Daikin gaat voor een dubbele bamihangwang

SCHEVENINGEN (NED) - Het beloofde een mooie dag te worden, met veel zon en wind, twee elementen die voor een zeiler goed samengaan. De weersvoorspellingen kondigen bovendien ook andere voorbodes van de lente aan.

Bij het wegrijden uit Rotterdam, samen met Robert, Jules en zijn vriendinnetje (een concurrent op het water) zien we de bladeren van de bomen al bewegen. Uit ervaringen weten we dat het op het water dan een spectaculaire pot kan worden. Aangekomen in de haven zijn de andere van het team al volop bezig met de voorbereidingen. Omdat een vast bemanningslid ziek is hebben we reserveman Jeroen gevraagd. Eddie, van het vaste team kon er helaas niet bij zijn. Wel hadden we vandaag de eer om een Whitebread professional aan boord te hebben. Hans Horrevoets gaat mee om de boot te leren kennen voor het optimaliseren van de rating voor de Commodores cup op de Solent. In de zomer zal het Havoc sailing team met het Holmatro team en het team van de Checkmate Nederland gaan vertegenwoordigen in Engeland tijdens de Commodores cup.

Na grondig poetsen van het onderwaterschip en het inladen van de juiste zeilen varen we de haven uit. Rustiger als men van ons gewend is, want de muziek blijft uit. Wellicht is dat omdat er nodig een nieuwe Havoc cd moet komen.

Voordat het grootzeil omhoog gaat is er een korte briefing van Maurice, de tacticus aan boord. De stroom zal snel kenteren naar Zuid en wind is voorspeld 190 graden en toenemend in kracht. Voorlopige strategie: naar de kust knallen om stroom voordeel te pakken! Omdat we niet helemaal compleet met het vaste team zijn moeten er wat posities worden verdeeld. Allard gaat de spi doen, Jeroen mast en Hans Horrevoets grootzeil. Verder staat iedereen op zijn vaste plek, d.w.z. familie van der Heijden achterin, Maurice tactiek, Frans stuurt, Robert aan de motor van het schip (de genua), René in de pit als garderobe juffrouw en voorop als bowman Jules.

Na eerst de bovenboei te hebben aangevaren om deze in de GPS te zetten gaat de spi erop. Er was nog wat onduidelijkheid of het de s4 gaat worden of de 1.5. Uiteindelijk wordt er besloten toch de lichtere s4 te gebruiken, simpel omdat we daar harder mee gaan.
Verder besluiten we dat we de genua 3 gaan varen en niet met de genua 4, alhoewel er flink druk staat en we erg moeten hangen om de boot enigszins rechtop te kunnen houden.
Om Allard aan de spi in te slingeren wordt er een paar keer gegijpt en zijn we klaar om te starten. Robert die de tijd in de gaten houd en Jules voorop samen om samen met Frans de boot op tijd over de lijn te krijgen. Na een enorm snelle start zijn we op weg naar de boventon. Vooral de Satori en Next worden nauwlettend in de gaten gehouden. Helaas zitten zij voor ons. Verduyn, een IMX 40 heeft het voor de wedstrijd al opgegeven, hij is nergens meer te bekennen op het water. Verder hebben we nog wat last van Karel met de houten poot. Na enige tijd blijkt ook dat we van Karel geen last meer zullen hebben omdat hij met pech naar de kant moet vanwege een scheur in het grootzeil.

De tactiek, naar de kust voor stroomvoordeel, wind zoeken was niet echt nodig want die was over het hele veld voldoende aanwezig. Afwisselend van 25 tot 35 knopen. Het water was redelijk knobbelig hetgeen niet erg gunstig is voor ons. Een goede paal en we liggen in de parking en moeten dan opnieuw de ‘groove’ zien te vinden. Kostbare tijd dus, het is zaak de golven goed aan te roepen, zodat de grootzeil trimmer en stuurman hierop goed kunnen anticiperen. Bij de boventon aangekomen zien we dat we de Next achter ons hebben gelaten en hebben alleen de Satori voor ons. Alles lag klaar voor een gybe-set dus zodra we konden vallen moest de spi in de draai omhoog. Voordat de wind erin komt is het zaak de spinnaker bovenin te hebben, anders wordt het erg zwaar en zonde van de snelheid.

In het downwind rak gaan we erg snel 12 knopen op de meter is niet zeldzaam, maar helaas ging dit ook op voor de chinees. Toch konden we dit rak doorvaren zonder de spinnaker te laten zakken en hebben de achterstand op de Satori klein weten te houden. Met de Next op onze hielen die downwind natuurlijk veel harder gaat is het een spannende wedstrijd en doen we aardig mee met de grote boten die eigenlijk sneller moeten.
Zoeken naar golven om de zware boot in planee te krijgen en opletten dat bij vlagen de boot overeind blijft. Dichttrimmen als we dreigen te broachen en lucht geven om snelheid op te bouwen zodra het kan.
Na twee rondes is het de vraag of we nog een derde rond moeten. Rene en Allard wisten zeker dat ze een 2 op het startschip hebben zien staan. Aangezien de Satori en de Next zich klaarmaken voor nog een ronde begrijpen we dat de 2 bedoeld was voor de startgroep na ons. In het derde kruisrak zien we dat het ruitje van de genua 3 het heeft begeven. Met deze wind hebben we de val ook wel redelijk aangeslingerd. Zelfs zo hard dat er een val brak en we over moesten op de reserve spinnaker val. Na in het laatste rak nog eens flink op ons bek te zijn gegaan finishen we toch als derde achter de Satori met twee minuten achterstand, wat voldoende is voor de eerste plek.

De eerste race is binnen. !

We zien in het veld een mast die naar beneden is gekomen en de tweede wedstrijd is daardoor even uitgesteld. Als je naar het veld kijkt zie je dat de meeste boten de spinnaker in de zak hebben gelaten.

Omdat de wind nog iets aan is getrokken besluiten we de genua 4 te hijsen en de 1.5 spinnaker aan te slaan. In de tweede wedstrijd is de start iets minder, maar nog steeds zitten we in de kopgroep en worden we vastgehouden door de Futuro achter en de Next voor ons.
In het downwind rak beginnen we als derde achter de Next en Satori en maken we de mooiste klap van die dag. Van achter hoorde we het al, "oké jongens we gaan hou je vast"; en daar lagen we. Of de mast het water raakte weet ik niet. Ik had het te druk zelf niet het water te raken, maar ik zag wel twee voeten boven me dus we lagen aardig horizontaal. Snel de spi weer binnen halen en op de genua verder want de boel lag aardig in de knoop.
We hadden wat goed te maken want de achterstand op Satori en de Next werd groter.

In het laatste spinnaker rak zagen we dat de Satori een spinnaker kwijt was en konden we de achterstand gelukkig een beetje inhalen. Vlak voor de finish kwam de TU Delft Mum voor het eerst gevaarlijk dichtbij, maar die maakten zo'n smak vlak achter ons dat we daar ook geen last meer van konden hebben.

In de nabespreking is ons enige opbouwende kritiek van Hans Horrevoets niet bespaard gebleven. Ondanks twee palen op de uitslagen lijst moeten we toch nog hard trainen voor de Commodores cup. Het niveau is daar echt hoog krijgen we te horen. Nadat we de wedstrijd goed hebben doorbesproken en we bekomen zijn van de fock-ups van de wedstrijd komen gelukkig de eerste grappen. De rest van het veld moet gewoon harder, zodat wij ook scherper gaan varen. Het ligt niet aan ons maar aan de rest. We koesteren ons even met deze gedachte om de spanning van de wedstrijd van ons af te schudden en gaan naar de biertent.

Blauw van het hangen en moe van het concentreren, maar voldaan van de uitkomst

Uiteindelijke hebben we toch weer twee keer kunnen winnen vandaag. En is het een erg mooie dag geweest, een dag die voor de meeste Aziatisch te noemen is. "Zovaak Chinees gegaan dat het een dubbele bamihangwang is geworden" aldus Robert.

Meer info IJspegel races en alle uistlagen:
www.ijspegel.com

Het team:
www.havoc.nl

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments