...en nog een keer IJspegelen | nu met de Daikin

SCHEVENINGEN (NED) - Het is krabben geblazen, deze zondag 29 februari. Niet alleen de auto zit bedekt met het lastig te verwijderen goedje, ook de Daikin ligt bedolven onder een laag aangevroren sneeuw. In botenland betekend dit dat je met een föhn de verschillende blokken weer gangbaar moet maken, met je laarzen het sneeuw moet lostikken en met een kacheltje de lieren moet warm stoken willen ze überhaupt dienstbaar zijn. Een vreemd gezicht als je iedereen zo bezig ziet! Het voordeel is dat iedereen lekker warm is voor de start. Het is -5 graden Celsius en er staat een mooie 13 knopen wind.

Maurice heeft de helmstok ter hand genomen omdat Frans vandaag zijn verkooptopdag heeft op de Motorbeurs. Verder is het vaste team compleet en klaar voor de strijd.

De eerste wedstrijd begint al zeer spannend. De DAIKIN is voor de start in zwaar gevecht met de Interlace en een aantal andere boten om de meest perfecte positie aan pin-end. Wie niet waagt, die niet wint. We hebben gewaagd, en ... niet gewonnen. We zijn nipt 20 seconden te vroeg bij de pin en dreigen te vroeg over de lijn gedrukt te worden. Een overstag manouvre en en wat losjes slingeren door het veld brengt ons weer achter de startlijn, maar ondertussen is het startschot geweest en geeft het hele veld het nakijken. Na wat multi-directionele nieuwe krachttermen, gaan alle koppen aan boord op "aanvallu!". In die modus is het team ‘dodelijk’ en ook dit keer was dat weer duidelijk. Drie goed klappen en een mega inzet en de staart van het veld moet er al aan het einde van het kruisrak aan geloven.

De voor de windse rakken blijken zeer listig vooral over bakboord varend. Er zijn twee golfpatronen die door elkaar heenlopen en het is dus opperste concentratie om de snelheid te houden. Onder het inmiddels befaamde motto ‘hard en diep’ pakt de Daikin steeds weer een beetje en houdt op die koers de Mumm 30’s vrijwel bij. Door in het kruisrak steeds vroeg richting de kust te varen, pakken we kostbare seconden terug. Aan het einde blijkt de inhaalrace uiteindelijk met een 3e plaats beloond te worden.

De tweede wedstrijd is een heel andere. Weer volop aanwezig in het startgevecht maar nu met een "Karel met de houten poot" die voor het hele veld langs start. Het is dus knokken voor dat laatste beetje niet al te verstoorde wind en vooral de Daikin heeft daar duidelijk moeilijk mee. Het is hard werken om de boot aan de praat te houden. We blijven goed in het veld bij en ronden in de kluit Mumm30’s de bovenboei. Een goede zaak trouwens dat er strijd is en dat de Mumm30 klasse goed vertegenwoordigd is. Bij de bovenboei krijgt de TUDelft Mumm het nog benauwd. In de strijd om de binnenbocht bij de bovenboei moet de stuurman van de Mumm op een gegeven ogenblik gedacht hebben dat we de DAIKIN op zijn overloop willen planten. Mooie strijd dus!

De stroom is inmiddels gekenterd dus de "klap de zee op" bleek vaak goed uit te pakken waarmee we goede zaken doen. De tweede ronde wil de TUDelft het bovenboei duel uit de vorige ronde voorkomen (ja, ja, na twee ronden nog in strijd met een Mumm30, u leest het goed!) zodat ze bij de bovenboei van alles beginnen te roepen. De Mumm is over stuurboord voor ons langs gegaan en over bakboord de twee scheepslengten in getackt. Wij komen daarmee aan lij boord aan boord en willen om de boei. Dat vinden de heren van TUDelft niet goed (toch even het boekje lezen heren, blz. 70 staat het uitvoerig beschreven) en er wordt over en weer protest geroepen. In de verwarring raakt de DAIKIN de boei. Na enig debat besluiten we in ieder geval de straf te nemen voor het raken van de boei. Met een shoot-up-drop- on-the-deck-and-hold-with-all-the-bodies-you-have-left techniek (let op, deze wordt nog eens beroemd) wordt het strafrondje genomen en de spi onmiddellijk weer gehesen. De wedstrijd wordt zeer spannend als het om de uitslag gaat en DAIKIN wordt nipt 1e wat een prima prestatie mag heten.

Kortom een heerlijke dag zeilen, leuke strijd in de IMS en een goed resultaat.

Meer info ijspegel races:
www.ijspegel.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: