Mini Fastnet 2004 vanop de winnende Basecamp - beleef het mee

Vrijdag 18 juni om 01.30 liepen Peter Laureyssens en Peter de Smedt op hun 6,5 meter zeilracer het Bretonse Douarnenez binnen als eerste in de seriebotenklasse en winnen zo dé koninginnenwedstrijd van het 2004 Mini seizoen. Na een inhaalrace van 700 zeemijlen laten ze een 50-tal andere serieboten achter zich.
De samenwerking van dit Antwerpse duo kwam tot stand dankzij de Ecover Ocean Sailing Academy waar beiden lid van zijn. Voor Peter Laureyssens is het een mooie opsteker in zijn Mini Transat campagne van 2005 en een bevestiging dat de Franse zeilers te kloppen zijn door "les petits Belges".

De voorbereiding in Douarnenez
Een week voor de start van de Mini Fastnet komen we aan in Bretagne. "Basecamp" wordt vanuit Trinité-sur-mer, zijn thuisbasis tijdens de zomermaanden, naar Douarnenez gezeild. Dit is een mooi trainingstochtje van 100 mijl langs de Bretoense kust.

De verwachtingen voor de race zijn hoog gespannen na de derde plaats van vorig jaar. Ikzelf heb een jaartje meer ervaring met mijn boot, die bovendien flink geoptimaliseerd werd tijdens de winter, zowel wat de romp als de zeilen betreft. Peter de Smedt is co-schipper voor deze wedstrijd en die kent natuurlijk alle kneepjes van de mini. Tijdens de wintermaanden hebben we deze samenwerking al een paar keer uitgetest tijdens de trainingen in Lorient en dit lijkt uitstekend te lopen. Hoewel we als favorieten van start gaan, zal het toch erg moeilijk worden om de indrukkende vloot serieboten (maar liefst 25 nieuwe Pogo2 identiek aan ons scheepje) achter ons te laten, velen van hen met de nodige mini-transat ervaring.

Zaterdag wordt de proloog gevaren. De uitslag van de proloog wordt niet meegerekend in het eindresultaat, maar het geeft toch een idee van de positie in de vloot. 84 mini’s (ongeveer 50 serieboten) verschijnen aan de start . We zullen uiteindelijk op een vierde plaats eindigen in het algemeen klassement van de proloog. Een mooie opsteker voor de start van morgen !

Dag 1: Douarnenez - Chenal du four (40 mijl)
We nemen een prima start maar daarna zeilen we een rampzalig eerste rak. We ronden de eerste bovenboei in 50e positie. Niet echt volgens de verwachtingen, maar we hebben nog vier dagen om ons te herpakken. Misschien de zenuwen?

Het rest van de dag gaat het eerst halvewind uit de baai van Douarnenez en daarna in noordelijke richting naar Chenal du Four, ongeveer 20 mijl verderop in de wind. We kunnen een gedeelte van de achterstand inlopen. Tegen zonsondergang bereiken we het einde van de Chenal du Four in 30e positie.

Dag 2: Chenal du four - Wolf Rock - Seven Stones (120 mijl)
We kruisen op met zwakke wind tot matige wind. Onze snelheid is uitstekend tijdens de nacht want we passeren een aantal toplichten. Dit zal trouwens een vast patroon worden voor de rest van de wedstrijd. Het lijkt wel of we ons ’s nachts iets beter kunnen blijven concentreren dan onze tegenstanders zodat we telkens enkele plaatsen kunnen winnen. Misschien heeft het ook wel iets te maken met de cursus "Sleepmanagement" die we enkele maanden voordien hebben gekregen als lid van de Ecover Ocean Sailing Academy.

We hebben gehoord via de shipping forecast van de BBC dat de wind iets zal krimpen naar het noordwesten. Vandaar onze strategie om zo lang mogelijk over bakboordboeg door te varen en bij de winddraaing overstag te gaan Tegen het einde van de middag komt dan inderdaad de verwachte winddraaing en klappen we over stuurboord. We zeilen nu in rechte lijn naar Wolf Rock en we hebben flink wat plaatsen gewonnen.

Bij het naderen van Wolf Rock hebben we tegenstroom. We besluiten om dicht onder de kust van Land’s end te zeilen waar er minder tegenstroom is. Er blijkt echter ook minder wind te zijn zoadat de boten op zee toch terrein winnen. Tegen middernacht bereiken we Wolfrock en Seven Stones een eindje verderop in 25e positie en ongeveer 5e serieboot. De eerste serieboot ligt ongeveer een uur voor ons. Het kan nog wel maar we zullen geen fouten meer moeten maken.

Dag 3: Seven Stones - Fastnet (140 mijl)
De wind is nu toegenomen tot 15-20 knopen. Het shipping forecast voorspelt een verder krimpen van de wind. We besluiten dus de zelfde strategie toe te passen als tijdens het vorige rak, namelijk zo ver mogelijk door over bakboord en bij de winddraaing klappen naar de Fastnet. De gehele dag zeilen we dus over bakboord en ergens in de nacht krijgen we de voorspelde draaing en klappen we over stuurboord. We vervelen ons echter niet: door het toenemen en afnemen van de wind zijn we verplicht om steeds de voorzeilen te verwisselen (genua / solent) om de topsnelheid te behouden.

Na twee dagen zitten we nu echt in het ritme. Drie uur sturen en zeilen trimmen, 1 uurtje om te eten en te navigeren en twee uur slapen. Viermaal per dag is er dan de shipping forecast van de BBC aan de hand waarvan we de strategie bepalen. Eenmaal per dag (acht uur ’s morgens) is er dan de verplichte VHF "vacation" , waar alle boten hun positie moeten doorgeven en eventuele problemen melden. Aan de hand hiervan kan je je positie in de vloot bepalen.

Die morgen gaf Peter de Smedt onze positie door en bij de vraag of alles goed ging aan boord antwoorde hij dat we toch een probleem hadden. We hadden zogezegd een tonijn van 15 kg gevangen, maar al onze witte wijn was op. Die Fransen geloofden dit onmiddelijk en we hebben de krantenkoppen van de lokale pers gehaald met het bericht dat de Belgen die nu op een derde plaats lagen toch nog tijd hadden om wat te vissen onderweg.

Dag 4: Fastnet - Ile de Ouessant (240 mijl)
Woensdagmiddag komen we bij de Fastnet Rock. We liggen momenteel derde serieboot. De twee ligt 100 meter voor ons en de eerste is een half uur voor ons gepasseerd. Een paar uur na het ronden van de Fastnet neemt de wind toe. Het blaast nu ongeveer 30 knopen halve wind. Perfecte condities dus om terug te spuiten naar Douarnenez, een rechte lijn van 300 mijl. Dit zijn inderdaad de condities waar deze extreme bootjes van 6,50 voor gebouwd zijn. De kleine spinnaker gaat het erop (eindelijk na 3 dagen opkruisen!) en we halen geregeld snelheden van 16-17 knopen. Het aantal mijlen naar de finish neemt snel af. De toplichten van andere boten schieten we langs links en rechts voorbij.

Gedurende de hele nacht blijven we met twee aan dek, de één aan het roer, de andere nog achter de stuurman met de spinnakerschoot in de hand. Elk uur worden de posities afgewisseld om geconcentreerd aan het roer te blijven. Tegen de vroege morgen krijgen we het toch erg moeilijk wegens het slaapgebrek. Het is een aparte ervaring om knikkebollend tegen 16 knopen over het water te surfen en terug wakker te worden door het opspattend water. Bij de finish horen we dat er deze nacht 5 boten ontmast zijn; allen kunnen ze echter zelfstandig Douarnenez onder noodtuig bereiken.

Dag 5: Ile de Ouessant - Douarnenez (30 mijl)
De volgende morgen op 30 mijl van de aankomst zakt de wind weg. Aan onze lijkant duikt een blauwe spinakker op, de eerste serieboot die de Fatsnet gerond heeft. We hebben dus in de vorige nacht zo’n half uur goedgemaakt.

Nu wordt het echt spannend! Het is duidelijk dat het tussen ons zal gaan voor de overwinning. Tegen het eind van de middag vlakbij het eiland Ouessant neemt de wind iets toe en we besluiten over de andere boeg te zeilen. Onze tegenstanders volgen ons maar maken een foutje in de gijp. Hun spinnaker draait rond de voorstag en ze hebben enkele minuten nodig om alles terug in orde te krijgen. We pakken hier 500 meter en dit blijkt genoeg te zijn. We zijn nu iets sneller met de opkomende wind en het lijkt dat de veer gebroken is bij onze tegenstanders. We bereiken uiteindelijk de finish rond middernacht met een voorsprong van 12 minuten. We krijgen nu ook de officiele bevestiging dat we als eerste serieboot zijn aangekomen !!

Volgende stappen
Het is een zeer leerzame wedstrijd geworden. Wat de bootsnelheid betreft gaat Basecamp erg hard onder spi, scherp aan de wind moet er nog wat verbeterd kunnen worden. Taktisch gezien hebben we ook goed gezeild: we hebben de meteo steeds goed geïnterpreteerd, zodat we steeds aan de goede kant zaten. De effecten van het land op de wind hebben we dikwijls niet goed ingeschat. Hier is wat extra werk aan de winkel.

Last but not least is de samenwerking tussen de twee Peters (Laureyssens en De Smedt) uitstekend verlopen is. Hopelijk helpt deze prestatie bij het zoeken naar sponsors voor onze respektievelijke zeilcampagne: Peter Laureyssens mini-transat campagne en Peter de Smedt’s Figaro campagne.

Voor meer informatie over het transat-project van Peter Laureyssens: www.minitransat650.be of www.minitransat650.nl. Hierin vindt je de details van het project, de evolutie in de selecties, technische gevens van de boot, achtergrondinformatie van de race, de resultaten en de voortgang van de voorbereidingen tot 2005 en de Transat 650 zelf.

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: