UIT DE KUIP:<br>The Tall Ships Race 2004 vanop Team Polarrev

Team Polarrev -gesteund door de RYCB- nam dit jaar deel aan de Tall Ships Race met 2 boten.: de Ebb Tide -een 85 voets tweemaster- en de 45-voet lange Polarrev.
De donderdag voor het vertrek moesten de 2 boten nog ingeladen worden met eten. Wat een zicht: een vrachtwagen stopt op de kade van het Willemdok voor het lossen van eten voor 4 weken. Zo’n berg voeding bij elkaar had ik nog nooit gezien. Gulle sponsors zorgden voor een overdaad aan proviand - we zijn een Antwerps team- en kregen zelfs een lading ‘lekker eigen brouwsel’ mee.

Alles werd op de steigers gebracht en verdeeld. Op de Polarrev stond schipper Kris Rymenants te kijken en wist niet goed wat hij met deze berg moest aanvangen, schipper Henk Thijssen van de 85-voets Ebb Tide daarentegen had massa`s stapelruimte en kon nog zeker eens zo veel mee aan boord nemen.

Race 1: Antwerpen - Aalborg
Vrijdag: afvaart uit de Antwerpse dokken. Na het nodige wachten werden alle boten voor de Tall Ships Race op de Schelde losgelaten richting Burcht. Daar moesten ze wachten tot ze één voor één aan de beurt waren voor de Sail Parade. Mooi spektakel. Na de Sail Parade werd er koers gezet richting Zeebrugge, waar zondag om 11 uur op zee het startsein werd gegeven voor de eerste race. Eerst startten de grote A-klassers (de échte tall ships), vervolgens de iets kleinere B-klassers (kleine taal ships). Daarna was het de beurt aan klasse C (al iets modernere jachten, zonder spi) en dan -eindelijk- klasse D (de jachten mét spi). We zijn goed weg en na de start is het al direct aan de wind naar de eerste ton. ‘Onze’ Ebb Tide stoomt direct naar de koppositie tegen een gemiddelde snelheid van 9,5 knopen. Ook de Polarrev stormt in zijn klasse naar de leiderspositie. Na 40 uur zeilen merken we bij het doorgeven van de positie dat het gros van de vloot al op ruim 100 mijl achter ons ligt. Zij zijn nog maar aan de Duitse Bocht, de Ebb Tide is niet al te ver meer van de finish. We vernemen ook dat de Polarrev problemen heeft met de generator, waardoor de elektronische zeekaart leuk in haar mapje bleef en alles op de oude papieren manier mocht gebeuren.

Terwijl achteraan in het wedstrijdveld de wind was weggevallen en de Ebb Tide nog slechts een 30 mijl tot de finish moest doen, draaide ook vooraan de wind en viel korte tijd later eveneens zo goed als weg. De snelheid daalde tot 4 knopen en zo dobberden we verder. Hier maakte een concurrent (de Orsa Maggiore, een 28 meter lange 2 master van de Italiaanse Marine) handig gebruik van en dankzij hun spi liepen ze iets sneller dan de Ebb Tide om zo de line honours binnen te halen. Bij de finish waren we met Ebb Tide toch mooi 2de, waardoor we 1ste in klasse C werden en 3de overall. De Polarrev werd knap 4de in zijn klasse. Er kon een feestje gebouwd worden in Aalborg.

Cruise in company: Aalborg - Stavanger
De trip van Aalborg (Denemarken) naar Stavanger (Noorwegen) werd gevaren in cruise. Goed om wat uit te blazen van al dat gefeest in Aalborg. Hier zijn we terug een beetje tot rust kunnen komen zodat we in het volgende stadje Stavanger volledig uitgerust waren om ook daar de nodige feestjes af te kunnen schuimen. In Stavanger wordt er ook van crew gewisseld. Nieuwe bemanning in de kuip: goed om terug te gaan presteren.

Race 2: Stavanger - Cuxhaven
Na de afvaart in Stavanger kunnen we ons voorbereiden voor de start ‘s avonds aan de mooie Noorse fjorden. De zachte wind zorgde voor een rustige start, zodat in klasse D de spinnakers nog eens uit de zak mochten komen. Voor de grote Tall Ships was het ideaal zeilweer: bakstagwind, prachtig zicht al die grote bakken onder vol tuig. De Mir nam al snel de eerste plaats in het veld in en liep snel uit op alle andere schepen. Op de Ebb Tide kozen we voor een iets scherpere koers: met halve wind trachtten we om er zo goed mogelijk de snelheid in te houden. Een minder goede gok zo bleek later, omdat de verhoopte windshift ons weer mooi in de steek liet. Na een gijp kwamen we terug op koers naar de te ronden ton. We haalden het wedstrijdveld wel weer in, maar een goed klassement mochten we nu wel vergeten gezien we teveel achterstand moesten goed maken.

In die nacht echter, bij een windstilte waar alle spinnakers tegen de masten bleven plakken, liep de Ebb Tide weer ietsjes sneller dan de rest. We kwamen weer in race en maakten de schade stilaan goed. Even later kwam er terug een beetje wind op zodat de ton snel dichterbij kwam. Na de ronding van dit merkteken kon de Ebb Tide weer aan de wind gaan varen, recht naar de finish. We liepen terug 9,5 knopen door het water.

Helaas, de nacht die daarop volgde werd voor ons op de Ebb Tide fataal: vlak voor we overstag wilden gaan scheurde de tophoek van onze grote genua er uit. Onze snelheid daalde van 9,5 naar een arme 4 knopen. Gedaan voor ons. Een genua wissel was niet mogelijk met een rol genua van 150% (moest het gegaan zijn was dat prachtig geweest maar we hadden geen extra genua bij). Al onze hoop ging nu naar onze 2de boot van het team. De Polarrev lag blijkbaar goed in hun klasse en op een 30 mijl van de finish bij Helgoland vroeg een andere Belgische deelnemer -de Rhythmic, die 3 mijl voorlag op de Polarrev- of ze geen zin hadden om er nog een laatste eindsprint uit te persen tot de finish. Waarop schipper Kris Rymenants zei: "Geen probleem". De wind stond net goed om de spi te trekken. Dankzij deze onderlinge snelheidsrace klopten ze de Rhythmic met een halve mijl op de finish. Sterk gevaren! De Polarrev behaalde hiermee in haar klasse een mooie 1ste plaats. Met de 2 races samen wonnen ze de Tall Ships Race 2004 in hun klasse! Een wel verdiende dikke proficiat, en meteen ook een prima reden om te feesten in Cuxhaven (en ergens anders...).

Team Polarrev van de RYCB wachtte bij thuiskomst in Antwerpen, samen met de Rupel, een hartelijke verwelkoming. Dank aan allen die dat mogelijk maakten!

Team Polarrev bedankt hierbij:
De schippers: Kris Rymenants (Polarrev) en Henk Thijssen (Ebb Tide)
De Crew: Marco Cools, Henk Thijssen, Marc Claessens, Julie Vermeiren, Didier Wackens, Pieter Waem, Katrien Claessens, Thibault Van De Wildebergh, Thibault Habotte, Greet Verheyen, Dajo Schuermans, Sven Teunis, Evelyne Schuermans, Benjamin Horckmans, Jan Bart Schlitz, Steven Dereuddre, Wim Dereuddre en Wouter Vandervennet.
Zij die alles regelden voor ons: Marc Leclercq en David Hoppenbrouwers.
Onze sponsors: RYCB, GEA Westfalia Separator, Decathlon, Maintenance Partners Norge, Bonduelle, Spa, Cash & Fresh, Marathon, Carlsberg, Aalborg, Radio Holland Belgium, Vache Bleue, International, Duo Techno, Land Rover, Spar, Raymarine en De Koninck.

De Belgen hebben een mooi aantal aan prijzen meegenomen van de Tall Ships Race:
Ebb Tide 1ste prijs in klasse C van de 1ste race
Tomidi 1ste prijs in klasse D van de 1ste race
Polarrev 1ste prijs in klasse D van de 2de race
Polarrev 1ste prijs in klasse D van de 2 races samen
Rupel 3de prijs in klasse B van de 2de race
Felicity 3de prijs in klasse D van de 2de race
Felicity kreeg de prijs voor de jongste schipper (22 jaar).
De STAB (Sail Training Association België - www.stab.be) kreeg de prijs voor de grootste vloot in vergelijking van hun kustlengte: wij Belgen waren weer goed vertegenwoordigd met 10 boten.

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: