De North Sea Regatta vanaf de Satori

Vanaf juni 2004 heeft Clubracer wederom in de nieuwssectie een nieuwe rubriek gekregen met de naam 'Uit de kuip', nadat we vorige week al twee verhalen 'uit de kuip' aan u voorstelden. We zijn toen begonnen met het verhaal van de DAIKIN AIRCO uit de IMS 2 klasse gevolgd door het verslag van de AUDI (IMS1). De SATORI (IMS1) en zijn bemanning heeft nu tijd gevonden om haar bijdrage te leveren en zijn ook in de pen gekropen.
Veel leesplezier!

Uit de kuip: De North Sea Regatta vanaf de Satori (NED)
Dit jaar heeft het team van Gideon Messink de North Sea Regatta gevaren met een nieuwe Satori.
Deze Grand Soleil 45 is behoudens de kiel en de carbon mast geheel standaard. De boot is beperkt geoptimaliseerd voor het Franse en Engelse wedstrijd circuit, IRC dus.
De resultaten van de Satori in het eerste evenement waar zij aan deelnam, Spi Ouest, waren veelbelovend; Een overtuigende eerste plaats.

Steven Blom, eigenaar van de Satori, is samen met zijn zoons gek van wedstrijdzeilen. Naast de familie Blom bestaat het team van de Satori uit een groep vrienden variërend van studenten tot Whitbread veteranen. De gehele crew heeft het zelfde doel en dat is zeer competitief zeilen in een goede onderlinge sfeer.

We hebben de twee weekenden voor de start van de North Sea Regatta samen met de Holmatro. Dit is een Grand Soleil 44. In tegenstelling tot de Satori is de Homatro een echte racer. Na de training bleek de Satori met wind boven de tien knopen een geduchte tegenstander te zijn.

De offshores
De weersverwachting voor de Vuurschepenrace voorspelde zeer licht weer. Dit betekende een intensive nacht met zeer veel zeilwissels. Het viel achteraf gelukkig mee. In het uurtje dat wij stil hebben gelegen, zette de stroom ons nog naar de volgende ton. Een geluk dat de kleinere boten niet hebben gehad. Na de ronding stak de wind weer op. We hebben onder asymmetrische spinaker een goed rak gevaren waardoor we voorop in het veld kwamen te liggen. Als eerste gingen we over de finish en eindigde als tweede op gecorrigeerde tijd. Niet slecht voor een cruiser / racer onder IMS tussen echte IMS racers.

De North Sea Race werd, in tegenstelling tot de afgelopen jaren, gezeild met flink wat wind. Twee grote genua reachrakken naar en van de Galloper waren de inleiding op een kruisrak van 40 mijl naar Smith’s Knoll. Door de noordelijke wind was dit stuk erg koud en nat in de rail. Ondanks de kou zijn we geconcentreerd blijven varen waarbij we continu wind en golven bleven aanroepen zodat het kleinste verschil kon worden omgezet in extra snelheid. Uiteindelijk gingen wij als derde over de finish achter de Tonnerre en de Jazz. Op gecorrigeerde tijd behaalde we zowel onder IMS als IRC de eerste plaats.

De inshores
Na de offshore wedstrijden stonden we op een eerste plaats overall. Met negen inshore wedstrijden in vier dagen te gaan, kon nog van alles gebeuren. Ons vertrekpunt was in ieder geval goed en de concurrentie was bekend: Checkmate, Holmatro, Xiphias en Audi.
Na de twee races van vrijdag was alleen Holmatro iets terug gevallen in het totaalklassement. Wij waren zeer tevreden met de twee tweede plaatsen. Wind onder de tien knopen is zoals gezegd alles behalve optimaal voor ons.

Voor de zaterdag stonden drie wedstrijden gepland. Uiteindelijk zijn er twee races in zeer licht weer gevaren. De afstand tot nummer twee in het totaalklassement was met de behaalde resultaten opgelopen tot dertien punten.

Voor zondag stonden eveneens drie wedstrijden gepland. In tegenstelling tot de eerdere dagen was de start van onze eerste wedstrijd desastreus. We lagen op de verkeerde plek en onder de enige boot in het veld die groter is dan de Satori, de Aqua Eqinox. En als er eenmaal iets fout gaat dan zorgt Murphy er wel voor dat alles fout gaat. Met een gescheurd voorlijk van de Genua light en irritatie onderling zijn we geëindigd op een zestiende plaats. De competitie lag ineens weer open. Vier boten met een kans op de eindoverwinning.

In de tweede wedstrijd van de dag moest er ten minste in de top drie worden geëindigd om nog een kans te hebben op de eerste plaats. De genua was provisorisch gerepareerd en mentaal moest het verlies van de ochtend worden omgezet in positieve daadkracht.
Holmatro en Checkmate voeren een goede wedstrijd maar werden gediskwalificeerd vanwege te vroeg starten. Dit leverde ons een eerste plaats op. De enige die nu nog een kans had op de overwinning was Audi.

De laatste dag van de regatta zou uitmaken wie de eindoverwinning mocht opeisen. Als wij op niet meer dan vier plaatsen achter de Audi zouden eindigen, zouden we onze eerste plaats kunnen vasthouden.
Onder zeer lichte weersomstandigheden en met windshifts van 40 graden zijn we uiteindelijk zeven plaatsen vóór de Audi gefinisht, de eindoverwinning was binnen!

Het was een mooi en ongekend spannend evenement dit jaar met een groot wedstrijdveld in de IMS 1. Voor de nieuwe Satori en haar crew was het een succesvol evenement. We kijken met spanning uit naar ons volgende evenement, Cork Week in Ierland.

Namens de crew van de Satori,
Jelle Kasteel

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: