Europees Kampioenschap Snipe 2004

LORIENT (FRA) - Het Open Frans kampioenschap Snipe werd van 19 tot 21 augustus gevaren in Larmor Plage, Lorient. Dit kampioenschap werd door velen als training beschouwd voor het Europees dat enkele dagen later werd gevaren. Er kwamen 3 Belgische teams aan de start: Jan Peeters & Ann Van Daele, Ben Van Cauwenbergh & Nadia Deferm en Dirk De Bock jr. samen met Frederic De Mesel.

De eerste dag van het Frans kampioenschap stond er een stevige bries, kracht 4 tot 5 en werden er 2 wedstrijden gevaren. Vermits wij (Dirk en Frederic) nog problemen hadden met onze meting besloten we niet op het water te gaan net als de andere Belgen die ook aan de kant bleven. Een zee van tijd om verbeteringen aan te brengen aan onze snipe: zwaard glad schuren, touwtjes vervangen en inkorten, mast trimmen enz…

De volgende dag was het stralend weer, maar net iets teveel wind: 6 tot 7 beaufort, prachtig surfweer, maar teveel voor de snipes. Het wedstrijdcomité besloot wijselijk alle wedstrijden voor die dag af te lasten. Ideaal voor ons om de buurt te verkennen en wat inkopen te doen. Zaterdag was het dan zover, onze eerste kennismaking met het water in de baai van Lorient. Omdat het onze eerste keer samen was en we weinig of geen ervaring hadden in snipe, hadden we geen hoge verwachtingen. Er stond een leuke bries, zo’n 4 beaufort en een stralende zon, kortom prachtig zeilweer.
3 wedstrijden werden er gevaren. Al gauw merkten we dat we problemen hadden met onze hoogte, de Spanjaarden die er al enkele dagen op voorhand waren, zeilden ons er zo uit aan de start en lagen in no time enkele lengtes voor. Toch slaagden we er in om in het midden van het veld te blijven en als 2de Belg te eindigen. Ben en Nadia waren eerste Belg. Jan en Ann hadden een dsq en eindigden net achter ons.
De Spanjaarden domineerden het veld en werden 1 en 2, Birger Jansen, een Noor die zijn hele leven lang in snipe zeilt, werd knap 3de.

Dezelfde dag arriveerde het 4de Belgische team: Giovanni en Dina Galeotti samen met Dirk De Bock die ons tijdens het Europees zou coachen, bijgestaan door zijn assistent coach Saar De Bock. We vertelden dat we problemen hadden om hoogte te halen aan onze coach en die besloot de eerstvolgende dag een training in te lassen. Samen met Gio en Dina oefenden we voor een paar uur boatspeed en zeiltrim, de assistent coach zette alles netjes op film. ’s Avonds konden we op film zien wat we goed of fout deden en zagen we dat onze mast niet goed getrimd was. Iets minder spanning op de wanten was de oplossing.

Voor Het Europees was er maandag een tune up race gepland, maar volgens het wedstrijdcomité was er teveel wind tot grote ergernis van de zeilers. Velen gingen toch het water op om wat te trainen in het wedstrijdgebied. ’s Avonds volgde de opening ceremonie waar tevens ook de wereldkampioenschappen werden aangekondigd voor volgend jaar in Japan.

Het Europees Kampioenschap
Er kwamen 54 boten aan de startlijn uit 12 landen: 4 Belgen, 1 Deen, 2 Engelsen, 2 Finnen, 10 Fransen, 7 Italianen, 9 Noren, 1 Pool, 2 Portugezen, 2 Russen, 11 Spanjaarden en 3 Zweden.
Het weerbericht zag er niet schitterend uit en ook dinsdag werden alle wedstrijden afgelast, dan maar een spelletje petanque.

Woensdagmorgen werden de wedstrijden uitgesteld, na een uur besloten ze ons toch op het water te laten. De wind was ondertussen toegenomen tot 5 Beaufort en nam verder in kracht toe tot stoten van 28 knopen! Voor ons was het de eerste keer in deze harde wind en golven tot 2 meter hoog, maar we konden onze snipe goed onder controle houden, voor de wind planeerden we van de ene golf op de andere. Bij anderen ging het minder goed met kapseizen tot gevolg. We eindigden in de eerste helft van de vloot als 22ste. De Spanjaarden zeilden zich in de top 3. Verder die dag werden er geen wedstrijden meer gevaren.

Donderdag stond er een leuke bries 3-4 Beaufort en werden er 3 reeksen gevaren. De eerste reeks hadden we een goede start en kwamen we bij de 10 eersten aan de boventon, dit konden we jammer genoeg niet volhouden en we zakten weg tot een 19de plaats. De 2 volgende reeksen waren we slecht gestart en duurde het eeuwen vooraleer we ons konden vrijzeilen, een 35ste en 31ste plaats. Het bleek al gauw dat de Spanjaarden de eerste 2 plaatsen zouden veroveren, het gevecht voor de 3de plaats ging tussen een Noor, Italiaan en Portugees.

Vrijdag stonden er nog 2 wedstrijden op het programma, weer stond er een fikse bries: 4 tot 5 Beaufort. We waren telkens goed weg, maar het bleek al gauw dat we een verkeerde keuze hadden gemaakt van fok. We hadden geen snelheid en hoogte en zeilden respectievelijk een 33ste en 30ste plaats.
Giovanni en Dina waren eerste Belg op een 16de plaats, wij volgden als 2de op een 32ste plaats, Jan en Ann waren 36ste, Ben en Nadia 39ste. Francisco Sanchez is de nieuwe Europees kampioen gevolgd door nog een Spanjaard Rayco Tabares, 3de was een Italiaan, Paolo Tomsic. Voor ons was dit een geweldige ervaring, toch raar dat velen denken dat een snipe een "bompa-boot" is…

Foto’s, filmpjes en uitslagen zijn te vinden op: http://users.telenet.be/eksnipe2004

Labels

Auteur:

• Een correspondent

Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.