
Na de hectische Olympische weken, met de up’s en down’s van de Belgische zeilers, hierbij het verslag van de verdere voorbereidingen van Peter Laureyssens voor zijn Mini Transat campagne voor 2005.
Juli-Augustus: snelheidstesten en fotosessie
Net na de Mini Fastnet (die we trouwens gewonnen hebben voor diegenen die het nog niet wisten) kwam het bericht dat de wedstrijd naar de Azoren geannuleerd werd wegens gebrek aan budget. Ander plan bedenken dus.
Ik heb dan maar besloten om drie weken te gaan trainen in La Trinité en te beginnen met het nauwkeurig meten en vastleggen van de prestaties van de boot (het zogenaamde polaire diagram). Voor de mensen die het horen donderen in Keulen, de bedoeling is om voor elke windsterkte en hoek met de wind (aan de wind, halve wind, ...) nauwkeurig de snelheid te meten bij elke mogelijke zeilcombinatie. Als je deze informatie allemaal verwerkt, krijg je een tabel waarin je onmiddellijk kunt opzoeken wat de optimale snelheid en optimale zeilcombinatie is voor elke wind. Deze gegevens zijn erg belangrijk. Ten eerste weet je precies wanneer je een zeilwissel moet uitvoeren als de wind verandert. Zo vermijdt je situaties waarbij je 5 minuten zwoegt om een voorzeil te verwisselen en kletsnat tot de vaststelling komt dat het vorige zeil toch net iets sneller was !! Ten tweede kun je deze polairs ook taktisch gebruiken. In bepaalde omstandigheden loont het om van de directe koers af te wijken als je hierdoor meer snelheid kunt ontwikkelen (de complete uitleg met formules kun je vinden in de zeilliteratuur). Ten slotte kun je ook je zeilen hiermee evalueren. Zeilen die een erg beperkte range hebben kun je best vervangen door zeilen die iets polyvalenter zijn.
Gedurende de hele periode was er precies hetzelfde weerpatroon. ’s Morgens een beetje landwind, rond de middag windstilte en vanaf 14.00 het begin van de zeebries die geleidelijk tot zo’n 4 beaufort aantrok. Ik vertrok dan ook pas na de middag uit de haven om met behulp van mijn laptop alle prestaties nauwkeurig te registreren, met name bootsnelheid, windsterkte en hoek met de wind. Ook nog wat maneuvers oefenen tussendoor, vooral het gijpen wat niet evident is als je maar twee handen hebt en tegelijkertijd het roer, de bakstagen, het grootzeil, de spi en de spiboom onder controle moet houden. ‘s Morgens hield ik me bezig met het analyseren van de gegevens van de vorige dag en wat looptraining. Uiteindelijk heb ik zowat alle snelheidsmetingen kunnen verzamelen tussen 1 en 4 beaufort. De metingen met zwaar weer zullen voor een andere keer zijn.
Gedurende de hele periode was er precies hetzelfde weerpatroon. ’s Morgens een beetje landwind, rond de middag windstilte en vanaf 14.00 het begin van de zeebries die geleidelijk tot zo’n 4 beaufort aantrok. Ik vertrok dan ook pas na de middag uit de haven om met behulp van mijn laptop alle prestaties nauwkeurig te registreren, met name bootsnelheid, windsterkte en hoek met de wind. Ook nog wat maneuvers oefenen tussendoor, vooral het gijpen wat niet evident is als je maar twee handen hebt en tegelijkertijd het roer, de bakstagen, het grootzeil, de spi en de spiboom onder controle moet houden. ‘s Morgens hield ik me bezig met het analyseren van de gegevens van de vorige dag en wat looptraining. Uiteindelijk heb ik zowat alle snelheidsmetingen kunnen verzamelen tussen 1 en 4 beaufort. De metingen met zwaar weer zullen voor een andere keer zijn.
Clubracer team op bezoek
De laatste dagen heb ik nog bezoek gehad van Tom en Nadia van het Clubracer Team en van mijn vriendin Ineke (zo eindelijk ook eens vermeld). Vermits ik de meeste polairs al had en ook de wind het een beetje liet afweten, hebben we ons vooral bezig gehouden met :
- opzetten van de stormzeilen, aantrekken overlevingspak
- beste manier vinden om wier van het roer en de kiel te verwijderen (touw met knopen blijkbaar)
- overlevingspak vullen met zeewater om zo een extra man te krijgen aan de hoge kant. (kan ik tijdens de Mini-Transat ook nog mijn verhaal aan kwijt)
Het weekend van 15 augustus stond dan een fotosessie op het programma. Pit de Jonge is een dag naar Bretagne gekomen om foto’s te komen trekken. De bedoeling is met deze foto’s de lange rij potentiële sponsors (??) te overtuigen hoe geweldig dit avontuur wel is. Het zag er lange tijd naar uit dat we grijze foto’s zouden krijgen, want het regende pijpenstelen. Maar tegen de middag stopte het dan toch met regenen en kwam de zon er zelfs door. Volgens onze wereldberoemde fotograaf zijn "deze gaten in de lucht" ideaal voor prachtfoto’s en dat zijn ze dan ook ook geworden. Een aantal van deze foto’s zijn trouwens te zien op de website!
Voor de rest ook nog wat boeken gelezen over bootontwerpen en bootconstructie, maar hierover kan ik nog niets vertellen wegens het "Top secret" karakter van dit project.
Wat staat er verder nog op het programma voor 2004? We zullen proberen onze prestaties van de Mini-Fastnet nog eens over te doen tijdens de wedstrijden in september: National Pogo (double-handed) en Chrono 6,50 (single-handed).
Vanaf oktober tot december neem ik deel aan wintertrainingen in Lorient om zo het volgend seizoen ideaal voor te bereiden.
Voor meer informatie en foto's naar: www.minitransat650.be