
SCHEVENINGEN (NED) - Valse starts aan de orde van de dag.
Door het uitblijven van de juiste zeebries zijn de meer dan 2.500 deelnemers van de ABN AMRO North Sea Regatta vandaag slechts één keer in actie gekomen. Het geduld van de zeilers is lang op de proef gesteld. Vanwege de vele valse starts duurde het even voordat de zeilers op weg gingen naar de eerste boeironding.
Max Behrend, hoofdwedstrijdleider North Sea Regatta: "Vandaag hebben de meeste deelnemers één wedstrijd gevaren terwijl er oorspronkelijk twee starts op de planning stonden. Het is moeilijk voor de mijn vijf wedstrijdleiders om een eerlijke wedstrijd gestart te krijgen. Als de baan er eenmaal in ligt en er gestart wordt, draait de wind 90 graden en kunnen we weer opnieuw beginnen."
Behrend over de verwachtingen voor de komende Pinksterdagen: "Licht en wisselend weer staat op het programma. Ik zie dat met vertrouwen tegemoet vooor de komende twee dagen. Maar het wordt zeker zwaar voor de zeilers. Het kost enorm veel concentratie om elk zuchtje wind te optimaal te gebruiken."
Behrend is vooral erg tevreden over de aantallen deelnemers: "We hebben meer dan vorig jaar. Meer inschrijvingen in de eenheidsklasse, maar ook een meer in de IMS. De ORC ziet er ook goed uit. Uiteraard, de klassieke jachten vormen ook een prachtige toevoeging."
Verrassend is de prestatie van de AUDI. Een relatieve nieuwkomer in de IMS 1 klasse. Dit is de klasse met de snelste boten en meest fanatieke bemanningen. De amateur bemanning van de AUDI heeft de hele winter in het geheim getraind en dat werpt nu zijn vruchten af. Met een mix van Engelsen, Belgen en Nederlanders aan boord staat de AUDI nu op een tweede plaats in het tussenklassement voor de ABN AMRO North Sea Regatta in de meest prestigieuze klasse.
Initiatiefnemer en eigenaar van de AUDI is Jaap Zuiderveld, hij licht toe: "Ons doel was om de ABN AMRO North Sea Regatta te winnen. Daarom zijn we ook naar Engeland heen en terug gevaren vorige week. 27 uur afzien in de kou is voorlopig niet voor niets geweest."
Alle resultaten via:
www.nsr.nl
foto © nsr.nl