VENDEE GLOBE:<br>BONDUELLE rondde Kaap Hoorn vanochtend om 6u15…

  • Author: entityone
    Date: ma, 03/01/2005 - 18:08

De BONDUELLE van Jean Le Cam passeerde vanochtend als eerste boot van de Vendée-vloot het zuidelijkste punt van Zuid-Amerika, de legendarische Kaap Hoorn. Met zijn chrono van exact 56 dagen, 17 uur en 13 minuten varen na de start in Les Sables d’Olonne, verpulvert hij de vorige besttijd van Michel Desjoyeaux met maar liefst 4 dagen.Niet ver achter de BONDUELLE duelleren de PRB en de ECOVER zij aan zij in een zware noordwesterstorm (55 knopen en meer) die beide boten aan hoge snelheid voortstuwt richting Hoorn. Met deze fikse duw in de rug lopen beide schepen snel in op de koploper die maar moeizaam vooruitgang maakt (slechts 5,5 knoop vanochtend). Zowel de ECOVER als de PRB worden tegen vanavond bij Kaap Hoorn verwacht.En dat is niet tot grote ontevredenheid van Mike Golding, die al van voor de start verklaarde dat als zijn ECOVER in hetzelfde weersysteem als de koploper rond Kaap Hoorn zou draaien, hij wellicht de Vendée Globe zal winnen gezien de uitgesproken aandewindse capaciteiten van zijn ECOVER. Er resten hem nog een kleine zevenduizend mijl tot de finish om dat waar te maken.

Meer dan duizend mijl achter dit trio poogt Sébastien Josse de vierde plaats van zijn VMI te verdedigen tegen een ontketende Dominique Wavre die al dagenlang gebruik maakte van een andere zware depressie om zijn TEMENOS eens ferm de sporen te geven. Voor Kerstmis lag de VMI nog derde, maar na een aanvaring met een growler (een ijsblokje dat niet in je glas past) brak de boegspriet af, en daarmee kwam een einde aan het snelle gennaker-zeilen… Achter deze heren loopt de teller al op tot 2100 mijl achterstand op de leiders: VIRBAC, SKANDIA, ARCELOR, OCEAN PLANET en de HELLOMOTO strijden niet meer mee voor de ereplaatsen maar zullen er ongetwijfeld alles aan doen om heelhuids Les Sables te bereiken.

Exit PRO FORM, en wellicht ook VM MATERIAUX

Marc Thiercelin heeft op het einde van het jaar de moeilijke beslissing moeten nemen om zijn PRO FORM uit de wedstrijd te nemen, iets wat hij in zijn lange carrière nog nooit had moeten doen. Maar de staat van de boot noopte hem om uit te wijken naar Nieuw-Zeeland voor grote herstellingen, zonder dewelke het waanzin zou zijn om verder te zeilen: grote lekken voor en achter in de boot, afgebroken boegspriet, alle zeillatten gebroken, de preekstoel afgerukt, en tenslotte nog een mast die op breken staat na een defect aan de verstaging. Zo kon het niet verder en Marc hoopt nu op een tiental dagen tijd zijn PROFORM weer zeewaardig te maken om de reis buiten competitie weer verder te kunnen zetten.
Ouderdomsdeken Patrice Carpentier (de hoofdredacteur van het onvolprezen Franse zeilmagazine Couse Au Large) staat wellicht eenzelfde beslissing te wachten: net voor Kerstmis brak de giek, en op genua zeilde hij naar de beschutting van een Tasmaanse baai om te proberen de boel weer bij elkaar te lijmen. In ware Yves-Parlier-stijl zette hij met de weinig beschikbare middelen een carbon flens rond de giek en trok daarop naar een depressie om te zien of zijn herstelling het uit zou houden. Carpentier is journalist, Yves Parlier is burgerlijk ingenieur in kunststoffen, dus het zal niemand verbazen dat de herstelling op de VM MATERIAUX het niet langer dan 48 uur uithield, tot grote spijt van een groot deel van zeilminnend Frankrijk, maar vooral erg voor een ontmoedigde schipper, die wellicht koers zal zetten naar Nieuw-Zeeland voor een nieuwe giek. En die daarna zeker -ook buiten wedstrijd- verder doorvaart naar Les Sables d’Olonne.

Foto © Benoît Stichelbaut

Klik hier voor Franse of Engelse feedback

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: