Forget about ratings - line honours is what we are after

  • Author: Yan T.
    Date: wo, 19/01/2005 - 08:49

Ontwerper Greg Elliot gaat zichzelf overtreffen.Laatst kreeg ik een mail van mijn vriend Josh die me wist te zeggen dat hij het bij North Sails New Zealand voor bekeken hield. Hij ging de centjes ergens anders opzoeken. Dat die centjes gepaard gaan met de nodige kicks blijkt uit de link die hij mee in de mail zette.
Het "beest" (bij bezoekje aan de site zal u allen zien dat ik daar niet mee overdrijf) is volgens de designer "something pretty special".

Ontwerper Greg Elliot staat er om bekend dat hij het niet hoog op heeft met rating spelletjes en dat dit alles een samenzwering is om boten trager te maken. Dus, wanneer hij de bewuste e-mail ontving en las: ontwerp s'werelds snelste monohull voor zijn lengte, was dat echt iets voor hem. "Forget about ratings, line honours is what we are after", las hij letterlijk in de e-mail, die prompt een smile tot achter zijn oren liet verschijnen en zijn hoofd ja deed knikken.

Dit nieuwe project gaat onder de naam EBS Yachting en werd geboren uit de breinen van 2 Aucklandse zakenmannen, Bill Buckley en Charles ST Clair Brown.
Beide zijn ook zeilers en hebben hun sporen al achter gelaten op de zuiderse wateren.

De boot: Volledig in carbon, het deck is ontworpen om water zo snel mogelijk terug zeewaarts te begeleiden om de crew zo droog mogelijk te houden. De kuip is lang en ondiep met 2 stuurwielen vrij voor de grootschoot kar. De kuip is versierd met 3 koffiemolens, al de andere winchen zijn hydraullisch. Het carbon want zal uit een roterende vleugel mast van Southern Spars bestaan met PBO verstaging. Er zal een carbon boegspriet van 3 m opstaan die North New Zealand gennakers zal voeren. "You will never see apparent wind angles aft of 90°," zei Elliott, "or, if you do, there is something going badly wrong."
Er zal slechts 1 roer aan hangen met een extra zwaard voor de mast en canting kiel die 50° éh..., kan swingen! Een deel van de kiel zal ook ophaalbaar zijn om de diepte 'terug te brengen' tot 4m om de onderwater flora van jachthavens niet te beschadigen...! Geen waterballast zoals Bij Marie Cha 4 voor deze jongen. De swinging keel wordt door de boordmotor aangedreven en het zal onmogelijk zijn om tegelijkertijd ook de schroef aan te drijven. De schroef wordt trouwens tijdens het zeilen in de romp gebracht. Om rond de boeien te varen kan men rekenen op een 18 koppige crew en 14-15 voor het oceaan gedoe. Het enige wat er bekend is qua cijfertjes van dit schip is de lengte, 100 voet. De rest wordt geheim gehouden omdat er op dit moment nog andere oceaanreuzen in de maak zijn en we willen niet teveel weggeven, aldus Elliot.

Planning: Caribbean St Thomas regatta en Antigua week, New York Rolex Trans Atlantic Challenge, Italië Rolex Maxy Yacht World Cup, Malta Middle Sea Race, Round Gotland Island Race, Fastnet Race, Sydney Hobart Race.

Er gaan dit jaar records sneuvelen...

EBS Yachting

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: