Prachtig zeilweer op de 10e en 11e IJspegel

SCHEVENINGEN (NED) - De weersverwachting voor zondag 14 maart 2004 is tot 12 uur, wind zuid-zuidwest kracht 23-28 knopen, na 12 uur wind oplopend tot 33 knopen. Het miezert een beetje, maar er worden voor de loop van de dag opklaringen verwacht.

Er wordt in ieder geval gestart en om 9 uur verlaat de Albatros de haven om de zeegang en wind voor de kust van Scheveningen te gaan verkennen. Vanwege de overwegend zuidelijke wind wordt er koers naar de zuid gezet en zo'n anderhalve mijl westelijk van het havenhoofd gaat het anker van de Albatros erin.

De wind zit op 185 graden en op 1,5 nm wordt de bovenboei neergelegd. De stroom staat naar het noorden, zal rond 12.30 uur kenteren en het is dicht bij doodtij.

Om 11.00 uur gaat de IMS klasse van start met drie rondes te gaan. Met 20 seconden voor de start ligt de Colors met de Delfste Studenten bij de pinend, ligt de Satori tegen de lijn aan, gaat op het startschot de Daikin fullspeed over de startlijn en zijn wij op het startschip getuige van een prachtige start in de IMS klasse.

Om 11.05 is de start van de ORC A klasse. Zij gaan voor twee rondes. 1 Minuut voor de start ligt de Xenia tegen de lijn. De Twister gaat er over heen en 30 seconden voor de start ligt de Twister boven de lijn. Zij blijft daar liggen. Vlak voor de start gaat de Happy ook over de lijn. Dit wordt een X-vlag voor de Happy en de Twister, die nog steeds zonder veel snelheid boven de lijn ligt. De Happy komt terug, de Twister gaat door en krijgt een OCS.

Bij de start van de ORC B klasse komt de klassenvlag vanwege een kapot katrolletje te vroeg naar beneden en moet de procedure opnieuw gestart worden. Dit betekent een tijdsverlies van 10 minuten en wordt de ORC klasse pas om 11.20 uur gestart. De Bolder valt in het startschot gevolgd door de Gouden Ruiter, Obsession en Lucifer.

De wind wisselt in kracht tussen de 5 en 6 Beaufort, ruimt en krimpt voortdurend. Spinnakers worden dapper gehesen, uit het roer lopen is orde van de dag, maar er wordt hard gestreden en vanaf het startschip zijn al die schepen weer een lust voor het oog.

Bij de benedenboei zien we de Satori al eersten verschijnen gevolgd door de Daikin en de Next. Voor de ORC A klasse komt de Vrijheid als eerste langs de benedenboei op de hielen gezeten door de Jolly Good , Haaks, Cisne en Stampede.

Doordat de wind wat gaat ruimen en de bovenboei verlegd moet worden wordt voor de ORC B klasse het vervangend merkteken (oranje boei 4) op 200 graden gelegd en wordt op het startschip de Charlie met de Viktor gehesen wordt er een bord met 200 op de boeg gehangen en worden er geluidssignalen gegeven als er een ORC B klasse boot langs komt.

Zodra dan ook de laatste boten van de IMS klasse en de ORC A klasse de gele bovenboei hebben gerond wordt deze opgepakt om aan de oranje boei te hangen zodat er door gestart kan worden met een bovenboei op 200 graden, terwijl de ORC B klasse nog aan het finishen is.

Ondertussen breekt de Bolder in het laatste voordewindse rak zijn mast. Degelijk zeemanschap wordt getoond en zonder noemenswaardige hulp weet de bemanning van de Bolder zijn mast te stouwen. De boeienboot kan nog even de startlijn verleggen voordat zij de Bolder assisteren de haven van Scheveningen binnen te varen.

Het veld is ondertussen wat uitgedund als om 13.10 uur de IMS klasse van start gaan. Er verschijnen nog 4 boten. De Delftse Studenten gaan als eerste over de lijn weliswaar in de tang met de Satori en de Next. Ook de Daikin zit erbij en wij zijn vanaf het startschip getuige van een klein maar zeer fanatiek startend veld.

Om 13.15 uur volgen de ORC A boten met de Stampede als eerste over de lijn gevolgd door de Orion, de Vrijheid en de Happy. Het is een schone start.

Nadat de Knoodle en de Intro zijn gefinishd wordt er gelijk door gestart met de ORC B klasse. Om 13.25 uur is hun start en worden zij weggezonden voor 1 ronde.

Rond 13.36 uur rondt de Next de benedenboei, twee minuten later komt de Satori met de Daikin en vlak daarna de Delftse Studenten. Zij blijven elkaar op de hielen zitten en bij de Next en de Delftse Studenten zien we in het voordewindse rak de spi omhoog komen. De Delftenaren moeten dat in het laatste rak vlak voor de finish wel bekopen met een Chinese gijp, maar wie niet waagt wie niet wint. Al met al is in gecorrigeerde tijd de Daikin de grote overwinnaar.

In de ORC A zien we de Vrijheid voorop, gevolgd door de Jolly Good en de Haaks. Ook de Stampede, Happy en Bobsleigh doen goed mee. Bij de einduitslag blijkt in gecorrigeerde tijd de Bobsleigh Titaantje voor te moeten laten gaan.

In de ORC B klasse is in snelste tijd de Harlekijn winnaar In gecorrigeerde tijd wint de Inspiratie echter de eerste plaats wordt de Jutter tweede, de Gouden Ruiter derde en komt de Harlekijn tenslotte op de vierde plaats.

Rond 15.00 uur stomen we met de Albatros weer naar de haven. Een mooie zeildag zit er alweer op.

foto's © Leo Eggink

Meer info IJspegel races en alle uistlagen:
www.ijspegel.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: