ONK X 99 - 2004:<br>Scheveningen weer op volle toeren

SCHEVENINGEN (NED) - Na een wispelturige zomer waar de zomerstormen je om de oren vlogen was het weer tijd om naar Scheveningen af te reizen om deel te nemen aan het wedstrijdcomité voor het Open Nederlands Kampioenschap X 99. Hoewel 2004 ook heel veel warme dagen heeft gekend stond er op vrijdag 27 augustus een straffe bries en plensde het behoorlijk. In het clubhuis van de jachtclub zat om 10.00 uur ’s morgens iedereen achter een heerlijk kopje koffie, werden er op de eerste verdieping wegingen verricht en was Sander Bakker ook weer terug van zijn Figaro avontuur.

De 15 deelnemende teams waren er helemaal gereed voor, maar de weergoden beslisten anders. De wind stond al met een kracht van 30 knopen te loeien in de haven en de verwachting voor de middag was een windsterkte van dezelfde intensiteit. Bestuur van de X en het wedstrijdcomité besloten in al hun wijsheid de wedstrijden voor vrijdag af te lassen.

Gelukkig was het zaterdag beter gesteld met het weer. Een heerlijk briesje fluisterde aan je oren toen de TOGO de haven van Scheveningen om 8.15 uur verliet. Buitengaats liep er een flinke deining uit het NW. De stroom stond naar de zuid en zou rond 12.30 uur draaien. De bovenboei werd op 300 graden met een afstand van 1,2 zeemijl gelegd. De stroom liep in de lengte richting van de startlijn, richting pin end. De lengte van de startlijn werd uitgelegd op 1,5 maal de lengte van de schepen maal het aantal deelnemers. Bij de eerste start werd het echter toch een general. Waren de deelnemers aan het oefenen op de lijn, werd het comité getest, of was het toch de startlijn met zijn stroom die deze general veroorzaakte. In ieder geval werd de startlijn wat verlengd, maar werd er ook gekozen voor de I-vlag bij deze startprocedure.

Na het strijken van de India bleven de deelnemers keurig onder de lijn, behalve de Obelix van Peter de Bruin. Zij luisterden kanaal 72 niet uit, herstelden hun fout niet en kregen helaas al direct bij de eerste race een OCS aan hun broek.

Het werd een mooie wedstrijd. De boten waaierden in het kruisrak uit over stuurboord en bakboord en kwamen gijpend naar de benedenboei. Al snel bleek de X-treem voor goud te gaan. In de eerste race eindigden zij als eerste, werd de Artful Dodger tweede en kwam Hans Breur met zijn Marlyx op de derde plaats. Niemand kon toen vermoeden dat dit ook de einduitslag van het evenement zou worden.

Tijdens de tweede race werden op het startschip weddenschappen afgesloten wie er het eerst zou finishen. Vanuit diverse hoeken kwamen onder spi de deelnemers op de finishlijn afstuiven. De X-treem moest zijn meerdere erkennen in de boot met de roze spi, de Maxx. Paul Gast en zijn bemanning werden derde en de Marlyx voer zijn aftrek, een vierde plaats.

In de derde race was de Maxx te vroeg, zag zijn fout in en ging terug voor een correcte start. De achterstand met de leiders konden zij niet meer goed maken en eindigden als 14e in deze race.

De wind was het comité redelijk goed gezind. De bovenboei moest 1 keer worden verlegd en de startlijn werd aangepast aan de draaiende stroom. Bij de start van de vierde race was de Artfull Dodger te vroeg. Gelukkig was het starten met de India niet nodig en kon men zo snel als het kon een dip start maken om de achtervolging naar de voorste boten weer in te zetten. In deze vierde race moest de boot van Paul de Gast genoegen nemen met een 6e plek.

Rond half vier was de finish van de laatste race op zaterdag. De wind had zich koest gehouden en de eerste vier races van het evenement zaten erop. De zon had de wangen rood gekleurd en met een voldaan gevoel keerde het wedstrijdcomité naar de haven terug. Veel belangstelling voor protesten was er niet en werd het, onder het genot van een biertje, heerlijk toeven op het terras van de club.

Zondag stond er een redelijke bries. Voor een geldig evenement moest er nog minstens 1 race worden gevaren. Het comité ging echter voor drie, zodat er ook nog een aftrek mogelijk was voor de onfortuinlijke wedstrijden. De Bluenose had al, voordat de wedstrijden begonnen, schade aan verstaging en keerde naar de haven terug.

De wind stond nu in de ZW hoek, kracht 20 knopen. De bovenboei werd met een lichte stroom correctie op 205 graden gelegd, afstand 1,35 zeemijl. De eerste start was om 10.00 uur en het veld ging prachtig gespreid met zijn allen tegelijk over de startlijn. De Artful Dodger begon goed en kwam als eerste bij de benedenboei op de hielen gezeten door de X-treem en de Marlyx.

De finish was rond 11 uur. De wind begon te draaien en de baan moest worden verbouwd. De bovenboei ging naar 230 graden en het spelletje werd om 11.30 uur vervolgd met de start van race 6. De X-treem werd overmoedig en kreeg een X-vlag aan haar broek. Zij kwamen terug en begonnen opnieuw aan hun inhaal race. De Artful Dodger was niet meer te pakken, maar een mooie tweede plaats gaf aan dat ze de race naar het goud nog steeds aan het varen waren.

Bij de derde race nam de wind in kracht toe. De zee bouwde zich wat op en helaas moesten een paar boten besluiten om naar de haven terug te keren. Met een vloot van 12 boten kwam er nog een prachtige race uit. En om 14.15 uur viel het laatste finishschot. De Togo ging weer anker op en voldaan keerde het comité terug naar de haven.

Wederom waren er weer geen protesten. Was er een gezellige prijsuitreiking in de club en werd de X-treem de welverdiende Nederlands Kampioen!!

foto: de X-treem crew

Meer info over de X99: www.x99.nl

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments