Vendée Globe: De drie leiders op zoek naar de Noordoost-passaatwind

Weinig verandering aan de top van het klassement deze laatste uren: : de PRB van Vincent Riou behoudt een kleine voorsprong van 30 mijl op het koppel Golding-ECOVER, en iets meer dan 150 mijl op de BONDUELLE van Jean Le Cam. Alle drie zetten ze koers naar het noordoosten, waar ze binnen 24 uur de wind van noord naar noordoost willen zien draaien. Dat zal het moment zijn om overstag te gaan, en koers pal noord te zetten naar de evenaar en de bijhorende Doldrums.

Dat moment wordt dan het zoveelste sleutelmoment in deze wedstrijd: kan de PRB voor de ECOVER langsglippen? Slaagt de BONDUELLE erin de schade te beperken of zelfs terug te komen tot bij het leidersduo? Interessant alvast om te zien hoe Mike Golding zijn ECOVER aan loef positioneerde, een vijftigtal mijl westelijker dan de PRB. De BONDUELLE ligt meer dan 300 mijl oostelijker, en ontsnapt zo aan een mogelijke controle door het leidersduo, iets waarvan Jean Le Cam, mocht de kans zich voordoen, zeker gebruik van zal maken.

Intussen kunnen de drie tenoren toch maar beter de achteruitkijkspiegel in het oog houden, want ondertussen is de VMI tot op 450 mijl van de BONDUELLE genaderd, en dat met de TEMENOS in zijn kielzog. Deze twee liggen op vinkenslag en profiteren op dit moment nog van dragende, doch afzwakkende winden. De vooruitzichten zijn dat zolang de leiders geen koers noordwaarts kunnen zetten, deze twee heren nog veel achterstand s gaan goedmaken. Stel u voor dat ze met z’n vijven samen op de finish bij Les Sables zouden afstormen: dat zou dan wel de spannendste finish aller tijden van een oceaanrace zijn. De eerste gissingen voor een aankomstdatum zijn ook al bekend: de eerste boot wordt verwacht rond 29 januari, en dat is een weekend. Reken maar dat alle hotelkamers in Les Sables nu reeds volgeboekt zijn…

Nu ook energieproblemen op de SKANDIA

Tijdens een gesprek met zijn walteam liet Nick Moloney weten dat de motor van de SKANDIA er niet meer in slaagt de batterijen voldoende op te laden. De batterijen leveren maar twee uur stroom per dag en dat is ruim onvoldoende. Terwijl het walteam koortsachtig op zoek is naar een oplossing, rest er Nick Moloney niets anders dan alle niet strikt noodzakelijke apparatuur uit te schakelen om energie te besparen. De zonnepanelen aan boord leveren onvoldoende energie gezien het slechte weer en de weinige zonnestralen diep beneden de Zuidelijke Stille Oceaan. Tel daarbij dat de brandstofvoorraad op de SKANDIA al danig geslonken is...

Zoals eerder bericht heeft ook Sébastien Josse met een gelijkaardig fenomeen te kampen, zij het dat bij hem de diagnose al gesteld is: de veer in één van de zuigerpompen van de motor van de VMI is gebroken, en daarvoor heeft hij geen reservestuk aan boord. De enige manier om de motor te starten is met volle batterijen, en daarom zoekt ook hij naar alle mogelijke manieren om energie te besparen. Zo zit er hem, bijvoorbeeld om de loef-ballasttanks te vullen, niets anders op dan pal voor de wind te zeilen: bij teveel helling moet de pomp immers meer en harder werken.

In de reeks ‘bizarre ontdekkingen’ deelde Bruce Schwab gisteren mee dat zijn OCEAN PLANET water maakt: bij inspectie van het waterdichte tussenschot bij de boeg merkte Bruce dat er water door een scheurtje naar binnen sijpelde. De vijftig liter water die zo al naar binnen gedruppeld waren, werden snel weggepompt. De scheur, ter hoogte van de verstevigingen van de boegspriet, werd vakkundig gedicht met epoxy. Toen Bruce even later de boeg aan de buitenkant inspecteerde, merkte hij tot zijn grote verbazing sporen van een redelijke impact, waarlangs water naar binnen in zijn boot lekte. Bruce kon zich niet herinneren dat hij de laatste dagen of weken tegen iets aangebotst was, en begrijpt niet hoe de OCEAN PLANET deze schade opliep. Hij herinnert zich wel dat hij enkele dagen geleden een tijdlang door ijskoud water was gezeild, wat wijst op de nabijheid van ijs. Misschien was de OCEAN PLANET toen tegen een growlertje aangebotst? Wie weet, hijzelf heeft niets gemerkt…

Klik op Vendée Globe voor Franse of Engelse feedback

foto © Benoît Stichelbaut

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: