UIT DE KUIP:<br>Team Pandion goes Cruising mode...

Eind december werden er al plannen gemaakt om de Collin Archer Memorial Race mee te zeilen. Dit niet op een wedstrijdjacht maar volledig in Cruising-modus op een Koopmans 42 (met kuiptafel, 2 rolfokken, sprayhood, geen verstelbare achterstag, ankerlier, 80 dvd’s & cd’s, 2 tassen kleding en een slaapzak+kussen per persoon, vis gerei, en natuurlijk een berg eten waar je U tegen zegt).

Vrijdag 9 juli na veel voorbereidingen onderweg naar Lauwersoog, uiteraard in de file. Wanneer we rond 22.00 in Lauwersoog aankomen is de vissershaven al lekker vol en worden door alle schepen de laatste voorbereidingen getroffen. Bij ons houd dit voornamelijk in het aanboord brengen van tig kilo’s bananen, bami, nasi, musli-repen en candybars en natuurlijk de nodige liters met Redbull en vergelijkbare drankjes.

Zaterdag 10 juli, vroeg op voor Ties en Wim want om 7.45 is de briefing, de rest slaapt nog uiteraard uit. Door de harde wind heeft het wedstrijdcomité een alternatieve start bedacht; de vloot start voor het publiek in Lauwersoog, zeilt of motort naar de WG ton die buiten de waddeneilanden ligt en meldt daar de tijd van aankomst, dit zal worden genomen als start tijd. Wij passeren pas in de middag de WG ton doordat de Koopmans 42 waarop wij zeilen niet zo lekker aan de wind loopt (lees 30-40 graden en 5-6 knopen).

Tot na middernacht zijn we bezig om de Traffic-lane over te steken. Daarna kan een iets ruimere koers worden gezet richting Larvik. Zondag is een erg hobbelig dagje. Iedereen is nog aan het wennen aan het wachtrooster en door de wind kun je niet echt goed slapen tijdens je rust. In de avond komt er zelfs nog meer wind aan, de meter staat constant boven de 35 knopen. De top van zondagnacht is 49 knopen wind. Het voelt intussen of we een week weg zijn. Iedereen is redelijk op, de boot waar we op varen is gelukkig gebouwd voor zwaar weer. Via de marifoon horen we hoe andere afhaken en dat er iemand zijn ribben heeft gekneusd of gebroken. Tot maandag middag blijft het hard waaien. Nu krijgen we er onderhand echt genoeg van, en gelukkig de wind ook want deze neemt in de middag af tot 10 knopen. Dat is meer hoe we Cruisingmode hadden verwacht. S’avonds zakt de wind er helemaal uit, er is totaal geen wind meer en we moeten nog een flink stuk. In de ochtend krijgen we weer een beetje nieuwe wind. Met een kleine 6 knopen komen we op de finish af. Voor ons horen we de andere schepen finishen. Vlak voor de finish is het bijna windstil doordat we een tactische goede keuze hadden gemaakt hebben we nu stroom mee wat ook nog eens zorgt voor wat extra winddruk. We blijken uiteindelijk 5de in onze klasse te worden.

De Going Concern van dhr. Wiersma komt als eerste binnen. De Yachtvision komt als tweede binnen en wint op rating in de IMS1 klasse. Derde en vierde worden de We two are one en de Noorse Yatzy. De NED7000 komt als grootste deelnemer pas als 5de over de finish en wordt 8ste in haar klasse.

Nadat de Nederlandse zeilers en zeilerinnen de Noorse kroegen nog een paar daagjes onveilig hebben gemaakt is het voor de meeste weer tijd om naar huis te gaan sommige gelukkige onder ons mogen nog een paar weken vakantie vieren in de Noorse wateren.

De CAM-race was erg goed georganiseerd, wellicht dat we in 2006 met een wat groter IMS 1-veld kunnen starten.

Tot over 2 jaar?

Wim Becker, Stijn Becker, Joost Havermans, Mark Sven de Vries, Ties van Miert en Daan Lammers

www.camr.nl

foto © Daan Lammers

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: