Nieuwsbrief Sander Bakker: Moeilijke beslissing

Na meer dan 4000 gezeilde mijlen en twee dagen rust op het mooie St Barth werd het tijd om plannen te maken voor de terugreis. De boot werd geïnspecteerd en er kwamen nog een paar onzekerheden aan het licht. We hadden haar flink op haar donder gegeven en ze heeft het niet makkelijk gehad. Een kleine 40 knopen op neus met een zeegang waar je U tegen zegt, reach condities waarbij je merkt dat er wel heel veel stress op de mast / verstaging en boot staat en planeer condities vanaf oceaandeining met snelheden tegen de 19 knopen.

Maar ook de windstiltes waarin de zeilen dansen en schavielen en de giek met brute kracht van links naar rechts wordt gesmeten door de oceaan deining. Allemaal condities die het leven zuur kunnen maken, voor de boot en zijn bemanning.

Na onze inspectie hebben we advies gevraagd aan Beneteau (zij reizen met dit hele circuit mee en geven een geweldige service). Een duidelijk antwoord over verantwoord terug varen gaven ze niet, maar dat de boot terug moest naar de werf om het één en ander aan te passen en dat ik de boot daardoor zo'n drie weken niet tot mijn beschikking zou hebben veranderde natuurlijk een heleboel. Mijn planning voor de rest van het seizoen kwam in het geding en ik moest even hard in beraad.

Buiten de reparaties die Beneteau gaat uitvoeren waren er nog een paar andere obstakels. Zo is er mijn TuffLuff (groef systeem om de voorzeilen te hijsen) die mij de meeste zorgen gaf. Deze is na één seizoen zodanig gesleten en voldoet niet meer, boven de windkracht drie komen de zeilen uit het systeem zetten, niet handig voor een zeilreis terug tegen de heersende windrichtingen in. Zo een beslissing moest genomen worden, of veel geld uitgeven aan een cargo (als er al één vertrekt die plaats heeft voor een boot), of zelf behoudend terug varen en hopen dat er zich géén ergere schades gaan voordoen.

Eerst werd even stevig gebeld en dat resulteerde in een optie 'onder voorbehoud' om met een cargo vanuit Tortola naar Southampton te gaan waarna ik alleen het kanaal hoef over te steken naar St Vaast alwaar de boot gerepareerd kan worden door Beneteau. Deze optie is de snelste weg en werd uiteindelijk ook genomen. Daardoor ziet mijn schema er anders uit als voorgenomen maar daarover binnenkort meer.

De boot staat nu dus op een vrachtschip en ik ben afgelopen dinsdag met het vliegtuig terug gekomen. Ik houd mezelf voor dat het de juiste beslissing was / is.

De race zelf was niet makkelijk, we hebben alles gehad, veel en weinig wind, uit alle richtingen, hoge steile golven om tegenin te beuken maar ook de perfecte oceaan deining om vanaf te surfen, dagen zonder slijtage en dagen waar we constant bezig waren met reparaties. Dagen die snel voorbij gingen en spannend waren door tactische beslissingen en dagen van verveling omdat er weinig wind was en de boot met een constante snelheid de goede kant op voer. Terug kijkend op de ultieme route hebben we een paar keer goed fout gezeten en we hebben daardoor géén super goed resultaat neer gezet, 24ste van de 31 deelnemende boten.

Toch weer veel geleerd, en genoten van onze eigen creativiteit in kritieke momenten. Mijn lichaam komt weer op verademing, mijn zitvlak is niet meer rood, oneffen en pijnlijk, mijn handen zien er weer normaal uit en voorzien van een nieuw "zacht velletje" en de brand blaren in mijn handpalm zijn verdwenen, één van die domme acties waarbij je met blote handen de spi wil redden en de val door je hand schiet.

De wasmachine heeft weer een frisse geur gebracht aan de zilte smerige kleding die je veel te lang draagt omdat je te weinig schoon goed meeneemt (gewicht). En mijn interne gestel is alweer gewend aan verse groente en rijkelijke porties rood gebraden vlees. We zijn nu dus voor een klein weekje thuis en zullen deze tijd gebruiken om een goede planning te maken zodat de boot er optimaal bijligt als het startschot klinkt van het hoofdevenement van het jaar de Solitaire Du Figaro, 20 juli as. Er doen weer "grote namen" mee, en ik ga voor een verbetering van 10 plaatsen in het klassement vergeleken met vorig jaar. Binnenkort meer hierover.

Tevens verloten we de zonnebril deze week onder de vele goede inzenders. Meespelen kan nog tot maandagavond 12 uur!

Zeilgroet
Sander Bakker

www.sanderbakker.nl

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: