Cheyenne beleeft thriller in maxi formaat

  • Author: Ice
    Date: di, 30/03/2004 - 02:00

Het scheelde geen haar of de Cheyenne was zijn mast en voorste beam kwijt. Het voorval speelde zich af wanneer Steve Fosset deze ochtend wakker werd. Hij hoorde rare geluiden vanuit een van de punten van de maxi catamaran. Na een eerste onderzoek stelde men vast dat de verbindingsbuis die de beam met de romp verbindt in erbarmelijke staat was. Onmiddellijk werd de catamaran vertraagt door zeil te minderen en de beschikbare vallen gebruikt om de mast te ondersteunen.

Een grondige inspectie bracht een aankomende catastrofe aan het licht. De holle verbindingsbuis van wel 250mm dik was in 2 gebroken. De verbindingsbuis die met bouten aan de romp bevestigd is hield de beam met nog slechts 25mm materiaal op zijn plaats.
Je kan je al voorstellen mocht deze volledig afgebroken zijn. Dan had de bemanning enkele weken dobberen nabij de Kaap Verdische eilanden in het voorruitzicht.

Met behulp van de ontwerper "Morrelli and Melvin Yacht Design" werd een noodreparatie op touw gezet. De reparatie duurde 2 uur. Aan boord is iedereen nu op zijn hoede want de pin wordt om het ½ uur gecontroleerd. Nu 10 uur later heeft deze nog niet bewogen maar de angst zit er toch in dat het niet zal houden.

Binnen 2 dagen krijgen ze voor de windse condities en zullen ze weer op het gaspedaal durven trappen.

Steve Fosset beschijft het gebeuren:
"When some crew heard a new creaking noise from the right front corner of the boat Monday morning, Nick Leggatt and I threw on our harnesses and ran up to see the cause. The carbon and steel bushing holding the front beam to the boat had broken in the middle and worked out halfway on one side. Another two hours of this upwind sailing and it would have finished coming out, the beam separated, and the mast fallen over from lack of support. That was a close call."

"We slowed and the crew went to work trying to pound it back in to place. It only went part way back in. Then the drilling and bolting was started. The whole operation was completed in four hours. This temporary fix is likely to hold until the finish, but we have to take it easy on the boat. What a shame, because we have an excellent wind pattern into the finish and we would love to pour it on. Instead we are sailing slower and conservatively."

"We will be relieved on Wednesday when we are done with this pounding from sailing upwind in the Tradewinds."

Volg de spannende gebeurtenissen aan boord: http://www.fossettchallenge.com/

Foto © Nick Leggatt

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: