VENDEE GLOBE:<br> PRB zeilt uit de Doldrums met comfortabele voorsprong

  • Author: entityone
    Date: za, 22/01/2005 - 13:34

Meteo-genie Vincent Riou slaagde er in om als eerste de noordoostenwind boven de evenaar te bereiken. Dankzij een paar héél scherpe satellietfoto’s van het wolkendek boven de evenaar kende de PRB tijdens de passage van de Doldrums nagenoeg geen oponthoud. Zijn twee achtervolgers kunnen geen satellietbeelden meer ontvangen (Fleet F-toestel stuk) en hebben iets minder geluk gehad dan de PRB. Het grootste slachtoffer is BONDUELLE, die niet alleen zijn achterstand op de PRB zag toenemen tot ruim 180 mijl, maar ook zijn voorsprong op ECOVER halveren! Mike Golding ligt nog maar op 34 mijl van de tweede plaats.

De volgende dagen zouden volgens de meeste weerkaarten weinig verandering brengen: PRB krijgt steeds meer druk in de zeilen en verstevigt zeker zijn positie, BONDUELLE en ECOVER zijn op achtervolgen aangewezen. Vincent Riou speelt het ook erg tactisch door ervoor te zorgen dat hij zijn twee achtervolgers perfect controleert: zij varen immers in zijn kielzog, en dat is zelfs de enige mogelijke optie voor de twee. Binnen twee-drie dagen zou de PRB bij een nieuwe windstille zone komen, zodat BONDUELLE en ECOVER op dat moment zeker dichterbij zullen komen. De eerste die deze windstille zone doorkruist en de nieuwe wind oppikt, neemt een serieuze optie op de zege.

De schippers van de VMI en de TEMENOS zien tot hun beider afgrijzen dat de Doldrums zich niet alleen zuidelijker uitbreiden, maar ook westelijk: deze windstille en erg instabiele zone spreidt zich nu al uit van de Braziliaanse tot de Afrikaanse kust. Op de TEMENOS brak eergisteren de loef bakstag, tot grote ontzetting van Dominique Wavre die al problemen genoeg had met zijn lekke ballastsysteem. Hij kon ternauwernood de mast rechtop houden en slaagde er in om na drie uur zwoegen het euvel tijdelijk te herstellen. Hoe de ruimberekende en 3 maanden oude PBO-bakstag stuk ging, blijft een raadsel.

Achter deze twee komt een groep van drie boten steeds dichter bij elkaar: door een ongelukkige optie verloor VIRBAC (nu mét grootzeil) een heel pak mijlen op SKANDIA, die na de Falklands een slag naar het Zuid-Amerikaanse vasteland maakte om een gebied met zware tegenwind te vermijden. Hij zeilde westelijk van deze actieve depressie en stuift nu met dragende wind op de kortste route naar de evenaar. Ook de ARCELOR volgde een gelijkaardige koers en maakte veel van zijn achterstand goed.

Na de HELLOMOTO en de OCEAN PLANET eerder deze week was het vanochtend de beurt aan Benoît Parnaudeau om Kaap Hoorn te ronden. Benoît zeilt op de MAX HAVELAAR, een ontwerp uit 1990 dat de eerste Vendée Globe nog mee zeilde. De tijden van de winnaar van die eerste Vendée , Fransman Titouan Lamazou met de ECUREUIL D’AQUITAINE zijn de enige die tellen voor Benoît. En aan die tijden te zien doet de MAX HAVELAAR het verre van slecht: bij Kaap Hoorn telt hij 2 volle dagen voorsprong op de tijd van Lamazou in 1991.

Nog slechts drie schepen vertoeven in de Stille Oceaan: de schippers van ROXY, AKENA VERANDAS en BENEFIC zullen in de loop van volgende week op hun beurt de eer hebben de mythische rots te mogen aanschouwen. Voor de BENEFIC zou dat best wel eens binnen twee weken kunnen worden: Karen Leibovici verzeilde in een grote windstille zone die een goede vooruitgang richting Kaap Hoorn fel belemmert.

Klik op Vendée Globe voor Franse of Engelse feedback

foto © Vincent Riou / PRB / Vendée Globe

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: