UIT DE KUIP: Standfastweekend vanop de GLAROS

BRESKENS (NED) - Het Standfast Weekend van afgelopen weekend was er weer eentje om niet snel te vergeten.
De laatste keer dat wij meededen en wonnen met de goeie ouwe Glaros was het nog de 20ste eeuw. Schipper Guido was wel al een paar keer in de hoofdprijzen gevallen aan boord van andere 40 voeters en vond het met zijn 76 jaar weer eens tijd om met zijn eigen boot mee te doen. Zo'n "ouwe" 40-voeter vaar je echter pas optimaal als je een team van minimaal 5 man hebt en liefst toch een beetje op elkaar ingespeeld.

Ik kreeg als zoon van, de opdracht om wat "mannen" te ronselen. Wij waren dus al met z'n tweetjes! Buurman Egbert van de Mare (ook een Standfast 40), in dezelfde leeftijd categorie als de schipper, had al gevraagd; Gui varen we met jouw boot of die van mij? Het antwoord was duidelijk met als gevolg dat Egbert nummer drie was. Vriend Rob (46 jaar), die al meer dan 30 jaar een vaste waarde is op de Glaros was nummer 4. Helaas moest hij Zondag afhaken want zijn taak om de KLM vliegtuigen in de lucht te houden was prioritaire. 2 van mijn collega’s op kantoor vinden dat zeilen ook wel leuk vonden dus Leon en Eric, beiden rond de 40, stemden enthousiast toe om ook mee te gaan. Zo hadden wij een team van 6 man met volop enthousiasme maar nog nooit allemaal samen gevaren, laat staan samen een wedstrijd gezeild. Misschien toch een goed idee om een "trainings-dagje"in te lassen. Dan weet iedereen in ieder geval waar wat zit en vooral waar je vanaf moet blijven!

Besloten werd om op de mooie Zondag van 15 Augustus een "toertje" te gaan maken met Guido, Eric, Leon en ondergetekende. Al snel gaf de mooie dag aanleiding tot een hoop gepraat, op z'n tijd een koud pintje, stukje worst en gelukkig af en toe wat vragen en antwoorden die met zeilen te maken had. De spi moest er natuurlijk ook nog even op en zo kwamen wij aan het eind van de dag tot de conclusie dat het heel gezellig was geweest en dat we de week erop maar moesten zien hoe het ging lopen als het voor echt was!

Vrijdag 20 Augustus in de late middag kon ik het niet laten nog even snel te duiken om het onderwaterschip schoon te maken, want die had de afgelopen zomer wel wat aangroei gekend. Prettig dat je alvast 1 oorzaak van slecht presteren kunt uitschakelen!
Vrijdagavond moesten Guido en Egbert aantreden bij het "feestje" van de Freres de la Cote in de loods van Standfast terwijl Leon, Eric, Rob en ik van een heerlijk op houtvuur geprepareerd biefstukje met eigen gemaakte bearnaise saus bij Sonja genoten. Met als gevolg dat wij eigenlijk al om 11 uur in ons mandje lagen.

Zaterdag ochtend werd door moeder Truce een heerlijk ontbijt geserveerd op het Port Scaldis appartement zodat wij een goeie "fond" zouden hebben voor de wedstrijd. Al snel werd gezegd, tomorrow, same time, same place same food! Om 10 uur ging de schipper naar de briefing en zo wisten wij dat wij met een vloot van 30 schepen waarvan 11 in onze klasse om 11.10 moesten starten voor een baantje van ca. 23 mijl. In de wind richting de Spleet. Daarna ruime wind naar de Scheur 2. Vandaar weer ruime wind naar de W8. Opnieuw in de wind naar de Spleet en dan voor de wind op de spi terug naar de finish in Breskens.

15-20 minuten voor de start hadden wij 10 knopen wind, dus werd er besloten met de grote 1 te varen. Een zeil die je normaal tot maximaal 15 knopen true kunt zeilen.
Door de slechte communicatie ging de start procedure niet helemaal naar wens. Een tot dan onbekende 40P ging ruim als eerste over de lijn en zag zijn voorsprong verder uitlopen. Tot aan de Spleet was het een kat en muis spel met de 2 Gezusters en de Kwinte. Al gauw bleek die grote 1 veel te groot te zijn want de meter sloeg regelmatig door de 25 knopen richting de 28. Het grootzeil zorgde tevens voor veel te veel druk op het roer dus werd besloten een reefje te steken. Zelfs dit was niet genoeg en dus hebben wij die veel te grote Genua 1 het werk laten doen. Ik kon helaas niet wisselen omdat ik had gekozen voor de "rol" mogelijkheid van het voorzeil, waardoor wisselen enkel mogelijk was door het voorzeil volledig te laten zakken. Complete zelfmoord, dus dan maar laten staan en hopen dat die oude Niel Pryde het zou houden.Op het rak van de Spleet naar de Scheur verloor 2 Gezusters met de jeugd crew van de WVB door conventioneel wisselen van het voorzeil en hoop tijd wat uiteindelijk leidde tot een DNF. Het was lang geleden dat ik Hans nog een voorzeil zag wisselen!
Het kat en muis spel met de Kwinte ging echter sportief verder. Andre en Mimien met hun 2 dochters lieten zich niet doen. Die 2 oude en zware Standfast 40 en Swan 43 voelden zich helemaal in hun element met die 25+ knopen wind. Aan de W8 was het weer nek aan nek met de Kwinte wat voortduurde tot de Spleet. Daar zagen wij kans om iets sneller te zijn met de Spi waardoor wij samen met een snelheid van tegen de 10 knopen op de finishlijn afstoomden.

Een schitterende zeildag met veel wind, uiteindelijk veel zon en een derde plek in Groep 2 en 11de overall voor die dag. Niet slecht vonden wij zelf. Uiteindelijk hadden wij een "first-sailing-day" team. Veel grote fouten werden er niet gemaakt en onze positie t.o.v. de startpositie was alleen maar verbeterd.
Zaterdag ochtend werd door moeder Truce een heerlijk ontbijt geserveerd op het Port Scaldis appartement zodat wij een goeie "fond" zouden hebben voor de wedstrijd. Al snel werd gezegd, tomorrow, same time, same place same food! Om 10 uur ging de schipper naar de briefing en zo wisten wij dat wij met een vloot van 30 schepen waarvan 11 in onze klasse om 11.10 moesten starten voor een baantje van ca. 23 mijl. In de wind richting de Spleet. Daarna ruime wind naar de Scheur 2. Vandaar weer ruime wind naar de W8. Opnieuw in de wind naar de Spleet en dan voor de wind op de spi terug naar de finish in Breskens.
15-20 minuten voor de start hadden wij 10 knopen wind, dus werd er besloten met de grote 1 te varen. Een zeil die je normaal tot maximaal 15 knopen true kunt zeilen.
Door de slechte communicatie ging de start procedure niet helemaal naar wens. Een tot dan onbekende 40P ging ruim als eerste over de lijn en zag zijn voorsprong verder uitlopen. Tot aan de Spleet was het een kat en muis spel met de 2 Gezusters en de Kwinte. Al gauw bleek die grote 1 veel te groot te zijn want de meter sloeg regelmatig door de 25 knopen richting de 28. Het grootzeil zorgde tevens voor veel te veel druk op het roer dus werd besloten een reefje te steken. Zelfs dit was niet genoeg en dus hebben wij die veel te grote Genua 1 het werk laten doen. Ik kon helaas niet wisselen omdat ik had gekozen voor de "rol" mogelijkheid van het voorzeil, waardoor wisselen enkel mogelijk was door het voorzeil volledig te laten zakken. Complete zelfmoord, dus dan maar laten staan en hopen dat die oude Niel Pryde het zou houden.Op het rak van de Spleet naar de Scheur verloor 2 Gezusters met de jeugd crew van de WVB door conventioneel wisselen van het voorzeil en hoop tijd wat uiteindelijk leidde tot een DNF. Het was lang geleden dat ik Hans nog een voorzeil zag wisselen!
Het kat en muis spel met de Kwinte ging echter sportief verder. Andre en Mimien met hun 2 dochters lieten zich niet doen. Die 2 oude en zware Standfast 40 en Swan 43 voelden zich helemaal in hun element met die 25+ knopen wind. Aan de W8 was het weer nek aan nek met de Kwinte wat voortduurde tot de Spleet. Daar zagen wij kans om iets sneller te zijn met de Spi waardoor wij samen met een snelheid van tegen de 10 knopen op de finishlijn afstoomden.
Een schitterende zeildag met veel wind, uiteindelijk veel zon en een derde plek in Groep 2 en 11de overall voor die dag. Niet slecht vonden wij zelf. Uiteindelijk hadden wij een "first-sailing-day" team. Veel grote fouten werden er niet gemaakt en onze positie t.o.v. de startpositie was alleen maar verbeterd.

s'Avonds werden wij getrakteerd op een bijzonder gezellige mosselavond in de loods van Standfast, maar ijverig als wij waren lagen wij weer netjes om 23 uur in ons mandje.

De volgende dag kondigde zich een stuk rustiger aan. Om 9 uur same time same place same food, was weer alom voortreffelijk! De briefing van 10 uur leidde tot een baan met een hoop meer actie en werk dan de dag ervoor, ondanks het feit dat er een stuk minder wind stond. De windmeter ging niet boven de 10 knopen. Met de les van de dag ervoor werd besloten we de zware I te trekken. Deze was qua grootte bijna even groot als de gewone 1, maar kon zonder moeite opgerold worden en nog fatsoenlijk genoeg zijn om aan de wind te varen, mocht dat nodig zijn geweest. Het weerbericht sprak van ZW 3-4 draaiend naar ZO 3-4, maar het SMS'je van Clubracer sprak van iets meer. Uiteindelijk bleken wij enkel boatspeed te kort te hebben t.o.v de concurrentie bij minder dan 10 knopen wind.
Ik voelde mij die dag geroepen om weer eens de starten. Met goedkeuring van de schipper ging ik op zoek naar de Gemma, want dat was de te kloppen boot voor die dag. Persoonlijk vond ik dat hij iets te dicht bij het havenhoofd zat en besloot ik de kortste weg naar het volgende merk te zoeken door dichter bij de lage kant van de lijn te zitten. Op de knal van het schot zat ik zo goed als op de lijn met de Gemma een stukje boven mij. Het was een te zeilen koers naar de Spleet, en omdat de Gemma een iets groter voorzeil had liep hij af en toe wat van ons weg. Het was en kwestie van enkele bootlengtes toen wij samen met de Gemma en de Ilderim aan het eerste merk kwamen. Vandaar was het in de wind naar de W6. Er was op de meeste momenten genoeg wind voor het gekozen voorzeil, waardoor wij als eerste bij de 2de boei aankwamen. Door het navigeren was ik niet snel genoeg voorbereid met de Spi waardoor de Gemma en de Ilderim ons vlak na de boei weer inhaalden. Een sportief kat en muis spel met z’n drietjes tot aan de W8. Het gijpen aan de benedenwindse boei, waarbij tevens te spi er af moest verliep vlot genoeg om weer net voor het andere tweetal uit te komen. Echter door wat vuile wind van de Gemma, liep hun voorsprong uit zodat hij enkele scheepslengtes voor ons weer om de W6 ging. Nu waren wij goed klaar met de spi en was het via de W8 aan SB recht naar de finish in Breskens. De wind was intussen al wat aan het afnemen en onze GPS liet ons plat voor het laken naar de W8 sturen. Sommigen hadden zich te ver zuidelijk laten afleiden waardoor ze abrupt moesten gijpen en zich lieten "misleiden" door Frans die weer te ver Noordelijk ging varen. Wij besloten de elektronica te volgen en voeren recht op ons doel af. Met de spi ver naar SB, naast he schip konden wij vermijden dat hij inviel en liep ons voorsprong langzaam uit. Eenmaal dicht bij de W8, in volle trim houding in het gangboord, viel mij op dat de Tonnerre en de Second Love, die intussen dicht bij de veerhaven plots hun spi moesten laten zakken en overgingen op een strak aangetrokken voorzeil. Was dit de veranderende zuidwest naar zuidoost? Besloten werd om na de W8 sterk reachend onder spi de kant in te duiken, zodat wij in geval van een windshift zeker waren van genoeg hoogte om recht naar de finish te varen. Met de zwakke ZW wind die toen nog waaide liepen wij snel de kant in. Het duurde niet lang of "onze" wind draaide ook naar het ZO en moest de spi er af. Ondanks de mindere vloed onder het kantje bleek er wel meer wind te zitten als meer op de Schelde waardoor de achterblijvers en veel vroeger de windshift kregen en veel minder wind overhielden dan wij. Onze voorsprong op de Gemma was op de finish opgelopen tot 3'36" en op de koop toe werd de Gemma met 2" nog geklopt door de Kwinte, die met een lagere rating uiteindelijk derde werd na de Ilderim die op gecorrigeerde tijd 2de werd. We wisten bijna zeker dat de wisselprijs voor de Standfast 40 in de pocket was, want de uitslag van Zondag weegt zwaarder door dan die van zaterdag, maar wederom waren wij tot de conclusie gekomen dat het team op 1 dag tijd had geleerd wanneer wat moest gebeuren om zo te zorgen dat wij eigenlijk geen enkele grote fout maakten. In tegendeel, wij hadden tactisch de juiste beslissingen genomen. Toen wij uiteindelijk hoorden dat wij zowel 1ste op Zondag, 1ste over de 2 dagen en 4de overall van het weekend, was de vreugde compleet. Onze volgende training is gepland voor Mei volgend jaar. Dan gaan wij een pintje halen in de Butt & Oyster in Pin Mill en maken wij ons klaar voor het volgende Standast Weekend! Tot dan!

Weekend Uitslag:
Groep 1
1. Standfast 43
2. Bounty
3. Second Love

Groep 2
1. Glaros
2. Gemma
3. Kwinte 2

Groep 3
1. Beau Bateau
2. Bolus
3. Noordwind

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments