus

  • Author: entityone
    Date: wo, 08/12/2004 - 15:07

Vincent Riou, nog maar net 32 jaar oud, laat in zijn eerste Vendee Globe sterke staaltjes tactiek zien. Ook nu weer was hij zijn kompaan koploper weer eens te slim af. Resultaat: 60 mijl voorsprong op 12 uur tijd. Vincent had op zijn weerkaarten gezien dat op middellange termijn de depressies een iets noordelijkere route volgden. Gezien de wind rond een depressie op het zuidelijke halfrond met de klok mee draait, leek het hem normaal om ten noorden van die lagedrukgebieden te blijven. Zijn PRB lag op een gegeven moment op dezelfde lengtegraad als concurrent BONDUELLE, maar wel 150 mijl noordelijker… Vincent wist dat Jean Le Cam vroeg of laat toch een slag naar het noorden moest maken, en daarbij kostbare mijlen extra zou afleggen. En bij de Kerguelen-eilanden is het vannacht gebeurd: Le Cam moest onmachtig toezien hoe de PRB met een betere windhoek maar liefst drie volle knopen sneller voortgleed dan zijn gele BONDUELLE…

Achter beide heren, op zowat vier tot zeshonderd mijl, zeilt het trio Jourdain-Josse-Golding: het gaat er plankgas oostwaarts. Markant feit: Roland Jourdain zeilt met zijn SILL& VEOLIA een pak noordelijker dan Mike GOLDING met de ECOVER , die vannacht de 50ste breedtegraad overschreed en al enkele dagen lang de snelste boot van de vloot is.

VIRBAC in het donker

Een dikke zeshonderd mijl verder volgt het gros van de vloot: de TEMENOS snoepte de zesde plaats van de VIRBAC af, en lijkt dat zo te willen houden. Nick Moloney zeilt met zijn SKANDIA iets noordelijker dan deze twee en slaagt er voor het ogenblik nog in om zijn twee naaste belagers af te houden. Die twee belagers heten Thiercelin en Seeten: zij houden een onwaarschijnlijk noordelijke koers aan (ze zitten bij de 38ste breedtegraad - de drie andere rond de 45ste…) en sturen af op een depressie in wording onder Madagascar: als ze tijdig bij dat beestje geraken, dan ligt hun autosnelweg zuidoostwaarts helemaal open en zouden ze er zelfs in kunnen slagen om de kop van de groep bij te halen…Nog meer achterin zeilen de OCEAN PLANET en de VM MATERIAUX broederlijk zij aan zij, op enkele honderden mijlen gevolgd door de staartgroep gevormd door ROXY, BENEFIC, MAX HAVELAAR en AKENA.

Op de VIRBAC zit schipper Jean-Pierre Dick met andere problemen: de krukas van zijn twee jaar oude motor brak zo’n twee weken geleden, en de generator die hij daarna gebruikte om de batterijen op te laden weigert sinds kort eveneens alle dienst. Jean-Pierre besloot om toch door te zetten en op zijn zonnepanelen te vertrouwen voor de broodnodige elektriciteit. Hij zal hierdoor zijn dagelijkse stroomverbruik tot een uiterst minimum moeten beperken (geen binnenverlichting meer - minder communicatie) en vooral de autopilots (de grootste stroom-slokoppen) minder laten werken.

HELLOMOTO: operatie roer geslaagd

In de beschutting van een baaitje op 70 mijl van Kaapstad is Conrad Humphreys er vannacht in geslaagd om op zijn dooie eentje het reserveroer aan te brengen. Conrad was uitgeput na de job, en weet dat hij nog helemaal naar de top van de mast moet om een gennakerval te vervangen. Hij plant nog enkele uren in de baai te blijven alvorens de achtervolging op de speelkameraden in te zetten.

de UUDS is inmiddels in Kaapstad aangekomen, en wacht daar op de HUGO BOSS, die zoals bekend gisteren eveneens de handdoek in ring gooide. Alex Thomson heeft niet voldoende materiaal bij om het lummelbeslag van de HUGO BOSS te herstellen en diep ontgoocheld meldde hij zijn beslissing aan de wedstrijdleiding.Een andere deelnemer die het zelf nog niet wil zeggen maar die toch de derde afvaller zal worden, is de Oostenrijker Norbert Sedlacek: de zwenkkiel van zijn BROTHER kan elk moment naar de oceaanbodem vallen gezien de achterste lager waarin die kiel zwenkt, gebroken is. Ook de BROTHER zet koers naar Kaapstad en zal van daaruit wel zien. Negen kansen op tien dat hij na herstelling op een werf zijn tocht gewoon voortzet. Alex Thomson zal dat ook wel van plan zijn.

foto: PRB © Benoît Stichelbaut

Klik op voor Franse of Engelse feedback

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: