Team Pandion tijdens 1ste weekend Deltaweek

ZIERIKZEE (NED) - Op vrijdagmiddag 2 juli arriveert het grootste deel van Team Pandion in Zierikzee. Terwijl de 40.7 nog even door onze prive duiker wordt ontgroend wordt aan de andere kant van de haven de Maxfun klaar gemaakt voor haar optrede. Iedereen gaat vroeg naar bed om morgen tijdens de wedstrijd goed uitgerust te zijn. We hebben hard getraind sinds de NSR dus we verwachten er veel van.

Zaterdagochtend, de koeien houden zich vast aan de dijken. Er staat een dikke wind, in de havenkom meten we al een kleine 30 knopen wind. De Maxfun wedstrijden worden i.v.m. de wind vandaag afgeblazen. Erg jammer, maar wel te begrijpen omdat het buiten nog harder waait. De IMS 1 klasse mag wel van start.

Tijdens het hijsen van ons 3DL grootzeil vindt de Toplat (topbatten) het wel mooi geweest en maakt een vrije val van 15 meter hoogte zo de Oosterschelde in. Zeil naar beneden, binnen ijzerzaag en andere lat zoeken en deze op maat zagen. De hele zeillatzak aftapen met ducktapen en het hele zaakje weer hijsen. Deze lat heeft er meer zin in en blijf lekker zitten.

Voor de start klokken we al snelheden van een dikke 13 knopen op enkel de genua #3 en het grootzeil, dat beloofd wat vandaag! De wind is ondertussen toegenomen tot 30-35 knopen. Onze start was ronduit perfect, we liggen op een goede hoogte een paar bootlengtes voor de rest van het veld. Alleen de Samantaga (Swan 45) komt over ons heen gelopen. Wanneer we tijdens het upwind rak lekker beginnen uit te lopen knalt de hele genua uit de tuffluff. Voordek, Genua trim en pitmensen springen uit de rail en binnen No-time is de 3 beneden. Vervolgens moet deze weer gehesen worden. Dit kost ons veel tijd. Natuurlijk maken de Fanion, Foxy en Audi hier dankbaar gebruik van (en terrecht). Na twee lange minuten staat onze genua weer, zit iedereen met de strijdbijl in de rail en gaan we vol in de achtervolging. In de eerste tack liggen we weer boven de Audi, De Fanion en de Foxy ronden 50 meter voor ons de bovenboei.

Spi erop en HARD naar de benedenton… De Audi komt ons langzaam ingelopen, en we lopen ook in op de Fanion en de Foxy, het gaat dus weer lekker… Blijkbaar mag het niet lekker gaan bij ons aanboord want de S4 explodeert een halve mijl voor de benedenton.,. Snel de genua er weer op luid de strategie en als een dolle naar de benedenton. De Audi is ons inmiddels voorbij gelopen net als de Weerga. Upwind laten we zien dat we het wel kunnen. We lopen de Audi, met inval maintrimmer, weer in. Iedere tack kruipen we dichter bij.

Bij de bovenboei zitten we voor de Audi en is de Weerga uit het zicht. Omdat we geen spi hebben zetten we de genua 2 vliegend als spi op de boom. Het verschil in snelheid is duidelijk merkbaar. De Audi stuiterd zo over ons heen, zo hard dat we zelfs niet op de golf kunnen blijven hangen… Frustratie alom.

Voor de finish maken we nog een gijpje met de genua 2, een erg trickie truckje omdat het zeil duidelijk niet is bedoeld als spi (WOW!). Na de gijp vind onze Kick (neerhouder) het ook wel genoeg en knalt deze ook nog eens. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen, met een stukje vectran is hij binnen no-time gefixt.

We zijn op zaterdag toch nog 5de geworden, we balen er goed van we waren duidelijk sneller alleen wilde het materiaal niet meewerken. Onze S4 kon niet meer gemaakt worden dus we hopen zondag op minder wind.

Zondag
Wederom zeilen hijsen (deze keer vol goede moed want North heeft onze lat vast genaaid) dit blijkt alleen niet genoeg te zijn want weer valt deze lat vanaf een metertje of 17 naar beneden zo de Oosterschelde in… Nieuwe lat erin en wederom hijsen. Deze heeft er vandaag meer zin in en blijft zitten. De eerste start is een general, nog een keertje proberen dan maar. We vinden een mooi gaatje op de lijn en klappen de Pandion vol op de Wiper One. Onderweg naar de bovenboei maken we een domme fout door naar de Zeelandbrug te klappen en met de Wiper mee te gaan. Deze is echter niet fataal want we komen nog steeds voor de Audi bij het Spi-rak aan. Door een communicatie foutje tijdens de gijp slopen we helaas ook onze S2. Tijdens up-wind down-wind banen is een spi toch wel redelijk noodzakelijk.. We besluiten de eerste wedstrijd uit te zeilen en dan de S2 proberen te plakken. Wanneer we weer omhoog kruisen hiken we een pootje van de Rail eruit. Nu kunnen we ook upwind niet hiken… Wanneer we ook nog eens voor de tweede keer de topbatten verliezen besluiten we terug te gaan naar de haven. Voor ons is de Delta-week genoeg geweest. Bij de uitslagen blijken we nog wel voor de Bavaria 38 match gefinished te zijn wat het weer een beetje goed maakt.

De mannen van de Maxfun hebben ook een redelijk zure dag achter de rug. Doordat een bemanningslid niet kon komen hebben zei ook niet gestart. Onder het motto wat een K-weekend gaan we samen nog een frietje halen en naar huis.

Bij de Flevorace verwachten we alles weer in topconditie te hebben. Tot dan

foto © Ronald den Dekker

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments