VENDEE GLOBE:<br> Beslissende dagen

  • Author: entityone
    Date: ma, 24/01/2005 - 17:02

"Mike Golding kan niet op de afspraak zijn voor het radio-uurtje: hij heeft het momenteel te druk aan dek met zeilwissels en zo gezien de uiterst variabele weersomstandigheden," meldde de website van de Vendée Globe nog. "Sta me toe om daaraan te twijfelen: volgens mij heeft Mike ernstige problemen met een voorzeil of zo, want het is niet normaal dat de superboot ECOVER niet op mijn BONDUELLE inloopt, poneerde Jean Le Cam in zijn gesprek met het wedstrijdhoofdkwartier in Parijs. Hij zat er niet ver naast: voor een derde keer moest Mike de lange mast van de ECOVER in om alweer een gebroken grootzeilval te herstellen.

Maar deze keer heeft het hem een pak minder mijlen gekost dan de twee vorige: met behulp van een vrije gennakerval slaagde hij erin om het grootzeil weer op te trekken tot het eerste reef. Daarna klom hij met een ‘bomb-proof’ reserve grootzeilval naar boven, 28 meter hoog. "Deze val is berekend op 12 ton, in plaats van de gebruikelijke 8 ton. Als deze nu nog knapt, dan snap ik er helemaal niets meer van," grapte Mike nadien. De ECOVER bleef intussen op koers en herbegon zijn strijd om de verloren mijlen weer goed te maken.

Ondertussen breken op meteogebied interessante tijden aan: Door het gebied van zwakke wind waar de drie koplopers nu heen moeten, ten westen van de Kaapverdische Eilanden, lopen BONDUELLE en ECOVER snel in op de PRB, die nog steeds aan de leiding ligt: vanochtend telde ze 89 mijl voorsprong op de BONDUELLE, 124 op ECOVER. De drie boten zetten koers naar het noordwesten, in een westelijke boog om de windstille zone heen, naar een naderend lagedrukgebied met centrum boven Newfoundland, waar ze hopen aan te kunnen pikken in een strook met zuidelijke, dragende wind. Normalerwijze moet de PRB daar het eerst van kunnen profiteren, maar de twee achtervolgers zouden door het zich verplaatsende hogedrukgebied een stuk van de omweg kunnen afsnijden en zo de verloren mijl weer wat goedmaken. Binnen enkele dagen zou de wind dan terug naar het noordoosten draaien, waardoor de laatste ‘run home’ er eentje hoog aan de wind wordt. Zal de ECOVER de achterstand op PRB nog kunnen goedmaken? Is de BONDUELLE bestand tegen het aan de windse geweld van de ECOVER? Blijft de PRB uit de greep van de achtervolgers? Blijf het volgen via Clubracer!

TEMENOS en VMI , de twee naaste achtervolgers op 900 mijl van de kop van de vloot, zijn intussen sinds gisteren terug in het noordelijk halfrond. Momenteel liggen ze haast zij aan zij (slechts 5,5 mijl scheiden de twee) te dobberen in de Doldrums: 2,4 knopen ‘speed’ voor VMI vanochtend, tegen 5,7 voor TEMENOS. Tijdens het radio uurtje zaterdag stelde Joé Seeten (ARCELOR) aan Dominique Wavre een ruilhandel voor: een gloednieuwe PBO-bakstag voor een nieuw voorzeil. De schipper van de TEMENOS vond het een goed voorstel, maar het idee alleen om dan een week te moeten wachten op de ARCELOR, daar vond hij maar niets aan en sloeg het aanbod dan ook galant af.

Intussen maakt achteraan in de vloot de eerste van de vrouwelijke schippers zich op om morgenmiddag Kaap Hoorn te ronden: Anne Liardet is momenteel met haar ROXY nog een kleine 500 mijl van de rots verwijdert: "Zaterdag nog een erg zware zeegang gekend, maar sindsdien is het wat gekalmeerd… Vandaag golven van 7-8 meter hoog met enkele reeksen van 10 meter ertussen, dat alles met vlagen van om en bij de 45 knopen. Toch af en toe erg warm gehad, maar ROXY is een prachtboot en gedraagt zich goed." Ze is nu volop Spaans aan het leren met haar walteam om een praatje te kunnen slaan met de Chileense vuurtorenwachters op Kaap Hoorn. Ook dát typeert de Vendée Globe.

foto © Mike Golding

Klik op voor Franse of Engelse feedback

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: