NK Lemsteraken 2004 zeer spannend verlopen

HUIZEN (NED) - Het Nederlands kampioenschap Lemsteraken dat dit jaar is gehouden op het IJselmeer voor de kust van Medemblik heeft een spannende strijd opgeleverd tussen de diverse kanshebbers.
Niek Hoek, schipper van het Vliegent Hart is samen met zijn bemanning kampioen geworden in de V/VA klasse, tweede was de bemanning van de IJsvogel met schipper/eigenaar Willem Vermeulen. T.Hopman is met zijn bemanning kampioen geworden in de VB klasse, tweede was de Fidelia van Ted van Rijnsoever.Als eerste vissermanjachtaak van de eenheidsklasse eindigde de Zeeleeuw met haar bemanning van eigenaar Jan Ebus.

In totaal 27 schepen verschenen aan de start op vrijdagochtend 27 augustus. Onder wisselende weersomstandigheden met zware windstoten,maar ook weinig wind en veel regen werden die dag 3 wedstrijden gevaren op een up and down baan. Om 18.00 kwamen de zeilers vermoeid maar voldaan het water af.

Zaterdag werden er twee wedstrijden gevaren op een olympische driehoek baan. Het weer was goed met een windkracht 4 en zon. Na afloop was er een happy hour en een diner waar ruim 180 zeilers aan deelnamen.Tot in de late uurtjes werden zeilers gesignaleerd in Medemblik in diverse horeca etablissementen.

Zondag ochtend zeilden de schepen een wedstrijd op de bestaande betonning van het IJselmeer waarbij ondere andere om het nieuwe vogeleiland voor de kust van Medemblik werd gevaren. Het was een schitterend schouwspel om alle schepen te zien varen.

De gehele organisatie was in handen van Bestevaer in samenwerking met de klasse organisatie voor ronde en platbodem schepen. Het Regatta Center Medemblik is een fantastische locatie om een dergelijk evenement van deze omvang te organiseren. Vele zeilers waren hier nog niet eerder geweest en reageerden enthousiast. Alle betrokkenen waren zeer positief over de locatie, het wedstrijdwater en de uitstekend georganiseerde en verlopen wedstrijdserie.

Het aantal protesten dit jaar was zeer beperkt (5) en werden snel en efficient afgehandeld door het protestcomite onder leiding van de heer Ozinga. Enkele protesten werden buiten de protest commissie afgewikkeld met behulp van wat bier.

Op vrijdagmiddag was het nog even spannend na afloop van de eerste wedstrijd omdat de visserman jachtaak van schipper/ eigenaar Bert Verwelius brand aan boord had in de omvormer. Via het marifoon kanaal 13 dat was afgesproken met de zeilers in geval van calamiteiten werd om hulp gevraagd. Een aantal schepen verleende assistentie waaronder de IJsvogel, de USQ 32, de Maasvogel en de Zeeleeuw.De brand was snel onder controle en vrijdagavond was de schade al weer verholpen.

De USQ 32 was hierdoor te laat voor de tweede start maar kreeg later alsnog extra tijd toegekend in de uitslagen. Sportief gedrag dient immers beloond te worden en niet gestraft.

Belangrijke les was toch weer om goede brandblussers aan boord te hebben voor de verschillende soorten brand die zich aan boord kunnen voordoen.

De Wadwaai van eigenaar Ruud van Hilst had met zijn bemanning problemen met de halfwinder en heeft deze moeten kapot snijden bij de onderboei. Tegen de tijd dat ze de situatie onder controle hadden waren ze een heel eind richting Hindelopen gevaren en moesten ze 45 minuten terugvaren naar de start toe. Gelukkig waren ze op tijd voor de volgende start.

Het wedstrijdcomite was normaal gewend om open bootjes te starten. 27 schepen met gemiddeld 15 meter lengte inclusief kluiverboom en enkele tientallen tonnen aan gewicht was van een hele andere dimensie en een fantastisch schouwspel. Geen enkele algehele terugroep alleen enkele individuele terugroepen van schepen vonden plaats. Dit was mede zo vanwege de lange startlijn die bij de onderton duidelijk op voordeel werdt gelegd.

Hierdoor verspreide het veld zich goed. Tevens lag onder het startschip een aparte boei die gerespecteerd moest worden. Enkele jaren geleden was een startschip van Bestevaer namelijk tijdens de business cup al aangevaren door een Lemsteraak en dat bemoeilijkte ook het vinden van een startschip voor dit evenement!

Tijdens de wedstrijd op zondagochtend vondt er nog een aanvaring plaats bij de bovenboei van het eerste kruisrak. De Marie Charlotte kwam met haar kluiverboom in het grootzeil van Zeeleeuw dat vervolgens scheurde. De Zeeleeuw heeft toen de strijd moeten staken en even later heeft ook de Marie Charlotte uit sportief oogpunt de strijd gestaakt. Dit kenschetst de hele sfeer van het evenement waar zeker op het scherpst van de snede werd gevaren maar wel met respect voor elkaars schepen.

Het Nederlandskampioenschap was bijna niet door gegaan vanwege het ontbreken van een sponsor maar dankzij enkele sponsoren is het toch gelukt om dit evenement te laten plaatsvinden. Hoek design uit Edam en Holland Jachtbouw uit Zaandam hebben zich beide garant gesteld voor financiele gedeelte van het evenement. Abeln Sluis de Neef advocaten van Dick Sluis uit Amsterdam sponsorde het happy hour.

Volgend jaar zal wederom het kampioenschap worden gehouden in Medemblik, en wel van 26-28 augustus.

www.rondenplatbodem.nl

Aan boord van de Zeeleeuw:

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: