America's Cup act 9

FLEET RACE 1
K-Challenge ging iets te snel over de lijn en moest herstarten. Aan de bovenboei ging Victory Challenge met 19sec eerst rond gevolgd door de Amerikanen. Maar het geluk van Victory Challenge zou van korte duur zijn want ze verloren hun spi in het water tijdens het hijsen. Ze konden hem niet meer aan boord krijgen en lieten hem in het water voor de volgboot. Magnus Holmberg zag de gehele vloot passeren. Chris Dickson nam de leiding juist voor Emirates Team New Zealand en Alinghi. Tijdens een squall gingen er zoveel spi’s aan dingelen dat men op een gegeven moment nog maar 5 van de 12 spi’s kon zien. Er werd veel gewonnen en verloren in deze race.

FLEET RACE 2
Dit keer was het Mascalzone Latino-Capitalia die te vroeg startte en wel met een volledige bootlengte. De top 4 teams kozen voor de linkse kant van de baan maar het was Luna Rossa die met een paar bootlengtes eerst om de bovenboei ging. De Zwitsers konden juist voor Luna Rossa door de gate gaan en hun vertrouwde eerste positie innemen. Op BMW Oracle haalde Chris Dickson alles uit de boot in het laatste voorde windse rak en ging op 17sec na de Zwitsers als 2de over de lijn gevolgd door de Nieuw Zeelanders.

FLEET RACE 3
The place to be was de pin end in deze derde fleetrace, maar het was BMW Oracle die met bootspeed over het gehele pak zeilde en als eerste de leiding nam. De Amerikanen kozen voor de linkse kant van de baan maar konden niet op tegen de superieure bootspeed van Alinghi die eerst om de bovenboei ging. Het duo werd gevolgd door de Kiwi’s en als grote verassing Team Shosholoza. Alinghi en Oracle gingen een privè matchrace aan maar de Zwitser controleerden de Amerikanen. De kiwi’s kozen voor de linkse kant en de Zuid Afrikanen voor de rechtse kant. Hero ore zero? Het waren de Zuid Afrikanen die met het "Hero" gedeelte gingen lopen en de Kiwi’s met "zero" want die gingen van een derde plaats naar een zesde (niet goed!). Team Shosholoza werd derde en bewees dus weeral eens dat ze in dit spel mee konden.

FLEET RACE 4

Er was bijna geen start waarbij er niemand te vroeg over de lijn ging en deze keer viel de beurt aan Luna Rossa die terug moest draaien om te herstarten. Emirates Team New Zealand had de beste acceleratie en nam de leiding bij de start, maar het was Team Alinghi die eerst om de bovenboei ging. BMW Oracle volgde als 2de gevolgd door… jawel, Team Shosholoza! Luna Rossa had veel goed gemaakt na haar slechte start en ging als 7de om diezelfde boei, juist voor China Team. De Zwitsers en de Amerikanen konden hun heersende positie behouden, maar de Zuid Afrikanen vielen naar een 6de plaats na een gijp naar de rechtse kant van de baan. De Kiwi’s waren opgeklommen naar een 3de plaats bij de gate. United Internet Team Germany moest de pijn wegslikken van een laatste plaats met een geëxplodeerde spi slechts seconden van de finishlijn verwijderd.

FLEET RACE 5

Het Franse k-Challenge ging in deze laatste race niet van start door problemen met de giek. Het was èèn en al actie aan de start met Alinghi, BMW ORACLE Racing en Emirates Team New Zealand die elkaar opjaagden nog voor het startsignaal. De Amerikanen dwongen de Kiwi’s te vroeg over de lijn, die dan samen met China Team moesten terugdraaien en herstarten. De Spanjaarden maakten een mooie move nabij de boventon door over bakboord te klappen juist op de layline en zowel Alinghi als Oracle (over stuurboord) te dwingen onder hen door te gaan en zo de layline te overzeilen. De Amerikanen namen de Zwitsers nog mee voorbij de boei om dan terug te klappen en een vrije ronding te kunnen maken. Alinghi moest oppassen om een bakboord-stuurboord situatie te vermijden met +39 om dan samen met Luna Rossa eindelijk te kunnen ronden met de Italianen aan de binnenkant. Dickson en de Spanjaarden lieten een knap staaltje zien om de Zwitsers effe terug in de vloot te duwen. Op het eerste voordewindse rak kon Spanje zijn leiderspositie behouden ondanks hun problemen met de spi. De zwitsers haalde alles uit hun boot op de linkse kant van de baan in een poging om voorbij BMW Oracle te komen. Maar Oracle was snel en liep in op het Spaanse team. Mascalzone Latino had problemen met de fok en kon deze niet hijsen bij de gate. In het laatste voordewindse rak was het extreem spannend met de Amerikanen, de Spanjaarden en de Zwitsers nek aan nek vlammend naar de finishlijn. Het waren de Spanjaarden die de Amerikanen nipt voor konden blijven, door de Spaanse winst kroop dit team op het puntenbord voorbij de Zuid Afrikanen.

foto © Gilles Martin-Raget

(Winnen is een high point system, wat inhoud dat het eerste team 12 punten krijgt, het 2de 11, enzovoort)

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: