UIT DE KUIP:<br>Team Oxygen in de Commodores Cup

Team Oxygen kon zich niet rechtstreeks plaatsen voor de Commodores Cup maar kon via de Franse teamleider Jerry Trentesaux toch nog aan een wild card raken om samen met een Russische IMX 45 en een Frans prototype Archambault 35 deel te nemen! Beide boten haalden reeds mooie resultaten eerder dit jaar! (Obélix Trophy, Cork Week, Spi Ouest).

Het verschil met de vorige edities was dat er per klasse werd gestart tijdens de windward leeward banen dus slechts elf boten op de lijn lagen en dat men elkaar meer controleerde!

De wind liet het de eerste dagen afweten en tijdens de eerste korte race op dinsdag bleek dat de lat een stuk hoger lag dan in 2002. Bij de grote boten kon Moana niet echt op tegen de geoptimaliseerde schepen als de Bear of Britain, Fidessa Fastwave en Holmatro. Bij meer wind had het er misschien anders uit gezien!

In klasse twee stond er geen maat op Flying Glove, de Ierse Ker en de Franse Sinergia Paprec. Voor de rest van het veld was het steeds close racing. Het spreekt voor zich dat het Belgische duel in de klasse de wedstrijden een extra tintje gaf. In reeks één had Oxygen heel wat last van controlerende boten maar behielden ze toch een seconde voorsprong op Liesl - plaatsen zes en zeven waren alvast een goed begin in deze sterke groep!

Ook Breeze trof een zware groep en het bleek al snel dat het upwind moeilijk zou worden!

Op woensdag stond een middenlange wedstrijd gepland maar omdat de weergoden er weer geen zin in hadden en het comité wat reeksen van de eerste dagen wilde goedmaken werd eerst een korte up- en down gevaren. Liesl werd het slachtoffer van Magnum die op de finish protesteerde en het protest won. Voor Oxygen werd het een matige negende plaats nadat ze in de start hopeloos afgedekt werden en zich niet konden vrijzeilen!

De lange inshore was de eerste groepsstart met een algemene terugroep voor gevolg. Hoewel de windshift naar links aangekondigd was gingen alle "bigboys" naar rechts. Magnum, Fastwave en Oxygen gingen naar links en haalden een megaslag binnen! Het is fijn om al onder spi te varen en Holmatro opkruisend te ontmoeten. Eénmaal de asymmetrische spi’s bol waren vogels echter snel gevlogen. Oxygen voer lange tijd op de vierde plaats maar moest enkele plaatsen afstaan toen te snel overgestoken werd naar Nab Tower en Fastwave en Magnum met een gunstige windbaan voorbijdreven! Toch een fraaie zevende plaats maar er zat meer in.

Op donderdag werden drie korte wedstrijden gevaren - we hadden problemen met de hoogte want de windcondities waren heel anders. De resultaten waren dan ook matig. De laatste reeks werd afgekort en bovendien viel de wind 500 meter voor de finish weg. Iedereen probeerde van alles en nog wat om toch stroom dood te varen, weggijpen, genua op, verderdrijven,… Uiteindelijk kwam Liesl nog het best weg en pikten ze als eerste de winddraaiing van 180° op en finishten als tweede! Flying Glove en Ierland verloren hier allicht de CC-cup met een laatste plaats. Oxygen bleef op zeven hangen.

Niets was echter gespeeld want op vrijdag waren nog 2,5 van de 6 punten te verdienen - de channelrace telt immers voor één derde! Eerst nog een korte banaan waarin Oxygen ontsnapte aan een aanvaring met de wild loevende Ange de Milon (X43) en Yes (First 44.7). We lagen vrij en wachten tot beide passeerden toen beiden plots 90° oploefden - we konden nergens heen - roer rechthouden en wachten. De spi van Yes streek over het hoofd van de voordekker, via de zalingen en de windex en passeerde gewoon. Protest all over maar uiteindelijk trok iedereen het in wat vooral voor de Engelsen en de Fransen goed uitkwam. De Franse pers van Bateaux heeft de foto’s en daar zijn we erg benieuwd naar!

De offshore!
Oxygen verloor de selectie tijdens de windloze driftwedstrijd tussen Breskens en Oostende en wou dit wel even rechtzetten! Maar ook nu stond het geluk niet helemaal aan onze zijde! Het race comitée had voor het langste parkoers gekozen 171 mijl - onlogisch met de weersvoorspellingen maar haalbaar op 36 uur. Uitstekende Royal Yacht Squadron start onder spi met de stroom richting de forten! Aan de forten en tweede boei hadden we reeds een mooie voorsprong op Fastwave en Exabyte 2, de bijzonder sterke IMX40 die uiteindelijk bij het winnend team hoorde. De hele nacht controleerden we beide maar een gunstige windshift bracht beide net voor! We wisten dat het moeilijk ging worden om de RORC Offshore boei te halen maar aan het gevelde verdict hadden we niet gedacht. Fastwave had ongeveer 30 seconden voorsprong en kon de boei net ronden. Oxygen kwam tot op één lengte van de boei, de wind viel even weg met de morgenstond en wat we ook deden - we raakten er niet rond! Hard hoor dat zeilen! Anker down en wachten! Zes lange uren terwijl we over de radio hoorden dat zij die de deur voor ons sloten het volgende merkteken op 25 mijl voorbijdreven… Toen de wind opkwam kon de race herbeginnen maar het pak lag nu weer erg dicht bij elkaar. Op Spi richting Needles - nog steeds licht weer maar met een prettig zonnetje terwijl we ons afvroegen of de andere reeds aangekomen waren!

Aan het zuidpunt van het eiland gaf de wind weer verstek maar de stroming van 3 knopen duwde in de goede richting en we verwachtten dat net na de punt de wind weer zou opsteken en draaien naar het oosten! Iedereen dreef wat in het rond en dan rijst er natuurlijk wat twijfel! Eerst gaf Pen Azen er de brui aan, dan Pretexte en tenslotte ook Liesl en Moana. Drie minuten later vulde onze spi zich en waren we weer weg. Nog twee uurtjes ankeren aan Ocean Safety en dan vlotjes de Solent binnen. Iets voor negen uur gingen we als zevende door de finish meer dan acht uur na Fastwave die zesde werd.

Bilan…
De late inschrijving was een meevaller. De Russen waren veelbelovend maar hun handicap was niet geoptimaliseerd, ze eindigden negende in klasse 1. De Franse boot, Merlin, een prototype van één maand oud bleek niet geschikt voor dit soort werk en eindigde laatste in klasse 3. Oxygen eindigde achtste in klasse 2 net na de te kloppen Ange de Milon. Alleen Fastwave kon nog in het vizier komen! Weer veel bijgeleerd, veel nieuwe vrienden gemaakt en gemotiveerd om verder te doen in de goede ambiance die aan boord heerst.

Tot slot nog een woord van dank aan Liesl. Jullie motiveren ons en we moeten erg echt alles uit persen om jullie voor te blijven - het kan nog een leuk najaar worden - veel succes!

Hopelijk kunnen we de volgende keer twee Belgische teams sturen naar deze erg fijne maar harde zeilschool!

Resultaten en foto’s op http://rorc.org/comcup/index.php

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: