NZK seizoen eindigt in mineur tijdens het Nieuwpoort racing weekend

NIEUWPOORT (BEL) - Afgelopen weekend traden slechts 21 schepen aan in het vijfde en laatste evenement van het Noordzee kampioenschap. Een erg lage opkomst. Dit laatste evenement had nochtans een zeker belang: in alle drie de IRC-klassen lag de strijd om de eerste plaats in de NZK-totaalstand nog volledig open.

Op zaterdag stonden er twee wedstrijden op het programma: een korte offshore (de Challenge Van de Velde) en twee windward leeward banen (voor de Commodore Lamberts Race). Op zondag had het KYCN-BRYC-WSKLUM-wedstrijdcomité nog een offshore gepland (de Challenge Jonnart).

Oxygen vecht aan de groene tafel, resultaat: Liesl DSQ!
In IRC 1-2 zouden de Liesl en de Oxygen onderling uitvechten wie met de titel zou gaan lopen. Liesl won de eerste offshore (afgehaspeld in minder dan anderhalf uur...), voor Alegria en Oxygen. In de eerste ‘banaan’, waarop we ruim twee uur op zee moesten wachten (leuk voor een babbel en wat eten, maar te lang is te lang...), gingen de Liesl-boys op hun elan door en eindigden ze voor Oxygen en Alegria. Oxygen stelde orde op zaken in de derde wedstrijd en verwees de Liesl naar de tweede plek. De laatste wedstrijd werd niet op het water bevochten, maar voor de groene tafel, waar de Oxygen de Liesl een DSQ aan zijn broek smeerde voor een ‘onvolkomenheid’ op de meetbrief. Meer uitleg ongetwijfeld bij de Liesl bemanning...

IRC 3-4 Garce wint met drie eentjes op een rij
Het gevecht in IRC 3-4 tussen Garce en Breeze begon op zaterdag met een overwinning van de Breeze in de (erg) korte offshore. In de twee daaropvolgende windward-leeward-banen kon ze dat niet aanhouden en liet ze zich telkens de overwinning afsnoepen door de Garce, die zondag ook de 4de wedstrijd op haar naam schreef, terwijl Breeze tegen een DSQ aankeek. De NZK-titel gaat zo naar de Oostendse Garce.

IRC 5-6 Nieuwe mast voor Red Cloud
Voor de vijfde maal op rij was de IRC 5-6 de grootste klasse: 8 boten, waarvan 5 halftonners. Dat Nieuwpoort zowat de thuishaven van deze vloot is, is daar ongetwijfeld niet vreemd aan. Hier in ‘haar’ wateren moest en zou Général Tapioca winnen om de NZK-titel binnen te halen. Het geluk was aan haar kant want de grote rivaal Capella was in Breskens blijven liggen. Tot eenieders verbazing legden de andere deelnemers haar duchtig het vuur aan de schenen: Noordwind schreef de eerste manche op haar naam, de Generaal werd pas vierde. In de tweede wedstrijd werd de Tapioca dan toch eerste, voor de Quango en de jeugd op de Waverider. Deze laatsten zeilden een beresterke derde manche die ze wisten te winnen, met een handvol seconden vorsprong op de Tapioca. In deze derde manche brak op de rode Red Cloud één van de bovenste zalingen waardoor ze moest opgeven. Spijtig voor schipper Tom Florizoone want hij had het vriend en tegenstander Tapioca nog erg lastig kunnen maken. De nieuwe carbonmast wordt allicht binnenkort speciaal uit één of andere oven naar Nieuwpoort overgevlogen.

Zo konden bij het begin van de vierde wedstrijd nog zeker drie jachten aanspraak maken op de eindzege in het Nieuwpoort weekend: Waverider, Quango én Tapioca. De eerste uitvaller was Waverider, die aan het einde van de eerste helft van het parcours te maken kreeg met een vallen probleem en de strijd moesten staken. Op dat ogenblik lag ze eerste in gecorrigeerde tijd... De tweede uitvaller was Quango, die de snelheid van de eerste dag niet kon evenaren en halfweg al minuten gecorrigeerde achterstand had op de rode Berret van Phil Pilate, waardoor voor deze laatste de weg naar de weekend én NZK-zege openlag. Aan de finish had hij net genoeg voorsprong om een deze keer spinnaker problemen vrije Half Moon voor te blijven.

Prijsuitreiking een mager beestje
Dat voor wat betreft de strijd op het water. De organisatie aan wal echter haalde dit weekend nooit het niveau dat we eerder zagen en konden waarderen in Zeebrugge en Breskens. Daar waar de prijsuitreiking op zaterdagavond nog ietwat meeviel, dan plaatsen we toch gróóóóte vraagtekens bij de unisono Franstalige en uiterst amateuristische bedoening op zondagavond. De enige aanwezige microfoon hield het bij deze vertoning ook een paar minuten voor bekeken, zodat de speakerin van dienst het met de eigen stem moest doen, die echter nauwelijks boven het geroezemoes uitkwam. Het clubhuis van de KYCN moest dan ook net dit weekend gedeeld worden met Bentley & Marina Yachting die er met hun gasten de nodige decibels produceerden.

Ook op het gebied van prijzen voor de deelnemers bleek deze laatste dag een mager beestje. En wij die dachten dat al die Bentleys en die Lamborghini voor ons bestemd waren...

Een laatste oproep van de voorzitter van de WSKLum om toch maar aanwezig te zijn op de prijsuitreiking van het NZK-seizoen -volgende week zaterdagavond 25/9 om 19uur in de KYCN-op voorhand inschrijven aub- werd enkel op de voorste rijen gehoord.

Besluit: het Nieuwpoort Racing Weekend was een afknapper.
Na de organisatorische successen in Zeebrugge en Breskens was dit weekend een afknapper. Als men in Nieuwpoort (en Oostende) ook het aantal deelnemers van de andere NZK evenementen wil halen, dan zal men de dingen daar toch even anders moeten aanpakken. Clubs met een traditie zoals die van Nieuwpoort (Quarter, Half, Three Quarter & One Ton Cups...) moeten beter kunnen.

foto boven: dus toch verkeerd door de finishlijn!

Eindstand Nieuwpoort Racing Weekend
IRC 1-2
1 Oxygen 3-2-1-1 4
2 Liesl 1-1-2-DSQ 4
3 Alegria 2-3-3-3 7

IRC 3-4
1 Garce 2-1-1-1 3
2 Breeze 1-2-2-DSQ 5
3 Diabolic 3-3-3-2 8

IRC 5-6
1 General Tapioca 4-1-3-1 5
2 Half Moon 3-6-2-2 7
3 Quango 2-2-4-3 7

heeft Axel een nieuwe sponsor?

zeg Béeeeert, ik denk toch dat we in de verkeerde wedstrijd zitten

heeft het startschip al nen datum?

Tags

Auteur:

  • entityone

Comments