Wanneer pleziervaart een gevaar werd voor beroepsvaart

  • Author: Yan T.
    Date: do, 27/05/2004 - 10:38

Ik wil de grootste hebben (wie niet?) ging er door het hoofd van Joseph V. Vittoria en ging aan tafel zitten met Ron Holland (designer/interior designer), Vosper Thornycroft (builder), Julian Smith (composite engineers) en zeilmaker Robbie Doyle. Dit was in de zomer van 1999, 5 jaar later op 15 april glijd de majestueuze Mirabella V met 3700 vierkante meter zeil over de Solent. Er staat een 8kn wind. De balans is zoals voorspeld, ze is licht en reageert goed zegt Ron Holland.

Aan boord bevind zich een Jacuzzi voor 20 personen, een achterhangertje van 9 meter, 4 Lasers, 2 Mirabella’s V op afstand besturing, dip pool op het voordek (dé droom van elke voordekker), duik materiaal, jet ski’s, open lucht bioscoop, fitness zaal, sauna, wijnkelder met 600 flessen wijn, 6 suites om 12 gasten te huisvesten mét bad(-kamer) al wordt er verwacht dat je aan de wind geen bad neemt boven de 35 knopen wind!

rolsysteemDe tophoek kar is sterk genoeg om 2 volledig getuigde America’s Cup jachten te dragen
Bijna alles aan boord is custom build vanwege haar afmetingen (zie rolsysteem op foto). Er werd een nieuw soort zeildoek uitgevonden om de krachten te kunnen dragen die zich met deze oppervlaktes ontwikkelen. Bij 82.000 dpi Vectran laminaat zou men 18 lagen doek op elkaar moeten kleven wat onvermijdelijk delaminatie tot gevolg zou hebben. Ocean Weave was het antwoord zijnde 14% dunner, 22% lichter en niet van een film voorzien. De tophoek kar is sterk genoeg om 2 volledig getuigde America’s Cup jachten te dragen (Dennis Conner buiten beschouwing gelaten dan veronderstellen we…). Merkwaardig aan het zeil zijn de zeillatten die door een soort van in het doek geïntegreerde lussen gaan. In de zeillatten zitten veren en rubbers die de immense kracht moeten opvangen bij het gijpen.

Een spinakker is hen uit het hoofd gepraat omdat die waarschijnlijk de aarde voor een gedeelte van zonlicht zou ontnemen.
Eigenlijk is alles merkwaardig aan Mirabella V omdat het "pleziervaartuig" zo ongewoon groot is. Om u een idee qua grootte te geven, beeld u dan even het voorbeeld van Olivier Materne in zijnde een olympisch zwembad + de helft er nog eens bij! Een spinakker is hen uit het hoofd gepraat omdat die waarschijnlijk de aarde voor een gedeelte van zonlicht zou ontnemen. Maximale aandrijfkracht bij dit beest vertaalt zich in 2 keer 1071 pk bij 2188 t/p/m en geeft je een maximum constante snelheid van 16 knopen.

Begin maar alvast uwen zondag opzij te leggen…
Mirabella V zal deze zomer zijn vleugels uitslaan in de Middellandse zee en in de winter op Caribische wateren vertroeven. Een weekje op dit vliegdekschip charteren zegt u wel iets? Wees dan bereid om even 250000$ uit de mouw te schudden. Als je een roker bent en wordt betrapt binnen te roken kan de charter beëindigd worden zonder terugbetaling. Het is een feit, roken wordt inderdaad duurder en duurder… Vol pension? Vergeet het maar, voor 250000$ kan je toch geen vol pension aanbieden! Bij deze prijs komt nog eens een toeslag voor eten, drinken, brandstof voor jacht en speelgoed, havengelden, wasserij, etc… Hoeveel deze toeslag bedraagt? 10 à 20% van de charter prijs. Maar de 12 koppige bemanning zal er voor zorgen dat u een onvergetelijke week beleeft. Begin maar alvast uwen zondag opzij te leggen…

De Cijfertjes:

  • 75.22 meter lang
  • 14.80 meter breed
  • 10 meter diep of (slechts?) 4m met opgetrokken kiel
  • 88.5 meter hoge (carbon)mast (2cm dikke wanddikte)
  • 28m lange giek die 2m breed is en 2700kg weegt (beter niet in de weg staan bij een gijp)
  • 1557m² grootzeil
  • 1833m² genua
  • 828m² fok
  • 320m² stagzeil
  • rolsysteem

    Alles weten over de Mirabella V: http://mirabellayachts.com/mirabella5/

    Auteur:

    • Yan T.

      Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

    Comments

    Voor u geselecteerd: