Transat | Virbac omgekeerd door 'rogue wave' en PRB zonder mast

  • Author: entityone
    Date: ma, 07/06/2004 - 13:56

U heeft er nog niet veel van gehoord op Clubracer (wellicht omdat er dit
jaar geen Belgen of Hollanders aan deelnemen) maar sinds vorig weekend
trachten een 40-tal schepen in The Transat snelsnel van Engeland naar het
Amerikaanse Boston te zeilen. Waar het eerst op een wedstrijd zonder veel verrassingen leek uit te
draaien, daar is sinds vanochtend wel wat verandering ingekomen. Vooral dan
bij de Open 60-voeters is de wedstrijdhiërarchie grondig door elkaar
geschud. Daar lag eind vorige week de Fransman Jean-Pierre Dick met zijn
door Bruce Farr getekende Virbac ruim op kop. Dit weekend werd hij echter
voorbijgestoken door de Zwitserse Bretoen Bernard Stamm die met zijn
Cheminées Poujoulat-Armor Lux een meer noordelijkere koers aanhield. Reden:
de Virbac werd door een zogeheten 'rogue wave' 360° omgekeerd en daar was de
carbon mast niet tegen bestand. Exit Virbac. Vannacht kwam er weer een
noodoproep binnen van de Fransman Vincent Riou, die met zijn PRB op dat
moment in tweede positie vaarde, achter Stamm maar vóór Mike Golding
(Ecover) en de Australier Mike Sanderson (Pindar Alphagraphics). Riou belde
op om t ezeggen dat zijn roer plots omhoog geschoten was (hij heeft een
kantelroer zoals op een zwaardboot), meer dan waarschijnlijk door een
aanvaring met een onderwater liggend object. Zijn roerloze boot loeftde op
en ging plat met de mast in het water. De mast begaf het en d eboot richtte
zich zonder mast weer op. Exit PRB. Momenteel probeert Vincent Riou met zijn
giek een noodtuig op te zetten om de resterende 500 mijl die hem van Halifax
scheiden, te overbruggen.

Deze ochtend kreeg de wedstrijdleiding een oproep binnen van het
rescue-centrum van Halifax met de melding dat ze een noodsein hadden
ontvangen van Bernard Stamm. Deze belde even later zelf op om te zeggen dat
zijn kiel niet meer aan de boot hing en dat zijn boot nu op zijn dak ligt.
Oprichten lijkt moeilijk te worden, omdat mast en zeilen intact zijn. Stamm
gaat proberen 'de situatie te overzien' maar zan weinig andere mogelijkheden
hebben dan over te stappen op de VMI van Sebastien Josse, die hem ter hulp
komt. De boot kan dan later eventueel opgevist worden. Exit koploper Stamm.

Ecover aan de leiding
Dit alles maakt dat Mike Golding (GBR) met zijn Belgische Ecover aan de leiding ligt, met 22
mijl voorsprong op Mike Sanderson. Mike Golding zelf heeft ook zo zijn
problemen, sinds de hydraulische motor die de zwenkkiel activeert kort na de
start uitviel. Sinds die dag moet Mike de zwenkkiel met de hand in positie
pompen. Golding, met zijn verleden als brandweerman, neemt het allemaal
gelaten op en blijft pompen. Met nog 1200 zeemijl voor de boeg is de
overwinning nog verre van binnen handbereik...

Bij de multihulls ligt de Géant van Fransman Michel Desjoyeaux ruim aan kop:
hij heeft nog slechts 500 mijl te gaan en zou morgen The Transat op zijn
naam kunnen schrijven. Achtervolger Thomas Coville op de Sodebo ligt 100
mijl achter, en zo kort bij de finish lijkt dat net iets te veel te worden.
Coville herstel dnog van een zware klap die hij opliep toen zijn boot in no
time van 25 knopen naar stilstand kwam na aanvaring met een walvis. Thomas
Covoille vermoedt dat hij door de botsing uit evenwicht geraakt moest zijn
en met zijn hoofd ergens tegenaan gegooid werd. Veel kon hij zich er niet
van herinneren (knock-out), maar toen hij terug wakker werd lag de Sodebo
stil, met een witte massa (de walvis) tussen zwaard en roer geklemd. Nadat
hij zijn roer ingeklapt had, kon de trimaran zijn koers verder zetten. Hij
weet niet hoeveel tijd hij bij dit incident verloren heeft...

foto: PRB nog even met de mast rechtop © DPPI

www.thetransat.com/en/default.aspx

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: