Voordewindse start voor de eerste IJspegel in 2004

SCEVENINGEN (NED) - Zaterdag 31 januari 2004 loeide er een flinke storm over de Nederlandse Noordzee. Om tien uur 's avonds werd er melding gemaakt van 53 knopen wind uit het Zuid Westen en stond er voor Scheveningen een golf van 4 meter. Op de site van de IJspegel kon men lezen dat ook de webmaster geen zonnige kijk had op het varen van zeilraces op zondag.

Toch togen wij zondagmorgen welgemoed naar Scheveningen. De wind was wat gaan liggen en de verwachting van de Windline was 6 Beaufort uit het ZW. Bij de vergadering van de zeilcommissie waren de meningen over het varen van een race verdeeld en werd er besloten om uit te stellen tot 12 uur. De stroom zou rond 10 uur naar het NO gaan lopen. De verwachting was dat de golven dat wat zouden afvlakken. Met de Albatros zou een kijkje op zee genomen worden en als het er redelijk uit zag zou er tenminste 1 race worden gevaren.

Alle voorbereidingen werden getroffen. Helaas bleek echter onze Mario, de boeienboot man, geen deugdelijke rescue te hebben en voelde hij er niets voor om met deze zeegang boeien op zee te gaan leggen.

De zeilcommissie kwam weer bijeen en na het bestuderen van de zeekaart werd besloten om een vaste boeienbaan te gaan varen. De baan bestond uit een voordewindse start bij de Fairway boei(uiterton) bij Scheveningen, voor de wind naar de DGSM boei, ongeveer 5 mijl in NO richting, en dan kruisend terug met een finish tussen de buitenpieren van Scheveningen.

Er waren 26 boten op het water en het comité besloot deze allen tegelijk voor de wind met stroom mee om half een weg te starten.

De start was een geweldig gezicht. Het grootste gedeelte van de vloot bleef behoorlijk onder de startlijn liggen. Alleen de Twister bij de pinend en de Aeolus, in het midden van de startlijn, bleven boven de lijn. Ongeveer 10 seconden voor de start begon de trein te lopen en kwamen alle boten massaal op de startlijn afgestoven. De Aeolus wilde er nog tussen en voer tegen de richting van al die startende boten in. Een gebeuren waar je hart wat sneller van gaat kloppen. De Happy kwam als eerste van onder de lijn aangestoven, de rode Sneek spi in top. Helaas voor de crew van de Happy waren ze te vroeg en kregen een X. Het naar beneden halen van de spi kostte jammer genoeg veel tijd. De Next had geen X en geen spi problemen, maar kwam wel als een van de laatste over de startlijn.

Het veld spoedde zich voor de wind en met stroom mee naar de DGSM boei. De zeegang viel wel mee. In het water zag je nog wel de onrust van de voorgaande nacht. De windmeter kwam niet boven de 25 knopen en de zon scheen. Helaas moest het comité met de Albatros naar binnen om zich op de pier te gaan installeren voor de finish tussen de buitenpieren van Scheveningen.

Daar bleek dat Karel met de houten poot wel als eerste tussen de pieren door kwam, maar in gecorrigeerde tijd de Daikin, Colors en Next, ondanks een slechte start, voor zich moest laten.

Op de pier werd het comité ondersteund door een melange van langskomende wandelaars. Bij de finish van Titaantje werd minstens gedacht dat de Titanic naar binnen kwam.

Achteraf bleek deze Titanic in gecorrigeerde tijd als tweede geëindigd te zijn met de EcsXape, Happy en Bobsleight achter zich en Stampede voor zich.

Bij de ORC B was de Bolder de snelste in tijd maar na de berekeningen op het Regatta Office bleek de Inspiratie gewonnen te hebben.

In het clubhuis was er weer gezellige muziek. Het protest comité was compleet, maar hoefde niet in actie te komen. Een mooie zeildag zat er weer op.

foto: archief ijspegel © Ronald van der Horst

Meer info: www.ijspegel.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: